Consumptie Verplicht / Beperkingen Pin Betalingen

deepcage
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Consumptie Verplicht / Beperkingen Pin Betalingen

#1 , 07 feb 2019 23:19

Beste Forum Leden,

Sinds kort hangt er in een horeca gelegenheid waar ik samen met anderen in clubverband, wekelijks aan bowling doe, op meerdere plekken briefjes met Consumptie Verplicht erop. Wij betalen aan de club jaarlijks contributie. We zijn lid van de Belgische Bowling Sport Federatie en ondanks dat we al onze kosten netjes betalen, moeten we nu opeens door de eigenaar van de bowling, ook nog eens verplicht drankjes gaan kopen. Mag men dit zomaar verplicht stellen? We zijn hier niet om naar het cafe te gaan, maar we zijn daar om te bowlen, als club, waar we dus reeds voor betalen.

Verder krijgen we nu de flauwe kul, dat we onder de 10 euro niet meer mogen pinnen, want dan betalen ze teveel kosten aan de bank. Mag dit? En in combinatie met het verplicht stellen van een consumptie, mag men dit zomaar doen? Stel ik heb alleen maar pin bij (geen contant) Moet ik dan een consumptie bestellen? Moet dat dan voor meer dan 10 euro zijn? Of mag men mij de pin-betaling niet weigeren?

Dank alvast voor het lezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2019 07:49

Als deze bowling baan in de ruimten is die de uitbater huur of zijn eigendom is dan heeft hij dit recht, als men die ruimten ter beschikking stel moet er toch iets overstaan.
Wat bankkaart betreft is hij niet verplicht om deze te aanvaarden voor betalingen, er zijn zoveel restaurants waar je niet kunt betalen met een bankkaart.
En zeg eens eerlijk 2.5€ betalen met de kaart ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2019 09:32

Er mogen sinds enige tijd geen kosten meer aangerekend worden voor betalingen met de kaart (naar de klant toe). Ik vermoed dat de handelaar daarom weigert om nog langer kleine betalingen te aanvaarden.

En ik kan me nu toch echt niet inbeelden dat je tijdens een hele avond vertier geen enkele keer dorst krijgt? Zelf niet voor een watertje?

Of zit er meer achter en brengen jullie bijvoorbeeld eigen drank mee in plaats van daar iets te drinken?

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 feb 2019 10:27

Men kan u m.i. niet verplichten een consumptie te nemen indien u reeds op andere wijze het recht hebt bekomen om gebruik te maken van de baan.

Uiteraard kan men verbieden eigen meegebrachte drankjes te nuttigen.

Men is niet verplicht betalingen met de kaart of Bancontact te aanvaarden.

(Geraakt ‘pinnen’ stilaan in zwang in Vlaanderen?!)
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2019 10:37

Wie staat erin voor de verwarming, opkuis, elektriek en andere kosten van het lokaal?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2019 11:38

Wie staat erin voor de verwarming, opkuis, elektriek en andere kosten van het lokaal?
Waarschijnlijk dezelfde persoon die zijn bowlingbanen verhuurt.

deepcage
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2019 13:13

@Denlowie
Als deze bowling baan in de ruimten is die de uitbater huur of zijn eigendom is dan heeft hij dit recht, als men die ruimten ter beschikking stel moet er toch iets overstaan.
Dat staat er ook. Wij betalen per persoon reeds baanhuur (aan de verhuurder/uitbater) en de club, betaalt nog een deel vanuit de jaarlijkse contributie aan de uitbater. En dan toch nog consumpties verplicht stellen...

Wat bankkaart betreft is hij niet verplicht om deze te aanvaarden voor betalingen, er zijn zoveel restaurants waar je niet kunt betalen met een bankkaart. En zeg eens eerlijk 2.5€ betalen met de kaart?
Ze hebben wel een pin-automaat. Ik vraag me af of ze betalingen onder een bepaald bedrag mogen weigeren. Zeker als de klant geen contanten bij heeft. Dat zij er teveel kosten over betalen is toch zeker niet mijn probleem? Dan moeten ze geen pin-betalingen meer aanvaarden. Toch?

Wie staat erin voor de verwarming, opkuis, elektriek en andere kosten van het lokaal?
Dezelfde persoon als degene die ons nu verplicht drankjes te nuttigen, maar dat heeft niets te maken met de vraag. Wij betalen reeds om de banen te mogen gebruiken vanuit de bowling club, opkius en dergelijken is niet apart vermeld, dus dat valt onder de baanhuur. Dat hij drankjes verplicht stelt voor bezoekers die alleen op café komen is wat anders. Maar wij komen bowlen, niet op café. Dit zou hetzelfde zijn als alle spelers van een voetbalwedstrijd te verplichten een consumptie te nemen. Die mensen komen niet voor het drinken, maar voor het voetballen, waar ze als club reeds voor betaald hebben. Zij betalen ook geen aparte kosten om het gras te maaien en om de lampen aan te mogen doen.

@LennieK
Er mogen sinds enige tijd geen kosten meer aangerekend worden voor betalingen met de kaart (naar de klant toe). Ik vermoed dat de handelaar daarom weigert om nog langer kleine betalingen te aanvaarden.
Ok, leuk, mag dat ook zomaar? Waar staat dat in de wet dat je een wettig betaalmiddel mag weigeren omdat het bedrag te laag is? Dat je geen briefjes van 200 of groter accepteert kan ik snappen, maar dat je niet mag pinnen bij een klein bedrag is toch onzin?

En ik kan me nu toch echt niet inbeelden dat je tijdens een hele avond vertier geen enkele keer dorst krijgt? Zelf niet voor een watertje?
Of zit er meer achter en brengen jullie bijvoorbeeld eigen drank mee in plaats van daar iets te drinken?

Ooit al eens nagedacht over de kosten die wekelijks bowlen met zich meebrengt? Bowlen is niet een van de goedkoopste sporten. Je betaalt jaarlijks kosten aan de club. Kosten aan de BBSF, en dan wekelijks baanhuur en eventuele dranken (die je koopt bij de uitbater). Per jaar, kunnen die kosten circa 1000 euro bedragen. Niet iedereen heeft dat geld en voor diegenen die het iets minder breed hebben (qua budget), is het verplicht stellen van het nuttigen van consumpties te veel van het goede. Maar nee, we brengen niet onze eigen dranken mee. Bovendien zijn ze selectief in het toepassen van dit beleid. Er zijn zat mensen die nooit iets bestellen omdat ze er geen geld voor hebben. Deze lopen altijd vrolijk naar buiten zonder daarover lastig gevallen te worden. De mensen die wel wat bestellen, die krijgen telkens commentaar.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 08 feb 2019 13:55

Dan kan de club volgend jaar ergens anders gaan bowlen.
Gezien jullie via de club binnengaan is het best dat ook de club reageert.
Voor de rest zie boven.

Soral
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 feb 2019 14:07

De zaak kan betalingen met een bankkaart weigeren. Ze kan ook kiezen om betalingen onder een bepaald bedrag te weigeren met de bankkaart. In tegenstelling tot wat je denkt is een bankkaart geen wettig betaalmiddel. Dit is een specifieke terminologie die voorbehouden is voor cash, munten en bankbiljetten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 feb 2019 15:33

Ik zou voorstellen dat de club zelf een gebouw huurt en zelf de banen installeert en voor alles zorgt zo zijn veel clubs in België, dan heeft me geen last van dat je een drankje moet consumeren.
Alle hobby's kosten nu éénmaal centen, en mocht je nu eens in een schietclub zijn dan zou je pas weten hoeveel een hobby voor de werkman kost
En bij de boogschutter is elke scheut een pint drinken .
Ik dacht dat bowlen nu een sport was voor de werkmens, maar zoals je ziet kan men zich vergissen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#11 , 08 feb 2019 15:42

Uitbater kan geen bijkomende voorwaarden opleggen dan wat is overeengekomen. U mag dus perfect bowlen zonder iets te drinken. Bij de volgende jaarlijkse hennieuwing kan dit er uiteraard wel bijkomen, maar dan kunt u zelf kiezen of u daar blijft of niet.

Vraag van de bankcontact werd reeds beantwoord, maar doet vermoedelijk ook niet meer ter zake als u niets meer gaat drinken.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 09 feb 2019 22:31

En zeg eens eerlijk 2.5€ betalen met de kaart ???
Ik betaal zelfs €0.50 met de kaart... En bij de huisartsenwachtpost kan je zelfs niet anders dan betalen met BC (4 euro).

Maar ja: een handelaar mag betalingen onder een bepaald bedrag weigeren; enkel mag deze geen extra kosten meer aanrekenen (dus waar men vroeger zag: onder de 10 euro: +50 cent, is het nu: onder de 10 euro: geen BC).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 feb 2019 08:38


Ik betaal zelfs €0.50 met de kaart... En bij de huisartsenwachtpost kan je zelfs niet anders dan betalen met BC (4 euro).

Maar ja: een handelaar mag betalingen onder een bepaald bedrag weigeren; enkel mag deze geen extra kosten meer aanrekenen (dus waar men vroeger zag: onder de 10 euro: +50 cent, is het nu: onder de 10 euro: geen BC).
Ik betaal zeer zelden met een BC

Taken doe ik met de kaart en dit nog maar een jaar of twee, buiten tanken gebruik ik geen 2 keer de kaart en er zijn maanden van nooit.

Ook mijn vrouw en ook mijn vriendin gebruiken Nooit een kaart voor te betalen .
Ik ben dit gewoon had voor mijn pensioen als zeer veel cash op zak, en nu ook krijg ik hier en daar nog cash geld dit is mijn drinkgeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

deepcage
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 feb 2019 14:00

Ik betaal zeer zelden met een BC

Taken doe ik met de kaart en dit nog maar een jaar of twee, buiten tanken gebruik ik geen 2 keer de kaart en er zijn maanden van nooit.

Ook mijn vrouw en ook mijn vriendin gebruiken Nooit een kaart voor te betalen .
Ik ben dit gewoon had voor mijn pensioen als zeer veel cash op zak, en nu ook krijg ik hier en daar nog cash geld dit is mijn drinkgeld.
Dat verklaart een deel, ik ben zeker de helft van uw leeftijd dan. Ik moet nog zeker 35 jaar om überhaupt aan pensioen te kunnen denken. Wij moderne jongere mensen betalen vaker met BC dan de oudere garde. Wellicht ook nog anders gezien ik NL'er ben. Bij ons is Pinnen/Contactloos betalen iets wat zeer veel gebruikt wordt. Ik kan uw gebrek aan betalen met kaart nu beter snappen. Vroeger kon betalen met de kaart niet eens, tenzij het een Kredietkaart was. U bent natuurlijk niet anders gewend dan met cash te betalen. Ik verzoek u niet meer te reageren en uw vooroorlogse gebruiken niet meer te verspreiden. Deze helpen niet aan het beantwoorden van de gestelde vraag. Indien u wel constructief kunt bijdragen aan dit topic, negeert u mijn verzoek dan alstublieft.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 10 feb 2019 15:44

Bericht is verwijderd doet niets ter zake.
JurecaBE
moderator

Terug naar “Consumenten Koop”