nieuwe fiets wordt niet geleverd

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

nieuwe fiets wordt niet geleverd

#1 , 20 feb 2019 00:23

Op 30 augustus heb ik een speedelec besteld bij fietsenmaker X en ik heb hierbij 500€ voorschot betaald. Bij de bestellig was gezegd dat de fiets half oktober zou binnenkomen.
Intussentijd bel ik elke week naar de fietsenmaker en ik krijg steeds te horen dat de fiets er nog niet is en dat ze niet weten wanneer hij zal binnenkomen.
2 weken geleden heb ik dan een messenger berichtjes naar de fabrikant zelf gestuurd en die wist mij te vertellen dat ze geen fietsen meer leveren aan fietsenmaker X.
Ik ben met dat berichtje naar de fietsenmaker getrokken maar daar beweren ze dat dit niet klopt en dat ze nog steeds fietsen geleverd krijgen van het desbetreffende merk. Vorige week had ik de fiets nog maar eens moeten binnenkomen maar dat was dus niet het geval.

De vraag is: wat zijn mijn rechten? Kan ik de aankoop annuleren en moet de fietsenmaker mij het voorschot van 500€ terugbetalen? Of moet ik hem eerst aangetekend in gebreke stellen?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 feb 2019 09:52

Schrijf een aangetekende ingebrekestelling naar de fietsenmaker. Verwijs daarin naar het betaalde voorschot van €500 in augustus en zijn belofte dat de fiets half oktober zou binnenkomen. (Verwijs ook naar de bestelbon die u normaal gezien zou moeten gekregen hebben.)

Meld de fietsenmaker dat de leveringstermijn al ruim overschreden is en dat u nog bereid bent te wachten tot (bijvoorbeeld) uiterlijk 15 maart en indien de fiets dan niet geleverd is, u uw voorschot terugeist.

(In principe kan u zelfs uw voorschot dubbel terugvragen volgens Artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek: Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien: hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.)

Als de verkoper daar niet op reageert of de fieits niet levert / voorschot niet terugbetaalt, kan u naar de rechtbank trekken.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 20 feb 2019 10:35

Ik zou hem niet zoveel tijd geven.

Die hele zaak klinkt alsof de handelaar in slechte papieren zit, zelf geen producten meer aangeleverd krijgt wegens betalingsproblemen, en ondertussen "leeft" van voorschotten en dergelijke.

Reclame

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

#4 , 20 feb 2019 13:59

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Ik weet niet of het te wijten is aan slecht management of dat ze in slechte papieren zitten maar het klopt in elk geval niet.
Ik weet wel dat het bedrijf gevestigd is in stad X en dat de werknemers van het ziekenhuis in die stad ook een behoorlijke korting krijgen als ze daar kopen (ik heb ook van die korting kunnen genieten). Sowieso zal er dus ook een mailtje naar daar volgen om ze daar op de hoogte te stellen van het probleem.
Het Zwitserse bedrijf heeft nog steeds niet geantwoord. Straks nog eens proberen bellen naar de fietsenmaker en anders vertrekt mijn aangetekend schrijven.

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

#5 , 13 mar 2019 18:29

update:

de dag na mijn laatste bericht hier ben ik gebeld door de algemene manager van de Belgische afdeling van het merk. Hij wist mij te vertellen dat ze mijn 'geval' gelezen hadden op facebook en dat ze bij wijze van geste 1 fiets speciaal voor mij naar de dealer zouden sturen. Deze levering zou 4 à 5 dagen in beslag nemen. De fiets is dan maandag 25 februari op transport vertrokken.
Vermits de fiets volledig betaald moet zijn alvorens je de papieren kan afhalen heb ik die woensdag het resterende bedrag overgeschreven in de veronderstelling dat ik die vrijdag de fiets kon afhalen.
We zijn nu echter 2,5 week verder en de fiets is nog steeds niet geleverd! Zowel die manager van het het merk als de dealer beweren dat de fiets op transport zit maar dat ze niet kunnen zeggen waar de fiets zich precies bevindt. Mij lijkt het sterk dat anno 2019 zowel verzender als ontvanger niet weten waar een product van meer dan 5000€ zich bevindt!

De vraag is: hoe moet het nu verder?
Ik heb op 22 februari sowieso het aangetekend schrijven verstuurd en de deadline die daar in vermeld was is sowieso verstreken. De dealer heeft wel geen enkel antwoord gegeven hierop.
Kan ik morgen naar de winkel gaan en het volledige bedrag terug eisen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 13 mar 2019 19:16

De "manager" van de Belgische afdeling etc.. heeft u dus "gebeld", niets geschreven noch gemaild, en dat in een eerder delicate zaak, waar geld verdwijnt.

Ze zouden dus een geste doen, en toch 1 fiets naar die dealer zenden.

En dan, zonder enig geschrift, betaalt die brave Andy666 na een eerste betaling van 500 € voorschot nog eens een ongetwijfeld pittig bedrag, voor het saldo van de prijs . Zomaar.

Wat vindt u daar nu echt zelf van ? :roll: :roll:

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

#7 , 14 mar 2019 09:58

De "manager" van de Belgische afdeling etc.. heeft u dus "gebeld", niets geschreven noch gemaild, en dat in een eerder delicate zaak, waar geld verdwijnt.

Ze zouden dus een geste doen, en toch 1 fiets naar die dealer zenden.

En dan, zonder enig geschrift, betaalt die brave Andy666 na een eerste betaling van 500 € voorschot nog eens een ongetwijfeld pittig bedrag, voor het saldo van de prijs . Zomaar.

Wat vindt u daar nu echt zelf van ? :roll: :roll:
Ik had ook contact met via de officiële facebookpagina van het merk (in het Engels) en daar heeft men mij gezegd dat de manager intussen met mij contact opgenomen had. Het is dus wel degelijk iemand van de bedrijf zelf hoor.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 14 mar 2019 10:57

Tja, nu sta ik zelf even met de mond vol tanden...

Maar dat er iets niet echt klopt, dat heeft iedereen wel door, dacht ik. De " wet van Murphy" kan niet zomaar blijven toeslaan.

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

#9 , 15 mar 2019 09:15

Tja, nu sta ik zelf even met de mond vol tanden...

Maar dat er iets niet echt klopt, dat heeft iedereen wel door, dacht ik. De " wet van Murphy" kan niet zomaar blijven toeslaan.
ik heb de vraag gisteren ook gesteld op een FB groep van dit merk van fiets en volgens nog enkele dealers is een levertijd van 2 à 3 weken normaal en is het inderdaad zo dat de zowel de dealer als de verdeler de fiets niet kunnen volgen.
Wel raar voor een fietsmerk dat reclame maakt met de 'onsteelbare' fiets omdat hij uitgerust is met GPS tracking en 4G :shock:

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 15 mar 2019 10:20

Ik help het u hopen

andy666
Topic Starter
Berichten: 54

#11 , 16 mar 2019 18:15

Gisteren eindelijk het verlossende telefoontje gekregen dat de fiets binnen is.
Vandaag ben ik de papieren al gaan halen zodat ik maandag naar de verzekering kan gaan om de nummerplaat aan te vragen.

Het hele verhaal blijft raar omdat de fiets nu toch niet van bij de verdeler zelf komt maar van bij een andere fietsenmaker in het Antwerpse.

Terug naar “Consumenten Koop”