Echtscheiding en openstaande schuld van ex

Trickster
Topic Starter

Echtscheiding en openstaande schuld van ex

#1 , 26 feb 2012 23:07

Begin 1997 ging mijn exman een krediet aan van +/- € 17.000 voor de aankoop van een wagen bij de bank van Breda en Co waarbij ik als borg tekende. Door omstandigheden en een huwelijk van fysiek geweld verliet ik mijn exman in augustus 1997; de echtscheiding werd in april 1999 uitgesproken. Hoewel mijn exman tijdens de scheidingsprocedure beloofde dat hij het krediet op zich zou nemen (wat ook werd vastgelegd in het vonnis) stopte hij met betalen al eind 1997. De bank klopte al in 1998 bij me aan tot het betalen van de achterstallige schuld en dreigde zelfs met loonsbeslag hoewel ik in die periode als studente was ingeschreven (na het huwelijk besloot ik mijn hogere studies te hervatten). Na een lang getouwtrek om deze schuld kwam ik in januari 2001 tot een overeenkomst met de bank waarbij ik slechts de helft van deze schuld diende te betalen en dat ze andere helft bij mijn exman zouden uitwinnen. Deze overeenkomst werd schriftelijk vastgelegd en verliep met een afbetalingsplan. Toen ik in maart 2004 de laatste afbetaling doorvoerde, ontving ik van de bank een attest van afbetaling met de verklaring dat ik de schuld als onbestaande mocht beschouwen en dat ze de andere helft nog enkel bij mijn exman zouden uitwinnen. Bovendien deelden ze schriftelijk mee dat ze het nodige zouden toen ten opzichte van de nationale bank zodat ik van de zwarte lijst geschrapt zou worden.

Afgelopen vrijdag, ondertussen acht jaar later, ontving ik een brief van een deurwaarder met de aanmaning tot het betalen van € 11.000 binnen de 14 dagen. Het gaat duidelijk om hetzelfde krediet en het is bovendien het eerste schrijven sinds april 2004 dat ik ontvang betreffende deze schuld. Oftewel heeft de bank een vergissing gemaakt, oftewel gaat het om de andere helft van deze schuld die duidelijk nog niet bij mijn exman is uitgewonnen daar hij onvindbaar blijft.

Nu is mijn vraag: kan men mij dwingen deze som te betalen ondanks dat ik met de bank destijds een schriftelijke overeenkomst heb gesloten (volgens mij plegen ze toch een vorm van contactbreuk)? Wat kan ik ondernemen om dit aan te vechten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 feb 2012 20:18

heb je het attest nog van de bank?

j.demoor

#3 , 28 feb 2012 09:18

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

‘...Toen ik in maart 2004 de laatste afbetaling doorvoerde, ontving ik van de bank een attest van afbetaling met de verklaring dat ik de schuld als onbestaande mocht beschouwen en dat ze de andere helft nog enkel bij mijn exman zouden uitwinnen‘.

Voornoemde schriftelijke verklaring door u aanvaard is een overeenkomst tussen de bank en u,die de bank nadien niet eenzijdig kan herroepen. Lever die bank kopie van voornoemde verklaring(en).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”