schuldbemiddeling en een sociale woning

kate123
Topic Starter
Berichten: 2

schuldbemiddeling en een sociale woning

#1 , 06 okt 2012 20:34

Onlangs kreeg ik een brief dat er een sociale woning voor mij beschikbaar is, ik leef nu samen met iemand die in schuldbemiddeling zit
De aanvraag voor een sociale woning heb ik 3 jaar geleden voor mezelf en kinderen gedaan.
Ons inkomen samen ligt onder de grens voor de sociale woning. maar men houd rekening met de inkomens van 2 jaar terug, toen zat men vriend nog niet in schuldbemiddeling. Kan men hier iets aan doen, nu is de situatie wel anders en houden ze daar rekening mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 okt 2012 08:54

Het minste dat je kan doen is je huidige situatie uitleggen aan de maatschappij. Over het algemeen wordt met recente voorvallen die een ernstige invloed op uw situatie hebben , rekening gehouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tope
Berichten: 916

#3 , 07 okt 2012 09:58

Onlangs kreeg ik een brief dat er een sociale woning voor mij beschikbaar is, ik leef nu samen met iemand die in schuldbemiddeling zit
De aanvraag voor een sociale woning heb ik 3 jaar geleden voor mezelf en kinderen gedaan.
Ons inkomen samen ligt onder de grens voor de sociale woning. maar men houd rekening met de inkomens van 2 jaar terug, toen zat men vriend nog niet in schuldbemiddeling. Kan men hier iets aan doen, nu is de situatie wel anders en houden ze daar rekening mee?
De huurprijs voor een sociale woning 2012 wordt berekend op het inkomen van 2009.
Men gaat dus DRIE jaar terug.
Elk jaar wordt die huurprijs herzien: in 2013 op de inkomsten van 2010, in 2014 op de inkomsten van 2011, enz.
Een verhoging van de inkomsten heeft een hogere huurprijs tot gevolg.
Mocht je op een bepaald moment werkloos worden, dan heb je het recht een herziening van de geldende huurprijs te vragen.

Je hebt deze woning toegezegd gekregen als alleenstaande met kinderen.
Als jouw vriend officieel bij jou komt wonen dan loop je het risico deze woning niet te krijgen, vermits dit een nieuwe uitgangssituatie is.
De maatschappij kan jou echter niet verbieden een vriend te hebben die regelmatig op bezoek komt, zolang die zich maar niet op dat adres domicilieert.
Gezien zijn precaire financiële toestand is dat misschien ook een betere optie.

Reclame

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 okt 2012 10:49

[.
Als jouw vriend officieel bij jou komt wonen dan loop je het risico deze woning niet te krijgen, vermits dit een nieuwe uitgangssituatie is.
De maatschappij kan jou echter niet verbieden een vriend te hebben die regelmatig op bezoek komt, zolang die zich maar niet op dat adres domicilieert.
Gezien zijn precaire financiële toestand is dat misschien ook een betere optie.
Jij geeft TS dus de raad DOMICILIEFRAUDE te plegen?

Tope
Berichten: 916

#5 , 07 okt 2012 11:46

Ai, wat een zware beschuldiging.
En je zou eens moeten weten hoe erg ik voor mezelf binnen de lijntjes kleur.

Het is moeilijk om een situatie vanop afstand te beoordelen.
Als het hier echt om een stabiele relatie gaat, dan moet TS open kaart spelen.
Met het risico dat de wachttijd opnieuw begint te lopen, daar de toekenning van deze woning gebaseerd is op bewoning door een alleenstaande met kinderen en niet door een koppel met kids.
Ik wilde TS vooral daarover laten nadenken.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”