krijg ik een lening?

agro
Topic Starter
Berichten: 9

krijg ik een lening?

#1 , 05 mei 2007 12:48

mijn man en ik wonen sinds een viertal maanden apart ,hij heeft ondertussen een appartement gevonden om te huren en ik woon momenteel nog in onze woning die onze eigendom is .
nu is mijn vraag onze woning staat te koop en nu sta ik voor de moeilijke beslissing ga ik een appartement huren of ga ik er een kopen.
neem nu ik koop er een ,kan ik dan een lening krijgen op mijn naam alleen
want wij zijn nog niet officeel gescheiden en wat volgens mij nog een probleem kan geven is dat ik nu pas terug ben beginnen werken en nog geen vast contrakt heb en ik ben ondertussen al 56 jaar en zou dan op korte termijn moeten terug betaald worden,het zou gaan om een bedrag van 50.000?
ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft ,en ik niet onnodig naar de bank ga.

groetjes

agro

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 05 mei 2007 13:37

Art.1418.Onverminderd...is de toestemming van beide echtgenoten vereist om:2?.d).een lening aan te gaan....(Burgerlijk Wetboek)

Onder het wettelijk huwelijksstelsel kan je geen lening krijgen zonder het akkoord van je toekomstige ex-man. Je zal moeten wachten tot na de echtscheiding.

basejumper
Berichten: 4668
Locatie: Diest

#3 , 07 mei 2007 09:29

Beste,

zolang u niet gescheiden bent, bent u getrouwd en dient uw echtgenoot mee op te treden. Indien het een goed dossier is kan de bank volstaan met een tussenkomst voor kennisname vanwege uw echtgenoot hangende de echscheiding. In dat geval ziet uw echtgenoot af van zijn wettelijk recht om het leencontract nietig te laten verklaren en zal de bank omgekeerd hem niet als partij (lees borgsteller) aanzien in het contract.
U zal dan ook via de notaris duidelijk moeten laten stipuleren dat u voor eigen vermogen koopt.
In praktijk zal het een moeilijk dosssier worden. Bovengenoemde techniek wordt doorgaans enkel gebruikt bij eerder vermogende koppels die uit elkaar gaan. Verder zal de aanvaarding vanuit kredietwaardigheidsoogpunt afhangen van je solvabiliteit en terugbetalingscapaciteit. in elk geval zou ik toch eens gaan praten met je bankier. Je kan hoogstens "neen" als antwoord krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”