Onderhandse lening aan ex wordt niet terugbetaald

Singuline
Topic Starter
Berichten: 1

Onderhandse lening aan ex wordt niet terugbetaald

#1 , 09 aug 2012 05:21

Hallo

Ik heb de domme fout begaan en 7500 euro aan mijn ex te lenen. Dit wel met contract dat werd opgemaakt in drievoud. Nu, meer dan een jaar later is er nog niets terugbetaald en zijn we inmiddels ex-partners. Ik wil dat bedrag uiteraard terug. In het contract is opgenomen dat ik, bij niet terugbetaling, andere middelen kan inzetten en het bedrag in het geheel via de rechtbank kan terugvorderen.
Nu mijn vraag: ik wil vandaag een aangetekende brief sturen met een allerlaatste vordering om te beginnen met het terugbetalen a 100 euro per maand. Heeft iemand een correcte opzet voor mij zodat ik geen fouten bega en mogelijk geen kansen meer maak voor de rechtbank?

Als tweede nog een vraag: ik heb hem ook 1500 euro geleend en dit bedrag ook op zijn rekening overgemaakt. Ook hiervan is een contract, maar vrij minimaal. Dit bedrag heeft hij ook nooit terugbetaald. Helaas heb ik dat toendertijd van onze (nog) gemeenschappelijke rekening gedaan die ik alleen gebruikte. Kan ik daar ook mee verder?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
christophe13
Berichten: 1

#2 , 26 sep 2012 09:27

Hallo,

Ik heb op 12 januari 2012 10.000 euro geleend aan mijn vriendin met een document in tweevoud opgemaakt dat dit bedrag uiterlijk op 1 oktober 2012 terug op mijn rekening zou staan. Uiteraard ben ik in het bezit van betalingsbewijs van de bank dat dit bedrag is gestort op haar rekening dus komende van mijn rekening en tevens ook het met de handgeschreven document opgemaakt met haar handtekening en de mijne van wat we overeen waren gekomen mbt de lening.
Nu heeft ze me laten weten het geleende bedrag niet terug te willen betalen.
Wat raden jullie me aan om het geleende bedrag toch terug te krijgen en natuurlijk op de snelste manier ?

Dank bij voorbaat

eylis
Berichten: 8852

#3 , 26 sep 2012 10:15

christophe, géén post kapen van iemand anders: daarvoor open je een nieuw item.
singuline: je kan weinig fout doen met een AS waarin je hem in gebreke stelt. Stel in je brief ook je terugbetalingsplan voor. Dat is een heel redelijke voorstel; Al zou ik een hoger maandelijks bedrag vragen (nu duurt het nog 7 jaar voor je het terug hebt..) bvb 200 euro per maand.
Wat die 1500 euro betreft: waren jullie gehuwd volgens wettelijk stelsel? Zo nee, dan kan je die 1500 euro ook vorderen.
Ik geloof dat je geschillen onder de 10 000 euro bij het vredegerecht kan aanvatten. Dat kan vrij snel gaan. Meldt ook in de brief dat je dit gaat doen als hij niet ingaat op je vraag.
Stuur deze brief zowel per gewone post als per aangetekend schrijven.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38712

#4 , 26 sep 2012 14:06

Niet vergeten de (wettelijke) intrest te vragen.
Dit kan gezien uw ex zijn regeling niet nakomt.
Dus de overeengekomen intrest EN vanaf de ingebrekestelling ook de wettelijke intrest.
En ook beide leningen vermelden in de brief (met de wijze waarop tot stand gekomen en de voorwaarden).
Op die wijze creëert u een (begin van) bewijs zeker tegenover de tweede lening wat afbetalingstermijnen en bedragen betreft.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”