onjuiste factuur: schuldeiser blijft aanhouden

blabla84
Topic Starter

onjuiste factuur: schuldeiser blijft aanhouden

#1 , 16 sep 2013 23:46

Hoi Allemaal,

Momenteel zit ik met het volgende probleem:

Mijn vrouw (zelfstandige) kocht een aantal goederen voor doorverkoop bij een firma. Na verloop van tijd hebben we de samenwerking met deze firma stop gezet. De firma in kwestie stuurde ons een eindfactuur om de lopende zaken af te handelen.

Op deze factuur stonden echter een aantal goederen die nooit geleverd werden, ook werden goederen die reeds betaald waren nog eens dubbel aangerekend. Uiteraard ging mijn vrouw niet akkoord met deze factuur en spijtig genoeg heeft ze deze genegeerd.

Vervolgens volgde er een aanmaning waarop wij naar de firma in kwestie schriftelijk (via email) gereageerd hebben dat de factuur niet correct is. Wij hebben hun tot 3 maal toe gevraagd een correcte eindfactuur te sturen zodat we de lopende zaak op een eerlijke manier zouden kunnen afsluiten. Al deze berichten werden door de firma in kwestie genegeerd.

Vervolgens ontvingen we korte tijd later opnieuw een aanmaning, en dit per aangetekende post. Hierop hebben wij een aangetekend schrijven terug gestuurd. Onze brief bevatte de overzichtsfactuur met vermelding van de incorrecte zaken. Bij deze hebben we nogmaals gevraagd ons de nodige creditnota's te bezorgen zodat we het verschuldigde bedrag konden overschrijven. Dit aangetekend schrijven werd door de firma opnieuw genegeerd.

Vandaag kregen we ineens een brief van een advocaat met vermelding van extra intrest en schadevergoeding. Ik ben van plan om naar de advocaat eveneens een aangetekend schrijven te zenden met vermelding van onze talloze pogingen om tot een eerlijke oplossing te komen, dewelke steeds door de schuldeiser werden genegeerd.

De goederen waarvoor de schuldeiser een vergoeding eist werden bij ons nooit geleverd, en uiteraard werd hiervoor ook geen leverbon ondertekend.

____

Nu is mijn vraag wat de volgende stap is van deze firma, kunnen zij ons zomaar voor de rechtbank trekken en de gerechtskosten door ons laten betalen? Dit zou uiteraard totaal onterecht zijn aangezien wij recht in onze schoenen staan. Is het zo dat deze zaak eerst voor het vredegerecht dient te komen voor een verzoeningsgesprek?

Wij hebben al onze pogingen tot "eerlijke afhandeling" op papier staan, dit alles werd verstuurd per email en per aangetekende post, dus dit is bij mijn weten rechtsgeldig. Kan de firma voor de rechtbank nog gelijk krijgen nadat wij al deze moeite gedaan hebben en zij ons compleet negeerden?

Ik hoop op wat goede raad, want wij hebben hier tot nu toe nog geen ervaring mee.

Alvast bedankt ;)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2013 07:42

Een vrede gerecht is maar bevoegd tot +/- 1.860,- euro, en als dit bedrag hoger is zal het in u geval rechtbank van koophandel worden !

Eén goede raad, zorg dat je zeker aanwezig bent , anders word je sowieso veroordeeld, als er geen leveringsbon is getekend dan sta je zeer sterk in jullie schoenen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2013 09:59

Een verzoeningszitting is niet nodig. De leverancier kan uw vrouw dus onmiddellijk voor de rechtbank dagvaarden. De rechter zal dan moeten beslissen wie gelijk heeft.

In ieder geval moet u het niet betwiste deel van de factuur betalen. Anders is de vordering in ieder geval gedeeltelijk gegrond is riskeert u (een deel van) de gerechtskosten alleen reeds om die reden te moeten betalen.

Uw vrouw heeft de factuur genegeerd ..... Niet slim. Tussen handelaars bestaat zoiets als de stilzwijgende aanvaarding van de factuur. Hoelang na ontvangst van de factuur heeft het geduurd vooraleer uw vrouw voor het eerst geprotesteerd heeft tegen de factuur?

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 17 sep 2013 10:49

Tussen handelaars bestaat zoiets als de stilzwijgende aanvaarding van de factuur. Hoelang na ontvangst van de factuur heeft het geduurd vooraleer uw vrouw voor het eerst geprotesteerd heeft tegen de factuur?
Meer nog, handelaars hebben de plicht om de factuur binnen zeer korte termijn te betwisten.

Heeft u dat niet gedaan, dan wordt u - onweerlegbaar - geacht daarmee in te stemmen.

Echter, wanneer u betwist de originele factuur te hebben ontvangen, dient de tegenpartij te bewijzen dat dat u deze wel degelijk ontving.

Daarentegen moet u niet sneller zijn dan de handelaar in kwestie. Heeft deze na de levering enkele maanden gewacht met het versturen van de factuur, dan heeft u vanzelfsprekend evenveel tijd om te protesteren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

blabla84
Topic Starter

#5 , 17 sep 2013 13:15

De originele factuur betwisten kunnen we niet meer omdat we een copie hebben verzonden naar de firma met vermelding van de foutieve lijnen.

Het gaat om een totaalbedrag van net geen 500 euro.

De goederen zijn hoofdzakelijk demomaterialen die in de afgelopen 2 jaren geleverd werden met uitzondering van de goederen die we nooit ontvangen hebben. De dubbel aangerekende goederen hebben we staan op eerdere facturen die uiteraard betaald werden.

Verder is deze factuur zeer onduidelijk. Er worden geen deelbedragen vermeld, enkel een totaalbedrag. Mijn vrouw heeft sinds de stopzetting uiteraard geen toegang meer tot de online prijslijst. Wij kunnen dus onmogelijk het correcte verschuldigde bedrag berekenen. Omwille van deze reden vroegen wij meermaals een creditnota van de foutieve goederen. Deze hebben wij dus nooit ontvangen...

Ik hoop op een goede afloop. Het zijn geen imens grote bedragen, maar alles moet natuurlijk eerlijk zijn.

Alvast bedankt voor het advies. Meer goede raad is altijd welkom.

ddanck

#6 , 17 sep 2013 18:46

Dus de factuur werd wel betwist, zij het laattijdig?

Hoeveel tijd verliep er tussen de ontvangst en het terugsturen van de factuur?

blabla84
Topic Starter

#7 , 18 sep 2013 00:01

De factuur werd allereerst telefonisch betwist, en dit 3 weken na ontvangst van de factuur. Vervolgens volgde intern in het bedrijf een conversatie per email met de vraag van de ene medewerker aan de andere om de factuur na te kijken en te corrigeren. In deze conversatie werd mijn vrouw in cc gezet. Deze email ontvingen wij 1 maand na factuurdatum. In deze mail werd eveneens melding gedaan van het telefoongesprek.

In deze conversatie per email werd het betreffende factuurnummer vermeld. Nadien hebben we twee maal een email gestuurd naar de firma (met vermelding van het factuurnummer) dat wij wensen het correcte eindbedrag te betalen. Hierop werd door de firma nooit gereageerd.

Vervolgens ontvingen we van de firma een aangetekend schrijven met de "laatste vraag" om deze factuur in zijn geheel te betalen. Dit gebeurde net geen 4 maanden na factuurdatum. Hierop hebben wij onmiddellijk een aangetekend schrijven met afleverbewijs terug gestuurd met een copie van de factuur waarop in fluostift de foutieve artikelen werden aangeduid.

Dit aangetekend schrijven bevatte eveneens al de email berichten waarop wij nooit een antwoord ontvingen, en een begeleidende brief waarin wij onderandere letterlijk schreven: "Bij deze vragen wij voor de 4de maal om ons de nodige creditnota's te bezorgen zodat we het correcte eindtotaal kunnen betalen". De begeleidende brief bevatte eveneens een opsomming van de volledige inhoud van de enveloppe. Ook dit aangetekend schrijven werd door de firma genegeerd. Vervolgens kregen wij dus gisteren een brief van hun advocaat.

Globaal bekeken vermoed ik dat zij veel zwaarder in de fout gaan als ons omdat wij meermaals blijk van goede wil hebben gegeven. Eerlijk is eerlijk, wij zijn niet van plan om te betalen voor goederen die wij nooit gekregen hebben.

mvg

ddanck

#8 , 18 sep 2013 12:05

Dus als ik het goed begrijp, heeft u de factuur minstens mondeling en tijdig geprotesteerd en blijk dit ook uit het e-mailverkeer waarin uw echtgenote in cc stond.

Afhankelijk van de inhoud van dit e-mailverkeer, geldt dit als een begin van bewijs.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”