Vandaag heb ik een brief ontvangen van een incassobureau om een som van 578,51 euro te betalen voor openstaande schulden bij Paypal.
In de brief staat dat er verschillende aanmaningen zijn geweest tot betalen door Paypal zelf, alhoewel ik hier nooit een brief van heb ontvangen. Ik heb inderdaad in het verleden een paypal account aangemaakt, voor enkele betalingen en aankopen bij buitenlandse webshops, of simpelweg via ebay. Nu deze account heb ik al een goeie anderhalf jaar - jaar niet meer gebruikt. Zelf gebruikte ik ook niet meer het email adres waaraan die paypal account gelinkt was.
Nu bij het inloggen op mijn paypal account werd ik verplicht om een nieuw paswoord op te geven alsook nieuwe geheime vragen/antwoorden, wat nogal bizar was. Als ik naar de geschiedenis van transacties kijk, dan blijken er tussen 8 maart 2013 en 24 maart 2013 een heleboel transacties plaatsgevonden te hebben, er zijn zelf enkele buitenlandse banken toegevoegd. In totaal een 60 tal transacties, waar er eerst geld werd overgeschreven naar mijn account, en waarna die dan in kleine hoeveelheden omgezet in USD doorgestort werden naar andere buitenlandse rekeningen.
Nu ik heb hier dus compleet niets mee te maken, maar moet dus wel de boven vernoemde som binnen de 15 dagen betalen aan het incasso bureau. Kan er iemand mij raad geven welke stappen ik best kan ondernemen?
Op gerechtelijk vlak zou ik al een klacht kunnen indienen voor oplichting/fraude via het internet en hacking, aangezien iemand zich ongewenst toegang heeft verschaft tot mijn paypal account. Maar dat zal natuurlijk dat incasso bureau niet doen stoppen. Ik ga maandag bellen met zowel het incasso bureau en met de firma paypal om hier wat extra duidelijkheid rond te krijgen, maar ik zie persoonlijk niet het incasso bureau mij uitstel tot betaling te geven tot de zaak is opgelost bij Paypal (indien men dat effectief wilt onderzoeken....)
Doordat dit probleem met het incasso bureau op zich meer een burgerlijk geschil is, ga ik er vanuit dat ik dit zou kunnen aanvechten via het vredegerecht? Is zoiets aan te raden of niet?
Ik wil er ook nog aan toevoegen dat het geen aangetekende brief was van het incassobureau. Op zich ben ik hier puur het slachtoffer, dus zou ik kunnen zeggen "foert ik trek er mij niets van aan en smijt de brief in de vuilbak", maar denk dat dit wel iets te gemakkelijk zou zijn niet?