Lening niet op papier

kdo
Topic Starter

Lening niet op papier

#1 , 19 aug 2013 23:30

Hallo,

Ik heb twee jaar geleden in een naieve bui 10000 euro uitgeleend aan mijn vader.
Hij heeft zo een tweeduizend euro afgekort, maar nu geeft hij er zo een beetje de brui aan om nog enige terugbetaling te doen.
Hij spendeert nu liever zijn geld aan plezierreisjes, terwijl ik natuurlijk met een knagend gevoel zit.

Dat het oliedom was om hier niets van officieel op papier te zetten, weet ik ondertussen al.

maar mijn vraag is de volgende : de lening valt wel duidelijk af te leiden uit smsverkeer, e-mailberichten en rekeninguittreksels. Dit is ook besproken indertijd met de boekhouder van zijn toenmalige vennootschap.

kan ik zonder getekend document dit gebruiken als bewijslast in een eventuele rechtszaak?
Ik zou hem de keuze geven alsnog een schuldbekentenis te laten ondertekenen.

Indien hij weigert, zou ik hem aangeven voor zwartwerk, aangezien ik mijn aangekochte huis niet kan verbouwen vanwege men deel uitgeleende spaargeld, en hij naast zijn uitkering nog voltijds werkt als aannemer, en het geld langs ramen en deuren buitengooit.

Graag jullie opinie over deze situatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skwerl

#2 , 20 aug 2013 09:58

Ik heb al een vonnis geweten waar schuldenaar 4000 euro diende te betalen. Het enige bewijs dat er voorhanden was waren 2 rekeninguittreksels van 100 euro die als mededeling 1/40 en 2/40 hadden. Dus ik veronderstel dat afhankelijk van de inhoud van jouw bewijzen dit zeker niet onmogelijk zal zijn.

Turaki

#3 , 20 aug 2013 10:31

Alle stukken die verwijzen naar een bestaande lening, kunnen gebruikt worden als bewijs. De rechter zal deze, naargelang wat er juist instaat, al dan niet aanvaarden. Als u mailverkeer en uittreksels heeft (liefst met iets ingevuld in de mededeling), heeft u al redelijk sterke stukken.

Maar eerst moet u uw vader aangetekend in gebreke stellen. Best is dat u dit schrijven zo opstelt dat u hierin een minnelijke regeling voorstelt (dus haalbaar afbetalingsplan), waarbij u ook stelt dat, bij niet naleven van dit afbetalingsplan, dit schrijven telt als ingebrekestelling. Daarna kan u naar de rechtbank gaan.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”