Collectieve schuldbemiddeling en erfenis

Cactus
Topic Starter

Collectieve schuldbemiddeling en erfenis

#1 , 22 jun 2012 10:53

Beste,

Ik zou collectieve schuldbemiddeling willen aanvragen omwille van een nakende scheiding, maar mijn vader is net gestorven.
En op de bank hebben ze gezegd dat mijn moeder best het geld verdeelt over haar kinderen en het op een bankrekening zet,
maar dat zij er dan wel het vruchtgebruik en dat ik er niet aan kan zonder haar handtekening.
Dus zo'n rekening zou dan ook op mijn naam komen, maar zolang mijn moeder leeft heeft zij er het vruchtgebruik van als ik het goed begrepen heb.

Wordt dit dan ook niet aanzien als een bron van geld voor de schuldbemiddeling om mijn schulden aan te zuiveren?
Als dat zo zou zijn, kijk ik liever nog wat de kat uit de boom.
Maw, kunnen ze dat vruchtgebruik en die handtekening van mijn moeder naast zich neer leggen en het geld aanslaan?

Alvast bedankt voor het antwoord,
Cactus

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 22 jun 2012 11:42

De bank heeft eigenlijk helemaal niet te zeggen wat "best" gebeurt ... dit zal afhangen van de wettelijke erfenisregels en van of er al dan niet een testament is.

Als daar onduidelijkheid over bestaat, spreekt u best een notaris aan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wanton

#3 , 22 jun 2012 14:48

Lenny , hetgeen de bank voorstelt is de wettelijke ( en aan te bevelen ) werkwijze. Hierdoor heeft cactus wel geld op zijn/haar naam staan maar die kan er niet over beschikken , zolang moeder leeft. Misschien kan evenwel bekomen worden dat moeder het vruchtgebruik ( zelfs gedeeltelijk) afstaat zodat cactus ontsnapt aan de CSR.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”