Verkoopovereenkomst via scan

Nicolas888
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoopovereenkomst via scan

#1 , 28 feb 2019 10:26

Hallo

Ik heb een verkoopovereenkomst tussen particulieren voor een tweedehandse wagen getekend via mail (scan). Zowel koper als verkoper (ik) en er is ook handgeschreven tekst dat gescand is.

Ik vraag me af of zo een gescande handtekening wel wettelijk in orde is?

Kan ik beter bij levering wagen een nieuwe printen, dezelfde gegevens opschrijven en laten ondertekenen (als dat opnieuw mag)? Of kan ik beter de gescande en getekende ovevereenkomst nog eens laten tekenen met een echte pen?

Er moet niets wijzigen in de overeenkomst.

Alvast bedankt

Mvg
Nicolas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2019 10:34

U kan en mag dit, maar heeft ook weinig nut tussen twee particulieren, garantie bestaat sowieso niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nicolas888
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2019 12:42

Dus een verkoopovereenkomst heeft geen zin of begrijp ik het verkeerd?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2019 12:47

Dus een verkoopovereenkomst heeft geen zin of begrijp ik het verkeerd?
Een verkoopovereenkomst tussen twee particulieren heeft wel zin, en dit om de details van de wagen weer te geven die je gekocht heeft, maar in de praktijk heb je dit weinig tot niet nodig.

Persoonlijk vraag ik me af wat je er mee kan doen ?
misschien inkaderen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 28 feb 2019 15:22

Een verkoopsovereenkomst onder particulieren heeft HEEL veel nut. Het laat je toe - als verkoper - te zorgen dat je niet gehouden bent tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak (= exoneratiebeding), door te vermelden dat de koper het goed gekocht heeft "in de staat waarin het zich bevindt, goed gekend door de koper".

Of een ingescande (ondertekende) versie, verstuurd door de koper, even sluitend bewijs is als een handgetekend origineel, da's een goeie vraag ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Nicolas888
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2019 15:30

Dat dacht ik ook, Milo. Ik zal het maar nog eens laten tekenen voor de zekerheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 feb 2019 15:47

Dat dacht ik ook, Milo. Ik zal het maar nog eens laten tekenen voor de zekerheid.
Dit zal voor u het veiligst zijn !
Wat verborgen gebreken zijn hier even een tekst van een ervaren advocaat in deze materie.

Wat? Tussen particulieren geldt slechts dat:

het voertuig moet overeenstemmen met de beschrijving ervan (art. 1604 B.W.)
het voertuig geen verborgen gebreken mag vertonen (art. 1641 B.W.)

Dat lijkt misschien wel op de plichten van de professionele verkoper, maar schijn bedriegt.

Wanneer het voertuig dat u kocht van een particulier niet overeenstemt en u aanvaardt het toch, dan wordt aangenomen dat u zich akkoord heeft verklaard. U kan daarop achteraf dan ook niet meer terugkomen.
Deze bepalingen zijn bovendien maar van aanvullend recht. Dat betekent dat de partijen er in hun overeenkomst van kunnen afwijken. Vermeldt de overeenkomst bijvoorbeeld dat u “het voertuig aanvaardt in de staat waarin het zich bevindt“, dan kan u de verkoper achteraf ook niet meer aanspreken voor verborgen gebreken.
De wet spreekt ook uitdrukkelijk over verborgen gebreken. U kan de verkoper dus evenmin aanspreken voor defecten die u bij de verkoop zelf had moeten/kunnen vaststellen. In dat geval gaat het immers niet om verborgen, maar om zichtbare gebreken.
Bovendien zal u altijd – ook binnen de eerste zes maanden – het bewijs moeten leveren. U moet dus bewijzen dat het voertuig niet overeenstemde (heeft u de advertentie nog?) of dat het verborgen defect al bestond toen u het voertuig kocht.

Bron: http://www.danckaerts.be/overeenkomsten ... en-defect/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”