incasso bureau

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#16 , 22 dec 2006 13:19

Blijkbaar is hier niet echt iemand die met zekerheid over zulke dingen praat.
Dan maar een 'poging' tot...

Art.2262bis.? 1. ALLE persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...(Burgerlijk Wetboek).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Piepelots
Berichten: 13

#17 , 22 dec 2006 14:16

Art.2262bis.? 1. ALLE persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...(Burgerlijk Wetboek).

Dat wil ook al iets zeggen ?h... en zou dit 10 jaar na datum van initiele achterstand of van datum afsluiting contract van lening of datum van kennismaking bij de nationale bank?

Wat word aanzien als een rechtsvordering? Vonnis van de rechtbank? Wat als dat er tot nu toe niet geweest is?

PS: Ik weet het ben nogal veel vragend van aard, maar zo kom ik nog iets te weten !!! :)

KAGP
Berichten: 10

#18 , 22 dec 2006 14:20

Ik heb gehoord dat ??nmaal ze een vonnis hebben ze dat ten alle tijden kunnen invorderen dus ook 15 jaar later.

Veel gesukkel intussen, ze gingen ons een gedetailleerde afrekening sturen, maar eerst naar verkeerd adres.

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#19 , 28 dec 2006 09:34

Dat wil ook al iets zeggen ?h... en zou dit 10 jaar na datum van initiele achterstand of van datum afsluiting contract van lening of datum van kennismaking bij de nationale bank?
Juridisch lexicon kan U vinden op www.juridischwoordenboek.be

Elti
Berichten: 1

#20 , 09 jun 2008 16:31

Mijn vriend heeft net hetzelfde aan de hand.
Hij heeft bij zijn echtscheiding het huis moeten verkopen. Dit met een verliesmarge van 120 000 BEF in de tijd nog.
Een 5 maanden geleden ook in één keer een brief van AREMAS. Binnen de tien dagen 12 000 euro en nog te betalen of contact opnemen. Wij hebben een afbetalingsplan geregeld maar het in inderdaad zo dat de intresten blijven stijgen. Als die zo blijven stijgen hebben we na 2 jaar het dubbele terugbetaald.
Zijn ex zou zogezegd loonsbeslag gekregen hebben, maar na een paar telefoontjes ben ik erachter gekomen dat het niet zo is.
Bij fortis kunnen ze ook niks zeggen omdat het dossier overgemaakt is naar Aremas.
Alles bij elkaar genomen. Wij zijn als enige de schuld aan het afbetalen terwijl ze in de tijd met 2 personen getekend hebben.
Voor al diegene die dus als getrouwd koppel een lenig aangaan.... Als ge ooit het minder plezierige scheidingsritueel moet doen... Het is dus blijkbaar niet omdat je met twee tekent dat je ook effectief met twee verantwoordelijk gesteld wordt voor de afbetaling.
Zelfs hiermee naar de rechter gaan is geen voldoende bewijs volgend de mensen van Aremas. Ze moeten hun geld hebben, waar het ook vandaan komt.
Eerlijk? Nee, maar je tekent wel voor afbetaling en loonsbeslag bij wanbetalingen. Alleen raar dat het niet via Fortis zelf gaat, en dat ze er zo lang mee wachten. Vooral dan ook dat je zelfs niet via een rechter de 50/50 regel kunt eisen.

basejumper
Berichten: 4676
Locatie: Diest

#21 , 09 jun 2008 19:37

beste,

bankleningen zijn quasi altijd hoofdelijk en ondeelbaar. dat betekent dat elk van de kredietnemers hoofdelijk instaat voor de totaliteit van het leenbedrag. er is dus geen notie van 50 %. De bank zal het geld dus halen waar zij het makkelijk kan halen. Het kan wel dat beide ex-partners in de echtscheidingsovereenkomst afspreken dat elk de helft van de schulden zal afbetalen.
In dat geval betaalt u wel aan de bank terug, maar kan u via de rechtbank op basis van de echtscheidingsovereenkomst het andeel van uw ex terugvorderen. Het enige wat u moet doen is bewijzen dat u de betalingen verricht heeft, en dat kan u in voorkomened geval dus wel.
Aremas is een firma die de schuldvorderingen van Fortis overneemt en ze dan probeert te innen.
Soms wacht men daar bewust even mee. Indien en schuldenaar problemen heeft, zijn die meestal na een half jaar of een jaar niet opgelost. Soms maken mensen zich in het kader van een echtscheiding bewust onvermogend (zwartwerk). Indien men een paar jaar wacht is dat mestal opgelost en is de schuldvordering wel incasseerbaar.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

johan41
Berichten: 2

#22 , 09 nov 2012 08:27

geachte,
een vraagje
kan men zomaar zonder een brief testuren alles door sturen naar een incasso? daar ik maandelijks men aflossingen gedaan heb , maar ook een zichtrekenning heb bij bank A,
heb een andere lenning en zichtrekenning bij een andere bank en wordt maandelijks geld overgemaakt naar zichtrekenning bank A en zo naar lenning aldaar.(bank A).
wij hebben de indruk dat men bij bank A pissig is omdat niet alle loonen daar toekomen en geen overzicht meer is .
kan iemand raad geven omtrend dit? mvg
johan

Xastheron
Berichten: 719

#23 , 09 nov 2012 11:12

De eerste raad die ik u geef is de volgende: maak een eigen topic aan waar u uw individueel probleem uitlegt. Stel uw tekst ook duidelijk genoeg op zodat hij niet enkele keren opnieuw gelezen moet worden.

Als ik het goed begrijp is uw situatie de volgende:
U liet vroeger de lonen etc etc allemaal op uw rekening bij bank A storten. Deze bank heeft u ook uw hypothecair krediet bezorgd. U betaalt (of betaalde? kan het niet goed uitmaken) elke maand per domicilering vanop uw zichtrekening bij bank A.
Nu hebt u beslist op uw loon/lonen te storten op een andere rekening bij bank B?

Is uw vraag nu "hoe regel ik het, dat mijn loon (of onze lonen) naar mijn rekening bij bank B terecht komt (komen)"?
Indien ja, zijn er 2 situaties mogelijk:
1. U betaalt nog altijd uw hypothecair krediet af: u controleert de algemene voorwaarden. Het is mogelijk dat u verplicht bent om uw loon te laten storten op de zichtrekening waarop de domicillering van uw hypothecair krediet staat. Zoniet, dan kan u uw loon op een andere rekening laten storten.
2. Uw hypothecair krediet is volledig afgelost: u kan uw loon op een andere rekening laten storten.

Uw loon wordt op de rekening gestort die u opgeeft bij uw werkgever (of de personeelsdienst van de werkgever). Als u uw loon op een andere rekening wil en mag storten, dan regelt u dit met hen en niet met de bank.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”