Aankoop nieuwe auto

bolclbr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aankoop nieuwe auto

#1 , 28 jan 2019 11:00

Mijn garagist wil dat ik mijn nieuwe wagen volledig betaal op het moment dat hij mij "de papieren" geeft, in de praktijk is dit waarschijnlijk het roze formulier. Hij beweert dat ik eigenaar wordt bij het afgeven van de papieren, maar ondertussen blijft de auto bij hem staan. Ik moet dan natuurlijk nog de verzekering en de nummerplaat regelen. Als ik dan met de nummerplaat naar de garage ga krijg ik de auto mee. Wat als de auto ondertussen in de garage beschadigd wordt of ze failliet gaan?
Wat zegt de wetgeving hierover? Wat als dat zo in zijn Algemene Voorwaarden zou staan? Mogen daar zaken in staan die tegenstrijdig met de wetgeving?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 28 jan 2019 11:25

U krijgt de papieren net om verzekering en nummerplaat te kunnen regelen.
Nummerplaat op uw naam nemen, staat toch ongeveer gelijk met erkennen dat u eigenaar bent?

Schade in de garage is nogal duidelijk voor de bewaarder, de garagist.
Faillissement op het laatste moment? Alles kan, maar bent u niet een beetje aan het doemdenken? In alle geval, het is duidelijk dat het om uw wagen gaat (papieren, betaling...), dus dat kan in voorkomend geval m.i.snel geregeld zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2019 12:42

Op het ogenblik dat je betaald bent je de volle eigenaar van het voertuig.
En bij faillissement is er geen probleem daar je een betalingsbewijs heeft, en dit is enkel het bewijs van eigendom .

Waarom zo doemdenken mocht hij failliet gaan ?
En als hij voor onderhoud er is en de garage gaat failliet die dag en dan ???

Maar als het je gerust kan stellen, bij een vonnis van faillissement en de PV van bevinding dit kan 3 dagen maar ook 8 dagen tussen zitten, want de curator en de rechter commissaris zit nu ook geen 24/24 te wachten tot ze een mail krijgen dat er een faillissement vonnis is.
En dan moet de curator zijn eed gaan afleggen bij de voorzitter van de rechtbank .

En bijna ieder garage geeft enkel de papieren als men betaald heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”