Kredietlijnen op kredietkaaarten (Visa - Master)

TheJudge007
Topic Starter

Kredietlijnen op kredietkaaarten (Visa - Master)

#1 , 03 jul 2013 07:59

Misschien moet dit onderwerp in de rubriek banken. Sta me toe het voorlopig hier te plaatsen.

Ik heb een aantal Visa en MasterCard kredietkaarten en heb ondervonden dat door het aantal maar vooral door de hoogte van de kredietlijn mij al eens iets op afbetaling word geweigerd.

Volgens de bank komt dit doordat bij nazicht of info die de banken verplicht zijn te raadplegen bij de Nationale bank oa. niet gekeken word naar het bedrag dat u opgenomen heeft op die kredietlijn, maar mogelijk om privacy redenen beschouwd word dat het volledige bedrag van de kredietlijn opgenomen is.

Ik ben dus bezig met de hoogte van de kredietlijnen die ik heb bij bepaalde Visa en Mater kaarten heb, te verlagen, ttz. voor die kredietkaarten die gekoppeld zijn aan een debetrekening.

Van een 3-tal kredietkaarten heb ik de kredietlijn al laten verlagen van ong. €5000 naar €1500. Ik kan de kaarten natuurlijk ook afschaffen maar doe dat niet omdat er bepaalde gekoppeld zijn aan voordelen.

Men heeft mij verteld dat het soms een half jaar kan duren vooraleer dat die bedragen aangepast worden bij de Nationale Bank (nadat de nieuwe kredietlijnen door de bank werden doorgegeven).

Hoe zit dat. Kan dat niet bespoedigd worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2013 08:33

Je kan ook je kredietkaarten doen omschakelen naar prepaidkaarten zo als ik, en heb er trouwens maar één, zeer gemakkelijk en nooit verassingen eind van de maand en alle voordelen zoals een andere.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TheJudge007
Topic Starter

#3 , 03 jul 2013 22:47

Bedankt lowie maar prepaid ? Sorry, geen denken aan. Dat is zoiets als geld opzij zetten voor later ... Ik bedoel wie gaat er nu geld opzij zetten zonder een € interest als ge bvb in min staat. Als ik verassingen heb op het einde van de maand is dat wel mijn eigen schuld. Tot hiertoe hou ik dat wel een beetje in de gaten.

Iemand nog een poging om bovenstaande vraag te beantwoorden ?

Reclame

denlowie

#4 , 05 jul 2013 11:32

Ik zou toch graag eens de voordelen kennen van meerdere kredietkaarten ?

Ik dacht maar kan mis zijn dat men per kaart en per jaar een vergoeding moest betalen, of is dit niet meer zo?

Oude Belg

#5 , 05 jul 2013 12:22

Men heeft mij verteld dat het soms een half jaar kan duren vooraleer dat die bedragen aangepast worden bij de Nationale Bank (nadat de nieuwe kredietlijnen door de bank werden doorgegeven).

Het enige wat u kan doen is, wat u al gedaan hebt, de kredietlijn verlagen. Uiteraard kan u uw kredietverstrekker vragen dit zo snel mogelijk door te geven aan de Nationale Bank, maar zelf hebt u daar inderdaad verder geen invloed op.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Didymus

#6 , 05 jul 2013 15:00

Ik zou toch graag eens de voordelen kennen van meerdere kredietkaarten ?
Verschillende types kaarten, verschillende voordelen, verschillende tarieven bij geldafhaling / betalingen buiten de Eurozone.

Ik dacht maar kan mis zijn dat men per kaart en per jaar een vergoeding moest betalen, of is dit niet meer zo?
Bij sommige uitgevers is het een symbolisch bedrag (5-6 EUR), anderen geven ze zelfs gratis.
"sowieso" schrijf je zo.

TheJudge007
Topic Starter

#7 , 08 jul 2013 14:12

Ja, Lowie heeft daar wel een punt! Afschaffen die handel of gewoon meer gaan verdienen, duizend en één mogelijkheden.
Ik ga U daar dan onmiddellijk eens een goed antwoord op geven. Iemand die bvb. ***** € in debet zit op verschillende VISA kaarten samen, die zit nog altijd minder in de schulden dan iemand die een auto op afbetaling of een huis gekocht heeft met een hypothecaire lening. Natuurlijk word het een door de maatschappij ten onrechte trouwens als normaal beschouwd en debet staan op VISA kaarten niet. En dan komen we natuurlijk in veel ergere toestanden. Dus iemand die spreekt zoals jij zou misschien eerst eens moeten kijken of hij zelf niet enorm boven zijn stand leeft. Want een hypothecaire lening is dan toch enorm boven uw stand leven denk ik.

TheJudge007
Topic Starter

#8 , 08 jul 2013 14:13

Het enige wat u kan doen is, wat u al gedaan hebt, de kredietlijn verlagen. Uiteraard kan u uw kredietverstrekker vragen dit zo snel mogelijk door te geven aan de Nationale Bank, maar zelf hebt u daar inderdaad verder geen invloed op.
Bedankt, dan zal dat de enige optie zijn.

TheJudge007
Topic Starter

#9 , 08 jul 2013 14:19

Klopt, maar het zijn zij wel niet die overal ter wereld zowat de oorzaak waren van de miserie. Wel die andere soort met goedkope hypotheekleningen. En die bedragen liggen wel wat hoger dacht ik dan een paar 1000 €. Die met de hypotheekleningen dat zijn pas de mensen die goed en ruim boven hun stand leven.

denlowie

#10 , 08 jul 2013 15:14

@ TheJudge007
bedankt voor je uitgebreid antwoord, ik ben van zulke bankzaken niet op de hoogte, ik heb meer dan 30 jaar zelfstandig geweest en ik had een bankrekening omdat dit bij wet verplicht was, ik heb nooit uit de handen van een bank gegeten, een goed zelfstandige dopt zelf zijn boontjes !

En mijn prepaidkaart dient enkel en alleen voor aankopen op het internet !

Jabo

#11 , 08 jul 2013 15:32

Ja, Lowie heeft daar wel een punt! Afschaffen die handel of gewoon meer gaan verdienen, duizend en één mogelijkheden.
Ik ga U daar dan onmiddellijk eens een goed antwoord op geven. Iemand die bvb. ***** € in debet zit op verschillende VISA kaarten samen, die zit nog altijd minder in de schulden dan iemand die een auto op afbetaling of een huis gekocht heeft met een hypothecaire lening. Natuurlijk word het een door de maatschappij ten onrechte trouwens als normaal beschouwd en debet staan op VISA kaarten niet. En dan komen we natuurlijk in veel ergere toestanden. Dus iemand die spreekt zoals jij zou misschien eerst eens moeten kijken of hij zelf niet enorm boven zijn stand leeft. Want een hypothecaire lening is dan toch enorm boven uw stand leven denk ik.
U legt het overtuigend uit, maar het klopt niet. Je leeft pas boven je stand als je je verplichtingen niet meer kunt voldoen.
Deze creditcard leningen zijn vaak kortlopend voor consumenten zaken. Een hypothecaire lening heeft een goed als onderpand.
Vertel mij eens wat de rente is die je betaald voor zo'n creditcard lening?
Jabo

Mommaerts

#12 , 08 jul 2013 23:49

Beste Judge007,

Ik ga hier absoluut geen polemiek over beginnen, dit is een forum waar mensen om ervaringen en/ of juridische bijstand (tweede lijn) een antwoord op hun vragen proberen te krijgen! Dit hoort zo te blijven.

Inderdaad, U heeft gelijk! Ooit heb ik boven mijn stand geleefd en daar betaal ik nu nog de gevolgen van, vandaar dat ik in een CSR ben, wat daar de reden toe is of de eventuele verzachtende omstandigheden doen er hier niet toe. Er kan maar één persoon schuldig zijn aan de schulden en dat ben ik zelf, mijn verantwoordelijkheid ga ik niet uit de weg en zal niet rusten tot alles tot op de laatste cent is terug betaald.

Hopelijk blijft deze miserie U bespaart en begaat U niet dezelfde fouten zoals ik ze ooit heb gemaakt. Maar als U zegt over verschillende kredietkaarten te beschikken en daardoor geen lening op afbetaling kunt krijgen moet de alarmbel beginnen rinkelen, ook als is het zeker niet aan mij uw rekening te maken maar het was U die de vraag stelde.

Succes nog!
Amateur filosoof en kluizenaar

TheJudge007
Topic Starter

#13 , 10 jul 2013 03:22

Ik heb wel gezegd "iets" op afbetaling dus dat wil nog niet zeggen nog meer leningen. Ik heb trouwens op dit ogenblik geen enkele lening lopen. Als ik bvb morgen dank zij een VISA card van bvb MM een grootbeeld TV kan kopen met 0% intrest op een jaar en met een gratis VISA kaart zou ik toch gek zijn om dat links te laten liggen. Natuurlijk rekenen banken er op dat U lekker en veel onder nul gaat met een VISA kaart die gekoppeld is aan een debetrekening. Het is dan maar aan de consument om daaraan te weerstaan.

Vandebos

#14 , 10 jul 2013 08:49

In feite komt het op het volgende neer: wegen de voordelen van dergelijke belastende kredietkaarten op tegen de nadelen ervan als u bv een lening voor de aanschaf van een pand wenst af te sluiten.
Verder heeft Jabo overschot van gelijk, het krediet verstrekt op kredietkaarten verbonden aan debet rekeningen wordt beschouwd als een lening zonder onderpand, de goederen ermee aangeschaft bestaan niet meer of verminderen dermate snel in waarde dat ze niet als een investering kunnen beschouwd worden. Een lening voor een pand met dat pand zelf als onderpand heeft wel een dergelijk profiel. Dat het zelfs hiermee soms ernstig verkeerd kan zou moeten dienen als waarschuwing voor de riskantere vormen van lenen van een bank of bedrijf.
Vermijdt die toestanden is het enige wat ik kan adviseren. Op korte termijn kan zo'n aanbod enkele voordelen bieden doch op langere termijn is het altijd het bedrijf achter de kaart die winst maakt; dat zijn heus geen vzw's ....

TheJudge007
Topic Starter

#15 , 12 jul 2013 18:00

De bedragen die door de bank geleend worden hebben echter wel onderpand. Zij het niet fysisch zoals bij een woning. Daarom krijgt U normaal wel niet zo gemakkelijk een VISA kaart. U dient een inkomen te hebben waarop men bvb beslag kan leggen. De ene bank is daar al wat soepeler in als de andere en de overheid doet haat best om roet in het eten te gooien om "zogezegd" de consument te beschermen. Jabo heeft ongelijk en focust en/of vergelijkt VISA kaarten met een eventueel daaraan gekoppelde debetrekening met andere soorten leningen zoals oa. hypotecaire. Het zijn wel deze laatste soort die het meeste kwaad aanrichten en aangericht hebben over de hele wereld. Ik heb daar nooit gebruik van gemaakt. Het begrip "boven uw stand leven is gebagatelliseerd" dank zij de hypothecaire leningen. In mijn ogen leeft iemand met een hypothecaire lening wel veel meer boven zijn stand dan iemand die een paar duizend €'s onder nul staat. Het is maar hoe je het bekijkt. Einde discussie.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”