Brief van incasso

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Brief van incasso

#1 , 22 jan 2019 21:19

Heb een niet aangetekende brief ontvangen van een deurwaarder die me zogezegd de laatste mogelijkheid biedt om de factuur te betalen.

the story in het kort:

In juli 2017 stap ik mijn fitnescentra binnen om mijn lidmaatschap te annuleren want ze gingen voor twee maanden sluiten voor renovatie.

De persoon aan de balie zegt dat het toestel om mijn lidmaatschap te annuleren al buiten is en dat hij het zelf voor mij gaat doen. Ik geef mijn kaartje af en kom nooit meer terug. Eens thuis annuleer ik de domiciliering ook.

Een jaar later krijgt ik plots een brief van een incasso met een verzoek om 200 euro over te schrijven. Met de brief ga ik naar de gym en uitleg te vragen (dat gesprek heb ik opgenomen en heb een file). De persoon aan de balie verwekert mij dat het goed komt; hij maakt een kopie van de brief en geeft toe dat het een fout geweest is.

Ik heb het allemaal uitgelegd aan de incasso in een mail; heb ook een voice opname van mijn gesprek met de gym toegevoegd.

Nu een half jaar later krijg ik een brief van de incasso met een melding dat het mijn allerlaatste kans is om te betalen.

Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jan 2019 22:05

Wat is het nu, een incassobedrijf of een (gerechts)deurwaarder?

Indien de tweede: betreft het een minnelijke invordering of een gerechtelijke invordering? (In het eerste geval staat dat er normaal gezien in koeien van letters op, ergens gecentreerd in een kader en een ander lettertype).

Indien dit een minnelijke invordering is, treedt de deurwaarder op zonder uitvoerbare titel: hij probeert u gewoon onder druk te zetten om te betalen (zoals ook advocaten, incassobedrijven etc. mogen doen) los van de gegrondheid van de vraag. Als dat onterecht is, niet aan toegeven.

Mogelijks start de andere partij dan een gerechtelijke procedure, mogelijks laten het ze het erbij.

Indien dit geen minnelijke invordering is, maar een gerechtelijke dan is het andere koek. Maar die kans lijkt me klein.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2019 22:50

is idd slechts incasso en minnelijke invordering.

zou ik moeite doen om het verhaal aan hen nog eens uit te leggen? of gewoon negeren? ze hebben sowieso ongelijk

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2019 08:28

Als u sluitend bewijs in handen heeft dat de vordering onterecht is hoeft u in principe niets te doen. Voor u eigen gemoedsrust en de kans te minimaliseren dat u toch een dagvaarding ontvangt, kunt u nog altijd aangetekend aan de schuldeiser + de deurwaarder die als incasso optreed uw weerlegging opsturen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 jan 2019 09:09

Je had aangetekend moeten opzeggen en niet mondeling zoals nu.. Dat was om problemen vragen. Welke opzegmogelijkheden stonde, er in de algemene voorwaarden? Heb je die volledig gevolgd?

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2019 13:25

Als u sluitend bewijs in handen heeft dat de vordering onterecht is hoeft u in principe niets te doen. Voor u eigen gemoedsrust en de kans te minimaliseren dat u toch een dagvaarding ontvangt, kunt u nog altijd aangetekend aan de schuldeiser + de deurwaarder die als incasso optreed uw weerlegging opsturen.
heb ik dus niet.

normaal gezien moet je het annuleren door je kaartje in een toestel in te steken en dan de gepaste optie kiezen..

toen ik naar daar kwam stonden alle toestellen uit en ze gingen verbouwen. Dus de persoon aan de balie (een medewerker) zei dat hij het voor mij zelf int orde gaat brengen. en ik dacht "goed"

een jaar later na de ontvangst van de eerste brief ging ik terug (en ik was het aan het opnemen) met de brief. De persoon aan de balie lachte het weg en zei dat hij begrijpt dat het niet mogelijk was om het op te zeggen tijdens de 2 maanden durende werken. De persoon verzekerde mij dat het goed ging komen. Hij nam een kopie van de brief en verdween ermee.

Nu voor mij is een medewerker van de fitness ook het gezicht van het bedrijf..

Nu wanneer iemand die voor het bedrijf werkt zegt dat het in orde komt; dan neem ik het als waarheid. En ja ik heb de opname nog steeds.

Ik heb het meerdere malen schrijftelijk uitgeleged aan de incasso maar gisteren toch "de laatste" kans gekregen.

Ik ga sowieso niet betalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2019 14:34

Als je een geluidsopname hebt die bewijst dat je wel geldig opgezegd hebt, en dat het om een fout van de medewerker van de fitness gaat en dat het zal rechtgezet worden, is dit in principe voldoende bewijs dat jij het bij het rechte eind hebt.

Stuur dus een aangetekend schrijven waarin je duidelijk /zakelijk uw verhaal doet (chronoligisch met tijdstippen erbij). Meld dan ook dat u een geluidsopname hebt van uw gesprek met de medewerker van de fitness met volgende inhoud (schrijf letterlijk neer wat er gezegd wordt):
- Ikzelf: Blablabla
- Medewerker fitness: Blablabla
- Ikzelf: Blablabla, etc...

Dat het incassoburo / het fitnesscentrum indien zij dit wensen op simpel verzoek deze opname kunnen ontvangen.

Meld dat jij dus het bewijs gegeven hebt dat er geldig opgezegd is en dat zij je dus verder met rust moeten laten. Meld hen dat zij u enkel mogen contacteren als zij andere elementen hebben die zouden bewijzen dat er toch niet geldig opgezegd is. Als zij u toch nog contacteren zonder verdere elementen aan te dragen, u ook klacht zult neerleggen voor belaging.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#8 , 23 jan 2019 14:44

Wat Tom zegt + stuur de opzegging zowel aangetekend als per gewone brief, waarbij u naar de andere brief refereert.

petergoff77
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 jan 2019 15:38

dank aan iedereen die heeft geholpen

de taal van de incasso is vrij simpel: wij luisteren niet en je moet betalen

right

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 23 jan 2019 15:40

Je moet de incasso niet overtuigen maar de opdrachtgever. Incasso is maar diegene die het geld ophaalt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jan 2019 16:30

Er zijn hier al meerdere zaken geweest met die fitness zaken, allemaal niet zo kosher .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 23 jan 2019 16:31

Je moet de incasso niet overtuigen maar de opdrachtgever. Incasso is maar diegene die het geld ophaalt.
Exact.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jan 2019 18:17

dank aan iedereen die heeft geholpen

de taal van de incasso is vrij simpel: wij luisteren niet en je moet betalen
Dan mag uw taal ook duidelijk zijn: "Ik betaal niet omdat ik hier het bewijs heb dat ik geldig opgezegd heb, en laat me nu met rust." Van zodra ze u dan nog lastig vallen, dien je effectief klacht in voor belaging bij de politie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 jan 2019 19:41

Welk contract kan je nu mondeling opzeggen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jan 2019 21:31

Welk contract kan je nu mondeling opzeggen ??
Herlees topic.

Terug naar “Consumenten Koop”