Vervangtoestel verzekering

Moso
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Vervangtoestel verzekering

#1 , 28 jan 2019 16:21

Beste forummers

Ik heb enkele maanden een laptop gekocht en heb deze laten verzekeren. Onlangs ben ik bestolen geweest en weg was mijn laptop. Echter, na een hele lange procedure met de verzekering hebben ze mijn dossier uiteindelijk goedgekeurd.

Mijn laptop heb ik gekocht voor 1199€ en had bv: i7, 1tb, 256gb ssd. De verzekering biedt mij een laptop aan met een i5 processor en een ssd van 128gb. Deze verkopen zij voor dezelfde prijs als waar ik eerst mijn laptop (met betere specificaties) had gekocht.

In de voorwaarden staat er dat ze een gelijkwaardige toestel zullen geven binnen mijn aankoopprijs. In de voorwaarden staat er niet dat het bij hun winkel aangekocht zou moeten worden, maar ze zeggen wel dat ik het bij hen zal moeten aankopen. Echter ben ik niet tevreden met hun aanbod, aangezien ik die extra specificaties nodig heb om bepaalde programma's moeiteloos te kunnen draaien.

Ik heb ze voorgesteld om het in valuta te geven zodat ik het toch kan kopen bij coolblue bv, maar dat willen ze niet. Ze willen dat ik het bij hen aankoop.

Kan ik hier iets tegen doen?

Mvg

Moso

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jan 2019 16:28

Die verzekering is ook van de zelfde firma zeker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2019 16:32

Als ik het goed begrijp heb je die laptop laten verzekeren door een verzekering die de winkel waar je hem gekocht hebt, zelf aanbiedt? Alles zal dan afhangen wat er in uw verzkeringscontract staat. Als daar enkel staat dat die winkel jou een andere laptop in dezelfde prijscategorie zal bezorgen, dan kan je geen cash geld eisen. Als je uw toestel indertijd in een promotieactie (of black friday achtige toestanden) gekocht hebt, kan het inderdaad zijn dat je nu een toestel met iets mindere specificaties zal ontvangen.

Kan je niet onderhandelen om bijvoorbeeld wel een I5 laptop te krijgen (uit dezelfde prijsklasse) waar je zelf nadien wat geheugen kan bijsteken en een grotere SSD?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Moso
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2019 16:38

Als ik het goed begrijp heb je die laptop laten verzekeren door een verzekering die de winkel waar je hem gekocht hebt, zelf aanbiedt? Alles zal dan afhangen wat er in uw verzkeringscontract staat. Als daar enkel staat dat die winkel jou een andere laptop in dezelfde prijscategorie zal bezorgen, dan kan je geen cash geld eisen. Als je uw toestel indertijd in een promotieactie (of black friday achtige toestanden) gekocht hebt, kan het inderdaad zijn dat je nu een toestel met iets mindere specificaties zal ontvangen.

Kan je niet onderhandelen om bijvoorbeeld wel een I5 laptop te krijgen (uit dezelfde prijsklasse) waar je zelf nadien wat geheugen kan bijsteken en een grotere SSD?
Ik heb de laptop destijds bij Coolblue aangekocht, en heb het bij Computer Checkpoint/Selexxion laten verzekeren EN inderdaad, het blijkt dat de eigenaar van de winkel mee in het bestuur zit van de verzekering. Ik heb het ook aangekocht zonder enige promotie of dergelijk.

Dit staat in de voorwaarden:

TOELICHTING: Diefstal dekking

Als de apparatuur gestolen wordt gedurende de looptijd van de verzekering, terwijl de apparatuur zich bevindt binnen de geografische beperkingen van de polis, zullen wij de apparatuur vervangen door gelijkwaardige apparatuur en vergoeden wij de verzendkosten onder toepassing van de condities en uitsluitingen van de polis.

U bent verzekerd voor reparatie of vervangingswaarde binnen de verzekerde som.


Ik heb voorgesteld dat ze het zelf bestellen bij Coolblue of op zijn minst bij hun leverancier.

Ik behoud de laptop liever in originele staat en zelf kan ik geen onderdelen wijzigen. Als ik dit zou doen, zou ik geld moeten opleggen.

Mvg

Moso
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2019 16:42

Die verzekering is ook van de zelfde firma zeker !

Ja, uiteindelijk zeer dom van mij om het daar te laten verzekeren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2019 16:47

Tja, er staat duidelijk dat u verzekerd bent voor de vervangingswaarde. Dit is in principe de nieuwwaarde van uw laptop - de minwaarde door veroudering / slijtage (maar na een paar maand zal dit nog niet zo veel zijn, denk ik).

Is er nu op de site van coolblue een laptop met dezelfde specificaties te vinden voor de prijs van uw oude laptop?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moso
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jan 2019 16:58

Tja, er staat duidelijk dat u verzekerd bent voor de vervangingswaarde. Dit is in principe de nieuwwaarde van uw laptop - de minwaarde door veroudering / slijtage (maar na een paar maand zal dit nog niet zo veel zijn, denk ik).

Is er nu op de site van coolblue een laptop met dezelfde specificaties te vinden voor de prijs van uw oude laptop?
Dezelfde laptop staat nog steeds te koop bij Coolblue voor dezelfde prijs. De laptop was nog geen 3 maanden oud.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2019 17:03

Dezelfde laptop staat nog steeds te koop bij Coolblue voor dezelfde prijs. De laptop was nog geen 3 maanden oud.
En waarom kan je dan niet voor die laptop kiezen, als de andere aangeboden laptop toch dezelfde prijs heeft?

Het antwoord is waarschijnlijk: omdat ze van die andere laptops niet af raken (niet moeilijk, als er voor dezelfde prijs een krachtiger toestel te vinden is op hun site), en ze die dus maar als vervangtoestellen voor gestolen, verzekerde laptops gebruiken, maar dit is geen antwoord dat ze jou kunnen / mogen geven als je de vraag zou stellen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moso
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2019 17:07

Dezelfde laptop staat nog steeds te koop bij Coolblue voor dezelfde prijs. De laptop was nog geen 3 maanden oud.
En waarom kan je dan niet voor die laptop kiezen, als de andere aangeboden laptop toch dezelfde prijs heeft?

Het antwoord is waarschijnlijk: omdat ze van die andere laptops niet af raken (niet moeilijk, als er voor dezelfde prijs een krachtiger toestel te vinden is op hun site), en ze die dus maar als vervangtoestellen voor gestolen, verzekerde laptops gebruiken, maar dit is geen antwoord dat ze jou kunnen / mogen geven als je de vraag zou stellen.
Dat was te verwachten natuurlijk, maar is het mogelijk om toch de originele laptop te krijgen (of op zijn minst eentje met dezelfde specificaties)?

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 28 jan 2019 17:12

Als ik het goed begrijp hebt u gekocht (internet) bij C***lbl** , en dan een soort verzekering aangegaan bij Sel*x*** , waarbij u een toestel kan aanschaffen voor de vervangingswaarde die zij (de verzekering) vaststellen, EN bij een winkel van Sel*x*** .

Klopt dat ?

Moso
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jan 2019 17:30

Als ik het goed begrijp hebt u gekocht (internet) bij C***lbl** , en dan een soort verzekering aangegaan bij Sel*x*** , waarbij u een toestel kan aanschaffen voor de vervangingswaarde die zij (de verzekering) vaststellen, EN bij een winkel van Sel*x*** .

Klopt dat ?
Als ik het goed begrijp hebt u gekocht (internet) bij C***lbl** , en dan een soort verzekering aangegaan bij Sel*x*** , waarbij u een toestel kan aanschaffen voor de vervangingswaarde die zij (de verzekering) vaststellen

Tot hier klopt het. Ze hebben mij (bij het aansluiten van de verzekering) niet verteld dat ik het bij hen zou moeten aankopen en dit staat ook niet in de voorwaarden. Er staat alleen dat ze mij een gelijkwaardig toestel zouden geven binnen de verzekerde som.

Mvg

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jan 2019 09:17

Ah, OK, dus u hebt bij winkel A de laptop gekocht, maar de verzekering is bij winkel B, met de voorwaarde dat een vervangtoestel ook bij B gekocht zou worden.

Tja, dan speelt het weinig rol of A de originele laptop nog aanbiedt of niet, natuurlijk, aangezien laptops van winkel A geen optie zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Moso
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 jan 2019 10:30

Dit hadden ze mij niet verteld en staat ook niet in de voorwaarden dat het bij hen aangekocht zou moeten worden. Er staat alleen dat ze mij een gelijkwaardige vervangtoestel zouden geven binnen de verzekerde som. Hetgeen dat zij in hun voorraad hebben, is zeker niet gelijkwaardig . Echter biedt Coolblue wel het product en binnen de verzekerde som.

Mvg

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 jan 2019 11:18

Dit hadden ze mij niet verteld
Toch wel. Er staat hetvolgende:
Als de apparatuur gestolen wordt gedurende de looptijd van de verzekering, terwijl de apparatuur zich bevindt binnen de geografische beperkingen van de polis, zullen wij de apparatuur vervangen door gelijkwaardige apparatuur en vergoeden wij de verzendkosten onder toepassing van de condities en uitsluitingen van de polis.
U bent verzekerd voor reparatie of vervangingswaarde binnen de verzekerde som.
Dus er staat zoveel als: "Als uw laptop gestolen wordt, zullen wij u uit ons aanbod een laptop geven van dezelfde waarde, met specificaties die min of meer overeenkomen." Er staat nergens dat je een laptop met exact dezelfde processor en een exact even grote SSD zal krijgen.

Het enige dat je zou kunnen doen, is een punt maken van het woord "gelijkwaardig" (wat geen synoniem is voor "identiek"). Maar wil je daarvoor naar de rechtbank trekken, met een grote kans dat dit op niets uidraait?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”