recyclagepremie

roelskf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

recyclagepremie

#1 , 25 jan 2019 12:47

Hallo ,

Ik heb een paar dagen geleden het financiële gedeelte voor de aankoop van een nieuwe wagen afgerond , op de bestelbon voor de aankoop werd een zekere bedrag opgeschreven voor de recyclagepremie van de oude wagen . Ik ben altijd eerlijk geweest bij de besprekingen en gezegd dat mijn oude wagen was afgekeurd en dus niet meer wettelijk gekeurd is op dit moment .

Nu na betaald te hebben en ik de papieren van mijn oude wagen heb doorgegeven is het afgekeurd zijn blijkbaar een probleem en willen ze zich niet houden aan de afgesproken recyclagepremie op de bestelbon ...

Kan dit zomaar ? Wat kan ik hier tegen doen ?

Mvg.
Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2019 12:54

De voorwaarden


De recyclagepremie is voorbehouden aan particulieren.
De afgedankte wagen moet gedurende meer dan 6 maanden ingeschreven zijn geweest op naam van dezelfde eigenaar als die van de nieuwe wagen (of diens vader, moeder of partner).
De afgedankte wagen moet volledig zijn.
De factuur en roze kaart van de nieuwe wagen moeten op dezelfde naam en hetzelfde adres komen als het afgedankte voertuig.
De wettelijke boorddocumenten moeten aanwezig zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 25 jan 2019 17:59

:D En nogal dikwijls staat in de publiciteit dat de wagen nog rijklaar moet zijn....

Kwestie van een beetje te recupereren bij herverhoop aan opkopers.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 25 jan 2019 18:17

Waarom moet een auto die wordt gerecycleerd nog rijden en gekeurd worden?
Want:
recycleren. (engels: recycling); Het terugwinnen en opnieuw gebruiken van materialen en energie uit afval.

Misleidende reclame???
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 25 jan 2019 19:19

t Zal discussiëren worden. Zelf 3 jaar geleden probleemloos de recyclagekorting gekregen bij inlevering van een defecte oude auto (distributieriemspanner kapot - te duur om te herstellen) met aankoop nieuwe kleine auto van t zelfde model/merk bij een main dealer.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 25 jan 2019 19:23

In feite komt die reclame erop neer dat ze de recyclagepremie betalen indien de wagen een tweedehandswaarde heeft die hoger is of minstens gelijk aan die "premie". In fine krijg je netto niets.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 25 jan 2019 19:31

Met dan wel het voordeel voor de klant dat hij de wagen alleen moet afleveren bij de verkoper, op het ogenblik dat hij zijn nieuwe aankoop ophaalt. Zonder rompslomp dus. En de verkoper, die "geeft" die recyclagewagen dikwijls gewoon door aan de invoerder, in ruil voor die groene premie. Heb ik van horen zeggen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 25 jan 2019 19:33

Met dan wel het voordeel voor de klant dat hij de wagen alleen moet afleveren bij de verkoper, op het ogenblik dat hij zijn nieuwe aankoop ophaalt. Zonder rompslomp dus.

En de verkoper, die "geeft" die recyclagewagen dikwijls gewoon door aan de invoerder, in ruil voor die groene premie. Heb ik van horen zeggen.

En die wagens gaan effectief onder de sloophamer, gewoon om de metalen te recupereren, terwijl de wisselstukken uit de handel blijven. Nog een winsituatie voor de handel, geen concurrentie meer van die okkasiestukken

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 jan 2019 09:35

Toen ik mijn nieuwe wagen kocht nam de verkoper een paar foto's van mijn wagen en noteerde een aantal gegevens en stuurde die door maar een aantal autoverkopers. Binnen het half uur had hij 2 offertes terug. En daarvan werd de hoogste genomen, en na wat onderhandelen kreeg is daar dan nog een extra's bovenop. Achteraf vernomen dat de wagen naar Afrika ging.

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 26 jan 2019 10:11

Achteraf vernomen dat de wagen naar Afrika ging.


En hij leefde nog lang en gelukkig, vrij van alle uitstootbeperkingen... in een ander werelddeel, maar nog altijd in dezelfde wereld...

Er is nog veel werk aan de winkel voordat we werkelijk iets doen aan onze atmosfeer.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 26 jan 2019 12:14

Terwijl de aanwezige roetfilter waarschijnlijk er al vanaf de eerste dag daar werd uitgesloopt

artemis
Berichten: 3294

#12 , 26 jan 2019 12:31

5 jaar geleden kreeg ik 2000€ recyclagepremie bij aankoop van een nieuwe wagen voor een rijdend wrak van 19 jaar oud. Hij zou niet meer door de volgende controle geraakt zijn.
Ik vroeg de verkoper wat ze ermee gingen doen want ik was best wel gehecht aan dat ding. Die zei: in het beste geval naar Oost-Europa, anders naar Afrika. In het slechtste geval sloop.
Nadien vernam ik dat het sloop geworden was.

Tijdens het shoppen naar een nieuwe auto vond ik het al vreemd, hoe ouder de auto hoe hoger de premie bij sommige garages was.
Maar hoe het systeem echt werkt weet ik niet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 26 jan 2019 12:34

Van het ogenblik dat oude rommel antiek wordt stijgt de prijs.
Zelfs tot boven de nieuwwaarde :shock: !
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3294

#14 , 26 jan 2019 14:37

In een bepaalde garage zeiden ze (zonder ook maar een blik naar mijn oude wagen te willen werpen) 'we geven 1000€ als de auto minder dan 10 jaar oud is, 2000€ als hij ouder dan 10 jaar is' :)
Dat is toch te gek?

roelskf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jan 2019 20:02

Ze hebben uiteindelijk zich toch aan de afspraak gehouden,ben content met mijn nieuwe bolide ...
Bedankt voor de reacties !

Mvg.
Kevin

Terug naar “Consumenten Koop”