ongeauthoriseerde transacties paypal => brief incasso bureau

Shindoso
Topic Starter

ongeauthoriseerde transacties paypal => brief incasso bureau

#1 , 03 mei 2013 22:57

EDIT: Had deze onderverdeling niet gezien :)

Vandaag heb ik een brief ontvangen van een incassobureau om een som van 578,51 euro te betalen voor openstaande schulden bij Paypal.

In de brief staat dat er verschillende aanmaningen zijn geweest tot betalen door Paypal zelf, alhoewel ik hier nooit een brief van heb ontvangen. Ik heb inderdaad in het verleden een paypal account aangemaakt, voor enkele betalingen en aankopen bij buitenlandse webshops, of simpelweg via ebay. Nu deze account heb ik al een goeie anderhalf jaar - jaar niet meer gebruikt. Zelf gebruikte ik ook niet meer het email adres waaraan die paypal account gelinkt was.

Nu bij het inloggen op mijn paypal account werd ik verplicht om een nieuw paswoord op te geven alsook nieuwe geheime vragen/antwoorden, wat nogal bizar was. Als ik naar de geschiedenis van transacties kijk, dan blijken er tussen 8 maart 2013 en 24 maart 2013 een heleboel transacties plaatsgevonden te hebben, er zijn zelf enkele buitenlandse banken toegevoegd. In totaal een 60 tal transacties, waar er eerst geld werd overgeschreven naar mijn account, en waarna die dan in kleine hoeveelheden omgezet in USD doorgestort werden naar andere buitenlandse rekeningen.

Nu ik heb hier dus compleet niets mee te maken, maar moet dus wel de boven vernoemde som binnen de 15 dagen betalen aan het incasso bureau. Kan er iemand mij raad geven welke stappen ik best kan ondernemen?

Op gerechtelijk vlak zou ik al een klacht kunnen indienen voor oplichting/fraude via het internet en hacking, aangezien iemand zich ongewenst toegang heeft verschaft tot mijn paypal account. Maar dat zal natuurlijk dat incasso bureau niet doen stoppen. Ik ga maandag bellen met zowel het incasso bureau en met de firma paypal om hier wat extra duidelijkheid rond te krijgen, maar ik zie persoonlijk niet het incasso bureau mij uitstel tot betaling te geven tot de zaak is opgelost bij Paypal (indien men dat effectief wilt onderzoeken....)

Doordat dit probleem met het incasso bureau op zich meer een burgerlijk geschil is, ga ik er vanuit dat ik dit zou kunnen aanvechten via het vredegerecht? Is zoiets aan te raden of niet?

Ik wil er ook nog aan toevoegen dat het geen aangetekende brief was van het incassobureau. Op zich ben ik hier puur het slachtoffer, dus zou ik kunnen zeggen "foert ik trek er mij niets van aan en smijt de brief in de vuilbak", maar denk dat dit wel iets te gemakkelijk zou zijn niet? :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#2 , 04 mei 2013 09:03

Ik dacht dat je met Paypal geen kredietlijnen had? Anders gezegd, hoe heb je dan een schuld bij Paypal liggen op te bouwen.

Mij klinkt het in elk geval als oplichterij...

Shindoso
Topic Starter

#3 , 04 mei 2013 09:24

Wel van wat ik zie is er geld overgeschreven van andere Paypal accounts naar de mijne, maar de eigenaars van die accounts hebben dit dan aangevochten als ongeauthoriseerde transactie. Paypal heeft hen dan dat geld teruggestort, waardoor mijn account in het negatief ging....

Want dat geld was dan al terug doorgesluisd naar andere bankrekeningen precies.

Reclame

roharro

#4 , 04 mei 2013 13:55

Aangezien er hier mogelijkerwijze oplichterij aan de hand is kan/moet u dit wel aangeven bij de politie.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FreelancerIT

#5 , 04 mei 2013 19:14

Ik zou het zeker aanvechten bij de politie... Normaliter (als Paypal half zo secuur is als ze beweren) kan je dan wel voorkomen dat jij het gaat mogen betalen.

Een mogelijkheid lijkt het me opvragen van de IP adressen van waarop die transacties werden uitgevoerd. Als die dan niet in België liggen...

Ben je zeker dat het van Paypal zelf is, en niet van een organisatie die zich voor hen uitgeeft? Ik kan me niet voorstellen dat Paypal je dit soort zaken enkel via e-mail gaat versturen...

Shindoso
Topic Starter

#6 , 05 mei 2013 10:29

Is dus van Paypal zelf. Het incassobureau staat ook op hun site vermeld. Politie heeft klacht opgenomen. Wellicht ga ik maandag bellen naar incassobureau en ook naar paypal voor meer uitleg. Mochten ze toch nog eisen dat ik betaal, dan ga ik een aangetekende brief sturen met kopie van verhoor/pv nummer, waarin ik weiger om te betalen. Denk dat dit de correcte manier van handelen is?

ivm de IP adressen. Denk dat het toch wel vrij zeker is dat het allemaal buitenlandse adressen zouden zijn, aangezien het allemaal naar Amerikaanse bankrekeningen is overgeschreven.

FreelancerIT

#7 , 05 mei 2013 12:39

Wel, dan kan dat je ontsnappingsroute zijn.

Ik zou zeker & vast een aangetekende brief opsturen en alvast ZELF informeren naar de IP-adressen. Ik neem aan dat ze die informatie wel met je willen delen. Tenslotte is het ook in hun voordeel om de fraudeurs te vinden.

Wat hebben ze gedaan naar de eigenaars van de bankrekeningen in kwestie?

Shindoso
Topic Starter

#8 , 06 mei 2013 10:01

Van wat ik merk is dat geld teruggestort naar hun rekeningen, daardoor dat ik in het negatief sta.....

roharro

#9 , 06 mei 2013 11:49

Van wat ik merk is dat geld teruggestort naar hun rekeningen, daardoor dat ik in het negatief sta.....
Als het geld is dat eerst op je rekening is gekomen en daarna terug naar de oorspronkelijke rekeningen is overgeschreven dan kun je toch niet negatief staan?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 mei 2013 12:19

Als het geld is dat eerst op je rekening is gekomen en daarna terug naar de oorspronkelijke rekeningen is overgeschreven dan kun je toch niet negatief staan?
Op dag T betaalt X u een bedrag A op uw rekening.
Op dag T+1 schrijft u een bedrag A van uw rekening over naar rekening Y.
Op dag T+2 dient X een klacht in, krijgt gelijk en het bedrag A wordt terug naar X overgeschreven.
Aan het eind van het verhaal zit u met een negatief bedrag A op uw rekening.

Gebruiker21

#11 , 06 mei 2013 15:41

Nu bij het inloggen op mijn paypal account werd ik verplicht om een nieuw paswoord op te geven alsook nieuwe geheime vragen/antwoorden, wat nogal bizar was.
Met andere woorden: u hebt zich laten vangen aan een fishing mail en hebt oplichters uw wachtwoord voor uw paypal account gegeven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#12 , 06 mei 2013 16:41

Op dag T betaalt X u een bedrag A op uw rekening.
Op dag T+1 schrijft u een bedrag A van uw rekening over naar rekening Y.
Op dag T+2 dient X een klacht in, krijgt gelijk en het bedrag A wordt terug naar X overgeschreven.
Aan het eind van het verhaal zit u met een negatief bedrag A op uw rekening.
Ja het is nogal evident als je zelf het geld van je rekening naar een andere rekening hebt overgeschreven naar een andere dat je dan met een negatief saldo zit.
Maar in dat geval heb je nog steeds geen geld "verloren".

Lanox

#13 , 07 mei 2013 11:44

Dan zullen we het nog eens moeten uitleggen.
Stel u heeft een paypal account, zonder saldo en waarbij u niet zelf een negatief saldo kan creëren. Maw, u kan niet uitgeven wat u niet hebt.
Een crimineel hackt deze account en schrijft er geld naar over. Op dat moment heeft u een positief saldo. Dit positief saldo schrijft de crimineel van uw rekening over naar een andere rekening van hem. Daarna dient hij een klacht in bij paypal over de eerste transactie, krijgt gelijk en paypal stort het oorspronkelijke bedrag terug. Resultaat: negatief saldo en geld foetsie.

FreelancerIT

#14 , 07 mei 2013 21:18

De vraag is... Kan hij vermijden het geld te moeten ophoesten? Tenslotte, als hij er zelf amper gebruik van maakt kan hem moeilijk verweten worden onvoorzichtig te zijn geweest. Bovendien wiijst zijn 1ste post (het opnieuw te moeten invoeren van bepaalde gegevens) er ook op dat Paypal gemerkt had dat er iets raars met de account was...

Op zich zou er dan ook bij hen een alarm moeten gaan rinkelen.

Bovendien - wat mij blijft tegensteken - als het Incasso bureau hem wist te vinden aan de hand van de gegevens die gij had ingevuld op Paypal, waarom heeft Paypal zelf hem niet direct een brief gestuurd?

Lanox

#15 , 08 mei 2013 09:29

Bovendien wiijst zijn 1ste post (het opnieuw te moeten invoeren van bepaalde gegevens) er ook op dat Paypal gemerkt had dat er iets raars met de account was...
Lijkt mij eerder een vorm van phising zoals hier al eerder is aangegeven en wist paypal dus ook van niks.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”