Vraag collectieve schuldbemiddeling

Kabeltje
Topic Starter

Vraag collectieve schuldbemiddeling

#1 , 24 aug 2013 05:55

Ik zit met een knagend probleem en ik heel graag wat goede raad.

Ik zit namelijk sinds 2010 vrijwillig bij schuldbemiddeling, maar ik heb onlangs een brief gekregen dat er een homologatievonnis geweest is in de maand Juli 2012 bij de arbeidsrechtbank, met als gevolg dat zij nu pas enkele betalingen doet. In die 3 jaar tijd heeft zij 7 000 euro gespaard (maandelijks pakte zij ongeveer 40 euro).

Op 8 augustus 2013 heeft ze van de 4 Schuldeisers dus 3 ineens kunnen afbetalen en de 4de zal nog 16 maanden duren. Voor haarzelf heeft zij ook bijna 1000 euro toegewezen gekregen, wat voor mij meer dan een half jaar sparen betekende.

Het probleem echter is: er staat in de brief ook bij dat er nog 40 betalingen moeten gebeuren, en dat die betalingen blijven lopen van augustus 2013 tot en met november 2016.

Welke betalingen kunnen deze zijn? Ik kan mij niet inbeelden dat ik nog extra schulden heb gemaakt. Ik leef bij wijze van spreke al jaren op water en brood.

Weet er iemand of er bijkomende kosten zijn die 3 jaar kunnen duren?

Momenteel betaal ik rond de 200 elke maand. (al 3 jaar) Snap het niet zo goed meer... Ze antwoord amper op men mails en telefoontjes. :(

Het is ZEER moeilijk om haar te bereiken (altijd op de rechtbank), maar ik ben het kotsbeu. Ik heb jaren afgezien, ik kan de schulden zelf afbetalen ben daar ondertussen wel slimmer door geworden.

Wat is een homologatievonnis juist? hoe komt dat ze pas 13 maanden later ontdekt dat er een uitspraak was?

Moet ik akkoord gaan?

Kan ik vragen aan de rechter om zelf mijn betalingen te doen en iets afspreken met de Schuldeiser? Wat dan met de interesten?

Ik hoop dat ik geholpen word,

Kabeltje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 aug 2013 08:24

“Art.1675/14...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de SCHULDENAAR of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘ik KAN de schulden zelf afbetalen’

U kan uw wil om de collectieve schuldenregeling te beëindigen mijns inziens aanzien als een ’nieuw feit’ en in dat geval van voornoemd art.1675/14 toepassing maken. U zal de rechter en de schuldeiser echter moeten overtuigen dat u ook zal DOEN wat u beweert te kunnen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Kabeltje
Topic Starter

#3 , 26 aug 2013 00:03

Wat kan er nog extra bijgekomen zijn van kosten ?

Reclame

Rene

#4 , 26 aug 2013 10:27

Ik zou beginnen met eerst te kijken wat er nu werkelijk allemaal gebeurd is in dit dossier.
Wanneer is het vonnis in werking getreden (oude of nieuwe wetgevingsregels) Op 23 april 2012 is er een nieuwe wet in voege getreden.
Zit je nu in de oude of nieuwe regeling.?

Vraag een kopij op bij je schuldbemiddelaar van al je belangrijkste feiten in dit dossier. Normaal moest je dit al hebben via hem of eventueel via de rechtbank.
Bij de vonnisen zal er een lijst staan met vermelding van aanvaarde schulden, de te betalen sommen eventueel met intrest, en het afbetalingsplan aanvaard door de rechtbank.
Ook de ereloonnota van je schuldbemiddelaar zit erbij.
Jaarlijst zijn ze verplicht een stand van zaken over te maken aan de rechtbank en ze moeten je ook inlichten hierover.
Dan is de nog de schuldrekening waar alle verrichtingen in en uit opstaan.

Om je vraag te beandwoorden heb je deze info nodig, en normaal moest je die al hebben. Indien niet kopij opvragen bij ofwel schuldbemiddelaar ofwel via griffie arbeidsrechtbank.

Vreemd feit. Blijkbaar worden niet alle schuldeisers op dezelfde manier terugbetaald. Dit is volgens mij een fout van de schuldbemiddelaar want juist dat is een van de opdrachten waarvoor hij is aangesteld door de wetgever.

Je mag kan altijd vrijwillig stoppen met CSR op aanvraag, of gedwongen als er bepaalde voorwaarden niet nageleefd worden. Best terug navragen bij schuldbemiddelaar. Als die niet meewerkt neem contact op met de arbeidsrechtbank.

Besluit: Ga naar de griffie van de arbeidsrechtbank waar je zaak voorkwam en kijk daar gratis je dossier in. Pas dan weet je waar je aan toe bent en kan je gepast handelen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2013 13:04

Ter info
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”