verjaring factuur na aangetekende ingebrekestelling

christophe.l
Topic Starter

verjaring factuur na aangetekende ingebrekestelling

#1 , 20 jun 2013 13:08

2 vraagjes mbt dierenartsrekening:

Factuur aan persoon X dateert van 1/4/2011. Er werd beloofd met overschrijving te betalen maar dit is nooit gebeurd.
2x gewone aanmaning per post waarop niet werd gereageerd. 1 x aangetekende ingebrekestelling op 18/10/2011, persoon was afwezig bij aanbieden door postbode. Deze aangetekende ingebrekestelling werd niet afgehaald door de schuldenaar en kwam gewoon terug via de post.

Ik had graag het volgende geweten:

1) Telt de aangetekende ingebrekestelling ook al werd deze door de schuldenaar niet afgehaald op het postkantoor?

2) Is deze factuur (van 1/4/2011) al verjaard of niet? Elders op het internet vond ik dat de verjaringstermijn voor dokters- en ziekenhuisrekeningen 2 jaar is, maar ik vraag me af of deze verjaringstermijn niet wordt gestuit door de aangetekende ingebrekestelling (ook al deze werd nooit afgehaald :? )

of maw: kan hier nog een zaak van gemaakt worden via vredegerecht of niet?

Dank op voorhand voor de reacties...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 20 jun 2013 14:04

aangetekend schrijven is geldig

facturen verjaren ten vroegste na 5jaar, maximum na 10 jaar; uitzonderingen zoals ge zelf een paar opnoemt niet inbegrepen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2013 14:23

De dierenartsen zijn geen verzorgingsverstrekkers als bedoeld in artikel 2277bis B.W. (Cass., 20 april 2009)
De korte verjaringstermijn van twee jaar is dus niet van toepassing.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”