schuldbemiddeling of een andere mogelijkheid ?

Anak
Topic Starter
Berichten: 9

schuldbemiddeling of een andere mogelijkheid ?

#1 , 31 okt 2012 20:11

dag iedereen


mijn man is zijn zelf gestopt met onze zaak.
ikzelf werk PT in loondienst en mijn man heeft een rva uitkering aangevraagd.

doordat het slechter ging met de zaak staan wij met de zakelijke rekening min 20.000 en hebben wij een aantal kleinere laatste betalingen aan boekhouder/btw/sociale lasten/etc.
onze bank wil dit voorlopig door de vingers zien omdat het omzetten naar een persoonlijke lening nog rampzaliger zou zijn.
wij hadden verder geen investeringen en onze vaste lasten buiten deze schuld en openstaande rekeningen om zijn erg laag.
ik kan goed met geld omgaan maar voel dat ik hier zelf niet uit ga komen.

wat kan ik het beste doen denken jullie ?
ik heb volgende week een afspraak met de ocmw voor schuldbemiddeling maar ik weet niet zo goed wat zij precies doen
en ik vraag me af of er andere mogelijkheden zijn voor ons.


alvast bedankt voor uw antwoord
Anak

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 okt 2012 20:38

Het OCMW zal eerst een soort inventaris maken en dan nagaan wat de inkomsten zijn. Van daaruit kan bepaald worden of er een normale afbetaling van de schulden kan gebeuren , eventueel met tussenkomst van hunnentwege. Na enkele maanden kan in uiterste geval beslist worden of er een collectieve schuldbemiddeling bij de rechtbank moet gevraagd worden. Daar worden de schulden bevroren en een (langere) termijn bepaald waarop uw schulden dienen betaald te worden. Probeer steeds de medewerking van het OCMW - ook bij de CSR- te bekomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Anak
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 31 okt 2012 21:35

dag Wanton


bedankt voor je antwoord.

de afspraak die ik heb gemaakt bij het OCMW is dus goed, ik ben bij hun aan het (enige) juiste adres ?
en een collectieve schuldbemiddeling is eigenlijk ook iets waar wij wat mee kunnen dan doordat de schuld bevroren wordt en wij deze langzaam kunnen afbetalen zonder of met minieme rente, heb ik het zo goed begrepen ?

ik probeer positief te blijven denken maar het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is ons huis.
wij kunnen dat mede dankzij de verzekering gewaarborgd wonen afbetalen en komen misschien vanaf volgend jaar in aanmerking voor een sociale lening dus het gedeelte afbetalen is in orde
maar men kan toch geen beslag leggen op ons huis ?
de schuld is eigenlijk enkel bij de bank waar we een goede verstandhouding mee hebben en dan een paar kleine schuldeisers zoals boekhouder maar dat gaat bij elkaar om een bedrag van +/- 5000.


nogmaals bedankt
Anak

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”