schulden - rente en Unisolve

wvy
Topic Starter

schulden - rente en Unisolve

#1 , 13 jul 2013 08:53

In februari 2000 ga ik een autolening aan bij GMAC (België). Wegens omstandigheden kan ik na bepaalde tijd die lening niet meer afbetalen. Ik hoor daar niets meer van tot 2009 wanneer het bedrijf Unisolve uit Nederland mijn contacteert in opdracht van GMAC.

Na wat onderhandelen komen we tot een afbetalingsplan van 50 euro / maand wat ik perfect uitvoer.
Nu neemt Unisolve om de zoveel tijd contact met mij om het afbetalingsplan te verhogen. Ik ga daar één keer op in en betaal sedertdien 75 euro per maand af.

Nu probeert dit bedrijf opnieuw het bedrag te verhogen. Omdat ik het zaakje niet zo vertrouw vraag ik bij Unisolve een overzicht op van het totaalbedrag wat nog open staat.

Dit zou volgens hun zijn:

Hoofdsom: 6.493,18 euro
Rente tot 18/06/2013: 4.726,75 euro

Gezien de rente redelijk dicht bij de hoofdsom ligt vraag ik een overzicht hoe ze aan dit bedrag komen.
Als antwoord sturen ze mij gewoon een kopie op van het origineel contract uit 2000 zonder een woordje uitleg.

Wat zijn hier nu mijn rechten / plichten?
Kan dit bedrijf mij telekens verplichten het afbetalingsbedrag te verhogen en hoe zit het eigenlijk met de rente? Ik wil het bedrag afbetalen maar als de rente steeds blijft stijgen betaal ik eigenlijk nooit de hoofdsom af.

Graag een beetje informatie indien mogelijk. Is dit bedrijf gekend en te vertrouwen?

bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wvy
Topic Starter

#2 , 16 jul 2013 11:43

Ik heb bij het bedrijf Unisolve een overzicht gevraagd hoe ze aan dergelijke rente komt.
Blijkbaar hebben ze niet veel zin om daarop in te gaan. Wat moet ik nu doen? Ik heb als schuldenaar toch ook het recht om te weten voor welk bedrag ik afbetaal en hoe ze daartoe komen?

Hun antwoord;

Wij hebben uw schrijven van 2 juli jl. in goede orde ontvangen en berichten u daarover het volgende.
Wij hebben het contract aan u toegestuurd omdat hierin het rentepercentage staat wat wij aanhouden.
Indien u een volledig overzicht wilt van de opbouw dient u er alleereerst voor zorg te dragen dat de achterstand voor juni en juli ad. € 30,- uiterlijk 16 juli 2013 op bankrekeningnummer ****** staat bijgeschreven onder vermelding van uw dossiernummer.
Zodra wij de achterstand hebben ontvangen zullen wij u een specificatie doen toekomen.
In afwachting verblijven wij,
Hoogachtend,

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2013 12:23

Voor intrest is er een verjaringstermijn van vijf jaar. De schuldeiser heeft wel het recht om uw betalingen aan te rekenen op de oudste, niet verjaarde intrest.

Concreet betekent dit dat de intrest vervallen meer dan vijf jaar voor uw eerste afbetaling in 2009 verjaard is.

Reclame

wvy
Topic Starter

#4 , 16 jul 2013 12:51

bedankt voor uw antwoord maar eerlijk? ik begrijp het niet ...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jul 2013 15:49

Veronderstel dat u een eerste betaling deed op 1 januari 2009.
Dan is de intrest die vervallen is voor 1 januari 2004 verjaard. Die moet u dus niet betalen. Tegenpartij kan dan op de hoofdsom maar intrest vragen vanaf 1 januari 2004.

wvy
Topic Starter

#6 , 06 aug 2013 09:20

Ik heb eventjes navraag gedaan en van de oorspronkelijke schuldeiser (GMAC) dit antwoord gekregen:
"De hoofdsom van de vordering op 29/09/2003 (na ontbinding contract wegens betalingsachterstand) bedroeg 5.347,67€"

Vanwege Unisolve (die blijkbaar de schuld heeft overgenomen) krijg ik volgende berekening:

Hoofdsom € 6493,18
Rente tot 18-06-2013 € 4726,75
Rente vanaf 18-06-2013 P.M.
Overige kosten € 2,50
=================
subtotaal € 11222,43
Reeds betaald € 3375,00 -/-
=================
Saldo € 7847,43

Volgens mij klopt hier iets niet en wanneer ik uitleg vraag bij Unisolve dan krijg ik geen antwoord.

De oorspronkelijke kredietovereenkomst is van 2000 waarna de terugbetaling gestopt is in 2003 met een openstaande schuld van € 5.347,67
Het verschil tussen de hoofdsom van Unisolve en deze van GMAC is € 1.145,51 waar ik geen passend antwoord voor heb. Ik betaal maandelijks een kleine som af maar blijkbaar is dit nog niet voldoende om aan de rente te voldoen die ondertussen dicht bij de hoofdsom komt.

Mijn vraag (als leek) is dan ook .. is dit alles normaal?

Bedankt!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”