Annulatie t&t

tointje9810
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Annulatie t&t

#1 , 02 mar 2019 13:11

Hallo iedereen,

Bij een bestelling is er toch wettelijk 14 dagen bedenktijd?
Kan men via een bestelbon hiervan afwijken?

Afbeelding

Alvast bedankt!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mar 2019 13:34

Bij verkoop op afstand of buiten de verkoopsruimte geldt een herroepingsterijn van 14 dagen. Dit kan niet beperkt worden door de onderneming.

De bepaling is nietig en vormt een 'onrechtmatig beding'.

Op jouw foto zie ik zo snel snel nog een aantal inbreuken staan.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

tointje9810
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2019 14:06

Bij verkoop op afstand of buiten de verkoopsruimte geldt een herroepingsterijn van 14 dagen. Dit kan niet beperkt worden door de onderneming.

De bepaling is nietig en vormt een 'onrechtmatig beding'.

Op jouw foto zie ik zo snel snel nog een aantal inbreuken staan.
Ik dacht inderdaad dat er toch altijd een herroepingsplicht was. Hopelijk kunnen we het nog annuleren zonder dat ze er echt moeilijk over doen.

We hebben 2 dingen besteld, 1 zouden we wel willen, het andere zouden we willen annuleren. + er werd helaas een voorschot gegeven..

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2019 14:49

Als je dit gekocht heeft in één van hun winkels heb je geen bedenktijd of heroepingsrecht
Dus ik veronderstel dat je deze bestelbon in de winkel getekend heeft ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2019 14:52

Bij verkoop op afstand of buiten de verkoopsruimte geldt een herroepingsterijn van 14 dagen. Dit kan niet beperkt worden door de onderneming.

De bepaling is nietig en vormt een 'onrechtmatig beding'.

Op jouw foto zie ik zo snel snel nog een aantal inbreuken staan.

T&T desing heeft meerdere winkels, en ik denk dat TS dit in hun winkel gekocht heeft .
In Aalter heb je ook zo een winkel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tointje9810
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mar 2019 16:35

Als je dit gekocht heeft in één van hun winkels heb je geen bedenktijd of heroepingsrecht
Dus ik veronderstel dat je deze bestelbon in de winkel getekend heeft ?
Het is inderdaad in de winkel zelf getekend.
Maar is er geen wettelijke herroepingsplicht? Waar men ook gewoon niet kan van afwijken, wat men ook vermeld in hun algemene voorwaarden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mar 2019 16:58


Het is inderdaad in de winkel zelf getekend.
Maar is er geen wettelijke herroepingsplicht? Waar men ook gewoon niet kan van afwijken, wat men ook vermeld in hun algemene voorwaarden?
Herroepingsrecht is enkel wanneer je koopt via website, beurzen of deur aan deur verkoop.

Deze is nooit van toepassing wanneer je in een winkel koopt

Het herroepingsrecht is een verzameling regels uit het Belgisch consumentenrecht. Het herroepingsrecht laat een consument toe om binnen een beperkte tijd en onder bepaalde voorwaarden een gekocht goed terug te sturen (of af te zien van een dienst), waarbij de consument het betaalde bedrag terug krijgt.

herroeping kan enkel bij overeenkomsten op afstand, als bij overeenkomsten gesloten buiten de verkoopsruimten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tointje9810
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2019 17:17


Het is inderdaad in de winkel zelf getekend.
Maar is er geen wettelijke herroepingsplicht? Waar men ook gewoon niet kan van afwijken, wat men ook vermeld in hun algemene voorwaarden?
Herroepingsrecht is enkel wanneer je koopt via website, beurzen of deur aan deur verkoop.

Deze is nooit van toepassing wanneer je in een winkel koopt

Het herroepingsrecht is een verzameling regels uit het Belgisch consumentenrecht. Het herroepingsrecht laat een consument toe om binnen een beperkte tijd en onder bepaalde voorwaarden een gekocht goed terug te sturen (of af te zien van een dienst), waarbij de consument het betaalde bedrag terug krijgt.

herroeping kan enkel bij overeenkomsten op afstand, als bij overeenkomsten gesloten buiten de verkoopsruimten.
Oke dankjewel voor de info.

Dat is het addertje onder het gras van die firma. Je krijgt ook bijna geen denktijd, het is enkel die moment geldig enja dan laat je u soms teveel meeslepen in het verhaal.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 02 mar 2019 22:33

Ik ging uit van de hypothese dat je het op afstand gekocht had.

In ieder geval is 25% annulatiekosten veel te veel. Dat laat een rechter nooit toe. Onrechtmatig beding, dus nietig. En in consumentenzaken mag de onderneming zich daarna niet beroepen op de gemeenrechtelijke regeling (rechtspraak HvJ). Dus da’s noppes voor de onderneming.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

tointje9810
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mar 2019 02:35

Ik ging uit van de hypothese dat je het op afstand gekocht had.

In ieder geval is 25% annulatiekosten veel te veel. Dat laat een rechter nooit toe. Onrechtmatig beding, dus nietig. En in consumentenzaken mag de onderneming zich daarna niet beroepen op de gemeenrechtelijke regeling (rechtspraak HvJ). Dus da’s noppes voor de onderneming.
Nee het werd in een winkel zelf afgesloten.

Als ik het goed begrijp zitten we sowieso vast aan een annulatiekost, maar dan eeder 10 a 15%? Of kosteloos zelf?

Dienen we hen hiervoor aan te klagen om dit via de rechter te regelen of hoe werkt dit? Kostprijs is 650€, dus 162,50€ in totaal qua annulatiekost.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mar 2019 08:34


Nee het werd in een winkel zelf afgesloten.

Als ik het goed begrijp zitten we sowieso vast aan een annulatiekost, maar dan eeder 10 a 15%? Of kosteloos zelf?

Dienen we hen hiervoor aan te klagen om dit via de rechter te regelen of hoe werkt dit? Kostprijs is 650€, dus 162,50€ in totaal qua annulatiekost.
Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Men baseert zich op deze artikels uit het BW boek.

De wet zegt niet hoeveel dit moet zijn, en dan is er de gewoonte die gebruikt word en dit is meestal 10 of 15 %

Vraagt men meer dan kan je weigeren om te betalen indien je geen handgeld heeft gegeven, en dan moet de winkel uitbater naar de vrederechter gaan !!

Heb je wel handgeld(voorschot) gegeven dan zal de winkel deze houden, en dan moet jij naar de vrederechter gaan.

Dus heeft u een voorschoot betaald ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tointje9810
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 mar 2019 13:37


Nee het werd in een winkel zelf afgesloten.

Als ik het goed begrijp zitten we sowieso vast aan een annulatiekost, maar dan eeder 10 a 15%? Of kosteloos zelf?

Dienen we hen hiervoor aan te klagen om dit via de rechter te regelen of hoe werkt dit? Kostprijs is 650€, dus 162,50€ in totaal qua annulatiekost.
Artikel 1582. Koop is een overeenkomst waarbij de ene partij zich verbindt om een zaak te leveren, en de andere om daarvoor een prijs te betalen.

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Men baseert zich op deze artikels uit het BW boek.

De wet zegt niet hoeveel dit moet zijn, en dan is er de gewoonte die gebruikt word en dit is meestal 10 of 15 %

Vraagt men meer dan kan je weigeren om te betalen indien je geen handgeld heeft gegeven, en dan moet de winkel uitbater naar de vrederechter gaan !!

Heb je wel handgeld(voorschot) gegeven dan zal de winkel deze houden, en dan moet jij naar de vrederechter gaan.

Dus heeft u een voorschoot betaald ???
Ja we hebben inderdaad een voorschot gegeven..
Er zijn 2 producten, het ene zouden we wel willen, maar het andere niet.
Het ene product is 270 en het andere 650 denk ik. We hebben een voorschot betaalt van +- 200 euro. Dusja als ze dit houden kunnen we het beter annuleren (+- 50 extra over)

Terug naar “Consumenten Koop”