Beslag op bankrekening in de praktijk

legalinfo
Topic Starter

Beslag op bankrekening in de praktijk

#1 , 02 jun 2012 14:15

Wordt beslag op een bankrekening bij particulieren nog frequent toegepast? Ik las namelijk dat het onbeslagbare deel dat op de rekening gestort wordt gedurende 30 dagen niet beslagbaar is (er wordt een code toegevoegd door werknemer, uitkeringsinstelling, enz).

Zoja, hoe traceert men uw persoonlijke rekening in de praktijk? Er zijn namelijk tal van banken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2012 16:40

Uit : jura falconis, jg 44, 2007-2008, nr 2, p. 161-190
Beslag onder derden op een bankrekening. Grondige studie van het gerechtelijk privaatrecht
Ann Vanderhaeghen

Deze code geeft aan dat het gaat om een van de wettelijk beschermde inkomsten vermeld in de artikelen 1409, 1409bis en 1410 van het Gerechtelijk Wetboek. De code varieert naargelang het type van beschermd inkomen dat op de rekening wordt gestort[138].

Het koninklijk besluit bepaalt de codes die moeten worden opgegeven bij storting op de zichtrekening van de beschermde geldsommen[139].

Het zijn de codes die de gestorte bedragen kwalificeren:

- De code /A/ geeft aan dat het gaat om de bedragen vermeld in de artikelen 1409 § 1 en 1409bis van het Gerechtelijk Wetboek: loon en vakantiegeld[140].

- De code /B/ beoogt de vervangingsinkomsten van de artikelen 1409 § 1 bis en 1410 § 1 van het Gerechtelijk Wetboek te beschermen.

- De code /C/ betreft de sociale uitkeringen van artikel 1410 § 2 van het Gerechtelijk Wetboek.

Het koninklijk besluit preciseert dat de codes in hoofdletter moeten worden vermeld. Als de opdrachtgever een code wil meegeven dan moet hij dat doen in de eerste vakjes van de ruimte voor vrije mededelingen, vóór enige andere mededeling, gevolgd door een spatie[141]. De toepassing van dit koninklijk besluit stelt geen problemen omdat gebruik wordt gemaakt van de mededelingszone van een betalingsopdracht. Het was dus niet nodig hiertoe een speciaal systeem te ontwikkelen. Dergelijke mededelingen werden reeds vroeger van de ene rekening bij de bank naar een andere of van bank tot bank doorgegeven. De inhoud van de transactie speelt geen rol.

Private betalers zijn niet verplicht een code toe te kennen aan de door hen betaalde bedragen. Bijgevolg moeten betalers van bijvoorbeeld onderhoudsgelden, waarvan sprake in artikel 1410, § 1, 1° van het Gerechtelijk Wetboek, geen gewag maken van een bijzondere code[142].

Dit is evenmin vereist voor de bedragen waarvan sprake is in de artikelen 1409bis van het Gerechtelijk Wetboek, huurgelden en kapitaalinkomsten[143].

Dit wat de civiele kant van het verhaal.
Uiteraard kan ook een onderzoeksrechter hangende een strafonderzoek alle rekeningen opvragen die op naam staan van of waarvan betrokkene volmachthouder is of bestuurder of zaakvoerder van een vennootschap. Ik vermoed dat deze opzoeking gaat via de Nationale Bank van België of de vereniging van banken die dan aan haar leden opdracht geeft om deze zaken na te zien.
Bij heterdaad heeft ook een officier van gerechtelijke politie een aantal bevoegdheden.

legalinfo
Topic Starter

#3 , 02 jun 2012 17:04

Dank voor het uitgebreide antwoord Franciscus. Ik had de door u aangehaalde teksten reeds doorgenomen op het net. Het komt erop neer dat het onbeslagbare deel van inkomsten uit loon en uitkeringen gedurende 30 dagen niet beslagbaar is. Als bv. het onbeslagbaar bedrag 900 euro bedraagt en dit werd op de 1e van de maand gestort dan is al wat boven de 900 euro op de rekening staat gedurende de 30 dagen tellende vanaf de 1e beslagbaar.

Mijn vraag betreft louter schulden, geen strafrechtelijk onderzoek zoals u aanhaalde.

Dus als ik het goed begrepen heb kan ik een gerechtsdeurwaarder opdracht geven om beslag te leggen op het beslagbare deel van de bankrekeningen en inhoud van bv. een kluis (indien hij deze heeft) van mijn schuldenaar? In hoeverre is dit praktisch haalbaar en traceerbaar, want ik lees hierover bijna niets op het internet?

Reclame

legalinfo
Topic Starter

#4 , 02 jun 2012 17:59

De info in mijn vorige post is niet correct/onvolledig.

Ik voeg volgende quote toe;

"Het is zo dat de bescherming afneemt naarmate de maand verstrijkt. Het beschermde gedeelte van de maandelijks gestorte bedragen wordt verminderd met een dertigste, per dag dat het op de rekening staat. Het uitgangspunt is dat de persoon de ontvangen bedragen gelijkmatig uitgeeft, gespreid over de periode waarin de bedragen als inkomen dienen."

Dus van mijn voorbeeld van 900 euro onbeslagbaar inkomen op de 1e van de maand gestort gaat de wetgever ervan uit dat er dagelijks gelijkmatig 30 euro gespendeerd wordt. Op de 20e van de maand wordt dus verondersteld dat er reeds 600 gespendeerd werd, of nog 300 overblijft. Wordt op de 20e beslag gelegd op de rekening en er staat nog 400 euro op, dan kan er beslag worden gelegd op 100 euro.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”