niet terugbetalen lening door ex

coolebok
Topic Starter

niet terugbetalen lening door ex

#1 , 23 aug 2012 16:36

op 25april 2012 heb ik samen met m'n toenmalige vriendin een huis gekocht te Schoten. onze verhuis was gepland op 12mei 2012, maar nog voor die datum zijn we uiteen gegaan. zij is dan een appartement gaan huren te Balen en was niet van zin haar deel van de lening af te betalen omdat dit volgens haar dan financieel niet ging met dat appartement te huren. Ik ben dan maar in het huis te Schoten gaan wonen. Ik heb geprobeerd het huis zelf te kopen en op eigen naam te zetten. ik had met haar dan afgesproken dat zij die maanden haar deel van de lening niet moest betalen (wat ze anders ook niet ging doen), zodat ik haar dan niet moest uitkopen als ik het huis zelf kon kopen. in juli 2012 is gebleken dat dit financieel niet haalbaar was voor mij om het huis zelf te kopen. het huis staat nu te koop.
nu is m'n vraag: kan ik haar deel van de lening die ze niet betaald heeft van de voorbije maanden terugeisen? en kan ze verplicht worden de komende maanden toch haar deel van de lening te betalen tot het huis verkocht is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 aug 2012 18:44

Dat is iets dat ik wel zou doen. Bij verkoop moet eerst de lening geannuleerd worden , di. terugbetaald , met een boete wegens contractbreuk er bovenop. Indien de opbrengst niet voldoende is , blijft er een schuld te betalen door beiden. Daar zou ik zeker een verrekening doen omdat jij alleen voor de gedane afbetalingen hebt gezorgd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 25 aug 2012 08:25

‘Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen, ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid die in de regel beheerst wordt door het gemene recht en de goederen bevat die aanwezig waren op het ogenblik waarop de ontbinding tussen de echtgenoten terugwerkt en de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht. De deelgenoot die alleen het onverdeeld goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad is een vergoeding verschuldigd die aan de deelgenoten toekomt en gelijk is aan de opbrengstwaarde van dit goed‘(Cass. C970430N,Justel N-20010504-5).

‘De deelgenoot is bijgevolg een bewoningsvergoeding verschuldigd wanneer hij gedurende bepaalde tijd over het exclusieve genot van een onverdeeld goed heeft beschikt‘[Cass. 4 mei 2001(C.L. t. V.M.),R.W.2002-03,1421-1422]

‘Ik ben dan maar in het huis te Schoten gaan wonen.’

U bent haar dus vanaf dan een bewoningsvergoeding verschuldigd .

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die,met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘kan ik haar deel van de lening die ze niet betaald heeft van de voorbije maanden terugeisen? ‘

U kan die bedragen terugeisen,onder meer door ze te verhalen op de koopsom vóór verdeling tussen u beiden of door schuldvergelijking met de bewoningsvergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Turaki

#4 , 25 aug 2012 08:42

Om het iets eenvoudiger te stellen, zolang zij daar niet woonde, was u haar een bewoningsvergoeding verschuldigd gelijk aan de helft van de huur die de woning zou opbrengen, en moest zij nog steeds de helft van de lening aflossen.
Voor het gemak wordt dit vaak zo geregeld dat de vergoeding gelijk wordt genomen aan de helft van de lening, waardoor het er in de praktijk op neer komt dat de blijvende partner de volledige lening aflost (zoals in uw geval).

Mijn advies: zet deze regeling op papier, en laat dit verder zo.

coolebok
Topic Starter

#5 , 25 aug 2012 11:31

dus eigenlijk kan ik beter de lening laten bevriezen tot het verkocht is, en ergens anders gaan wonen zodat ik voor de komende maanden geen bewoningsvergoeding aan haar moet betalen dan?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2012 13:57

Lening bevriezen???? wil u zeggen dat u niet meer gaat betalen? Hoe gaat u dat uitleggen aan de bank???

coolebok
Topic Starter

#7 , 25 aug 2012 14:12

de bank biedt de mogelijkheid de lening voor een aantal maanden te bevriezen/blokkeren. mits een vergoeding waarschijnlijk maar die gaat niet opwegen tegen elke maand het deel van m'n ex te betalen of huur aan haar te moeten geven.

basejumper

#8 , 26 aug 2012 20:06

Beste, bevriezen? Vergeet het. U zal alleszins intrest verschuldigd zijn voor de periode waarin niet betaald wordt. Mogelijk wordt de kapitaalsbetaling een paar maand opgeschort, maar die moet u later inhalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”