terugbetaling online aankoop

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

terugbetaling online aankoop

#1 , 19 feb 2019 09:20

Ik deed onlangs een online aankoop bij een tuincentrum. Dat was een speeltoestel voor 250 euro. Ik koos ervoor om het pakket ginder op te halen.
Maar omdat ik de kleine lettertjes niet had gelezen, had ik niet gezien dat ik enkel de schroeven en het bouwplan kocht. Ik moest al het hout en de glijbaan zelf nog aanschaffen. Omdat ik 250 euro wel heel erg veel geld vind voor wat schroeven, annuleerde ik de bestelling. Dit binnen de 14 dagen.

Het tuincentrum wil het bedrag terugbetalen, maar houdt wel 5 euro administratiekosten in. Is dit toegestaan? Ik lees op de website van fgov economie dat bij een online aankoop je binnen de 14 dagen je aankoop kan herzien, en dat het volledige bedrag moet worden terugbetaald. Zelfs de eventuele verzendingskosten.

Ik vraag me af of het zin heeft om hier moeite in te steken. Vijf euro is niet zo heel veel geld natuurlijk, maar het gaat me vooral om het principe en de manier van communiceren (de toon van de mails zijn erg agressief).

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 feb 2019 09:30

Kosteloos opzeggen betekent kosteloos opzeggen. Niet ‘bijna kosteloos’.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2019 09:31

Normaal mag hij die 5 € NIET aan rekenen.

Dit is toch geen reclame voor dit tuincenter

En zelf iets ondernemen kan je ook niet een aangetekende zending kost meer 6,46€ voor een brief.
en dan nog naar vrederechter .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 19 feb 2019 09:41

u kan economische inspectie inlichten of hiermee dreigen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2019 09:51

En zoals meeboo schrijft de economische inspectie inlichten, en dit is gratis via email.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2019 10:20

Bedankt voor het advies. Ik vermoedde al dat het niet klopt wat ze zeggen.
Ik heb een e-mail gestuurd naar het tuincentrum en wacht hun antwoord af.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2019 11:45

Even nog een bijkomende vraag. Ik heb nog geen antwoord gehad van de winkel, dus ik wacht nog even af, telefoneren kan niet want op hun website staat:

"Om onze lage prijzen te kunnen hanteren, streven wij naar een optimale efficiency. Onze winkels zijn hierdoor telefonisch niet bereikbaar.
Indien u een vraag heeft, kunt u eerst op onze website kijken of deze staat onder het kopje ‘Veel gestelde vragen’."


Maar in een eerdere mail verwezen ze naar de algemene voorwaarden op hun website. Daar lees ik nu het volgende:

Het aan de consument verleende herroepingsrecht is enkel van toepassing indien de overeenkomst werd gesloten vanop afstand (website, telefoon, ...). Het herroepingsrecht is dus niet van toepassing bij het reserveren via de website en afhalen in de winkel (Click & Collect).

Is dit hier van toepassing aangezien ik aanduidde dat ik het artikel in de winkel zou ophalen? Ik ben nooit in de winkel geweest, zowel de bestelling als de annulering gebeurde online.

Is het correct dat het herroepingsrecht n.v.t. is, en dus de 'reservatiekosten' niet worden terugbetaald?

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 21 feb 2019 21:36

Het klopt dat men het herroepingsrecht kan uitsluiten als u het in de winkel gaat ophalen.
De reden is: u kan bij ophalen het product bekijken en nog steeds weigeren mee te nemen, en bijgevolg niet te betalen dus.

In uw geval dus niet van toepassing, en u heeft wel recht op het herroepingsrecht, me dunkt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2019 21:54

TS heeft wel degelijk het toestel willen ophalen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 feb 2019 22:57

TS heeft wel degelijk het toestel willen ophalen !!
Wil dat zeggen dat het herroepingsrecht dan in dit geval niet van toepassing is?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 21 feb 2019 23:03

De enige juridisch relevante vraag is of de overeenkomst op afstand gesloten werd of niet.

Bij een ‘click and collect’ komt er geen koopovereenkomst tot stand, maar enkel een verbintenis van de onderneming om het product ‘opzij’ te zetten of voorradig te hebben in de winkel. De overeenkomst komt tot stand als u besluit in die winkel om over te gaan tot koop. Geen herroepingsrecht.

Bij een koop op afstand betaalt u op het internet het goed. De koopovereenkomst komt tot stand, los van de vraag of het product bij uw thuis geleverd komt of u her gaat ophalen in de winkel. Altijd een herroepingsrecht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

aceke
Berichten: 138

#12 , 23 feb 2019 14:00

Ts gaat bij afhalen gezien hebben dat dit enkel de schroeven waren en heeft toen geannuleerd, winkel moet dus alles terug betalen

Terug naar “Consumenten Koop”