Schuldbemiddelaar nooit bereikbaar

roosmuisje
Topic Starter
Berichten: 89

Schuldbemiddelaar nooit bereikbaar

#1 , 05 feb 2013 01:25

Sinds jan 2008 ben ik in schuldbemiddeling. Dit is geregeld via advocaat. Ik heb ook nog een advocaat die alles regelt ivm mijn kinderen (alimentatie).
Wel nu heeft net die advocaat mij zo'n 3 weken geleden laten weten dat mijn schuldbemiddeling opnieuw voor de arbeidsrechtbank gaat komen feb 2013.

Mijn schuldbemiddelaar heeft mij hier niets van laten weten en zelf heb ik ook niets van de rechtbank ontvangen. Ben ondertussen al 3 weken mijn schuldbemiddelaar aan het bellen en mailen, maar die laat niets van zich horen. Volgens zijn medewerker gaat de adv wel bellen!! Ik vind dit alles behalve normaal. Zelfs als mijn man belt dan krijgt hij te horen dat ik persoonlijk moet bellen dat er geen info aan derden worden doorgegeven!! Het valt ook voor dat de telefoon niet wordt opgenomen en als ik een sec later bel met ander nr dan nemen ze wel op!!

Indien ik een afspraak wil maken, kan ik pas vanaf 04 maart terecht bij hem!! Dat is dus te laat hé....

Hoe kan ik dit probleem oplossen??? Ook heb ik nog maar 1x een overzicht ontvangen van wat er reeds betaald is, wat er nog open staat en wat de kosten van de schuldbemiddelaar zijn. Dit was eind 2009!!!!!

Ik ben bang dat wanneer er zich problemen gaan voordoen of mijn schuldbemiddeling stopt dit de schuld is van de bemiddelaar. Zelf breng ik hem van alles steeds onmiddelijk op de hoogte. Onlangs had RVA mijn geschorst voor 4md, dus 0€ inkomsten. En dit was omdat ik volgens RVA niet was ingegaan op uitnodiging van de VDAB!! Op vrijdag 24 aug '12 in de namiddag uitnodiging in de bus, om maandag 27 aug '12 daar te zijn om 9u. Zit met 4 kids (toen 12j, 8, 18md en 6md) en kon onmogelijk opvang vinden zonder dat ik half België moest rondrijden. Heb toen maandag ochtend tussen 8.30 en 9.00naar vdab gebeld voor dit te zeggen en om nieuwe afspraak te maken. Ben nog aan het wachten op nieuwe uitnodiging... Maar ik heb dat alles laten weten aan mijn schuldbemiddelaar en hem gevraagd of hij er iets kon aandoen. Maar hij heeft mij nooit iets laten weten.

Al bij al wil ik snel klaarheid over wat ik wel en niet kan/mag doen. Nu denken we dat de schuldbemiddelaar fouten heeft gemaakt en dit niet wil zeggen aan ons. Het is toch ons recht om info te vragen aan hem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 05 feb 2013 18:36

misschien eens lezen:

http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 feb 2013 20:17

Sinds jan 2008 ben ik in schuldbemiddeling. Dit is geregeld via advocaat. Ik heb ook nog een advocaat die alles regelt ivm mijn kinderen (alimentatie).
Wel nu heeft net die advocaat mij zo'n 3 weken geleden laten weten dat mijn schuldbemiddeling opnieuw voor de arbeidsrechtbank gaat komen feb 2013.
en weet je waarover die zitting zal gaan? Herroeping of afronding/kwijtschelding? Die papieren moet je toch zelf gekregen hebben?
Ik ben bang dat wanneer er zich problemen gaan voordoen of mijn schuldbemiddeling stopt dit de schuld is van de bemiddelaar. Zelf breng ik hem van alles steeds onmiddelijk op de hoogte. Onlangs had RVA mijn geschorst voor 4md, dus 0€ inkomsten. En dit was omdat ik volgens RVA niet was ingegaan op uitnodiging van de VDAB!! Op vrijdag 24 aug '12 in de namiddag uitnodiging in de bus, om maandag 27 aug '12 daar te zijn om 9u. Zit met 4 kids (toen 12j, 8, 18md en 6md) en kon onmogelijk opvang vinden zonder dat ik half België moest rondrijden. Heb toen maandag ochtend tussen 8.30 en 9.00naar vdab gebeld voor dit te zeggen en om nieuwe afspraak te maken. Ben nog aan het wachten op nieuwe uitnodiging... Maar ik heb dat alles laten weten aan mijn schuldbemiddelaar en hem gevraagd of hij er iets kon aandoen. Maar hij heeft mij nooit iets laten weten.
hou er rekening mee dat je op die manier niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, gezien je geen kinderopvang hebt voor je kinderen (in principe moet je als werkzoekend onmiddellijk kunnen gaan werken). Je had dus geen wettige reden om de uitnodiging van de VDAB te verplaatsen of niet te gaan. Het is de taal van de schuldbemiddelaar niet om zo'n zaken met de VDAB te regelen. Als dit niet-gaan-naar-de-VDAB tot gevolg heeft dat je schulden niet meer afbetaald kunnen worden, kan eventueel de schuldbemiddeling stopgezet worden en kan je terug aangesproken worden voor het volledige bedrag.

Jij moet ook niet wachten op een uitnodiging van de VDAB, maar je gaat best zelf naar de VDAB om actief werk te zoeken.

Reclame

roosmuisje
Topic Starter
Berichten: 89

#4 , 06 feb 2013 00:58

Dat is het net, ik heb nu geen papieren ontvangen!! Daarom dat ik mijn bemiddelaar tracht te bereiken. Welke dus nog steeds niet gelukt is...

Wanneer ik de VDAB opgebeld heb ivm het niet kunnen gaan omdat ik geen babysit vond op zo'n korte tijd (was toen ook nog eens schoolvakantie) maakten ze er geen probleem van, en mijn vdab consulent vond het zelfs raar dat ik op vrijdag uitnodiging ontving voor de maandag. Hij zou mij een nieuwe afspraak maken.

Ik ben niet wachtend op een uitnodiging van de VDAB, ik zoek en solliciteer zeer veel. Maar de mogelijkheden zijn voor mij niet echt evident om een job te vinden. Dat komt dan doordat ik zelf de kinderen moet wegbrengen en halen omdat mijn man reeds om 05.30 vertrekt en die is tijdens de week niet voor 19.00 thuis. Maar veel werkgevers gaan een stapje achteruit wanneer ik zeg dat we 4 kinderen hebben. Vermoedelijk denken ze dan dat ik niet veel naar het werk zou gaan. Dit is echter niet zo. Elke sollicitatie brief waar ik reactie op krijg bezorg ik aan mijn adv met de lijst waar ik maandelijks solliciteer. Ik hou hem volgens mij meer dan op de hoogte van de zoektocht naar een job.
Ik zoek de geschikte job die ik kan combineren met ons gezin...
Ik bezorg hem ook om de 3md ook een overzicht van mijn uitkering (die hij ontvangt). Maar ik vraag die papieren aan bij de vakbond, zodat hij zwart op wit zien kan wat mijn uitkering is.

Maar wat me vooral stoort hier is dan ik mijn bemiddelaar niet kan bereiken. Het is toch niet normaal dat ik na 3weken nog steeds niets van hem hoor, en wanneer ik naar zijn kantoor bel is het steeds dat hij wel terug zal bellen of dat hij niet bereikbaar is. En zoals eerder vermeld nemen ze soms de telefoon niet op en als ik dan direct erna met vreemd nr bel nemen ze wel op. Dit kan geen toeval zijn want we hebben het al verschillende keren meegemaakt.
Het is toch ergens normaal dat ik mijn bemiddelaar wil spreken over deze zaak, en er klopt ergens iets niet!! Anders bel je als advocaat uw clienten terug op of laat je laat ze op een bepaald uur terug bellen. Op de mail die ik verzonden had komt ook geen reactie...

Dus kan iemand mij zeggen wat ik doen moet opdat ik adv kan spreken? En hij mij de nodige uitleg kan geven zodat ik ook weet waar ik sta en waar of wat er dingen dienen aangepast te worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 feb 2013 07:48

Dat is het net, ik heb nu geen papieren ontvangen!! Daarom dat ik mijn bemiddelaar tracht te bereiken. Welke dus nog steeds niet gelukt is...

Wanneer ik de VDAB opgebeld heb ivm het niet kunnen gaan omdat ik geen babysit vond op zo'n korte tijd (was toen ook nog eens schoolvakantie) maakten ze er geen probleem van, en mijn vdab consulent vond het zelfs raar dat ik op vrijdag uitnodiging ontving voor de maandag. Hij zou mij een nieuwe afspraak maken.

Ik ben niet wachtend op een uitnodiging van de VDAB, ik zoek en solliciteer zeer veel. Maar de mogelijkheden zijn voor mij niet echt evident om een job te vinden. Dat komt dan doordat ik zelf de kinderen moet wegbrengen en halen omdat mijn man reeds om 05.30 vertrekt en die is tijdens de week niet voor 19.00 thuis. Maar veel werkgevers gaan een stapje achteruit wanneer ik zeg dat we 4 kinderen hebben. Vermoedelijk denken ze dan dat ik niet veel naar het werk zou gaan. Dit is echter niet zo. Elke sollicitatie brief waar ik reactie op krijg bezorg ik aan mijn adv met de lijst waar ik maandelijks solliciteer. Ik hou hem volgens mij meer dan op de hoogte van de zoektocht naar een job.
Ik zoek de geschikte job die ik kan combineren met ons gezin...
Gezien het net de vdab is die bszlist om door te geven dat je geen geldige reden hebt om niet in te gaan op de uitnodiging van de vdab, zal er toch iemand van de vdab niet akkoord gegaan zijn met je afwezigheid.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 feb 2013 10:13

“Art.1675/14.§ 1. De schuldbemiddelaar wordt belast met de opvolging en de controle van de in de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling bepaalde maatregelen...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Hij heeft geen andere taak.

“Art.1675/17...Elk jaar, te rekenen van de beschikking van toelaatbaarheid of telkens wanneer de rechter er om verzoekt en bij het verstrijken van de aanzuiveringsregeling, bezorgt de schuldbemiddelaar de rechter een verslag over de stand en de evolutie van de procedure. Het verslag beschrijft de stand van de procedure de verrichtingen van de schuldbemiddelaar, de redenen voor de verlenging van de termijnen, de geactualiseerde sociale en financiële toestand en de toekomstperspectieven van de persoon, de stand van de bemiddelingsrekening en alle inlichtingen die de bemiddelaar dienstig acht. Daarbij wordt ofwel het overzicht van de bewegingen op de bemiddelingsrekening, ofwel het dubbel van de rekeninguittreksels gevoegd. De staat van kosten, ereloon of emolumenten bedoeld in artikel 1675/19, wordt opgenomen op het einde van het verslag. De schuldbemiddelaar bezorgt een afschrift van het verslag aan de schuldenaar. De schuldeisers kunnen ter plaatse of op de griffie van dat verslag kennisnemen...”(Ger.W.).

Wend u tot de arbeidsrechtbank indien hij dit nalaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”