Tweedehands auto gekocht met gebreken

Zucchero
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tweedehands auto gekocht met gebreken

#1 , 11 jan 2019 06:28

Ik heb in mei 2018 een auto 2 jaar oud gekocht bij een handelaar in tweedehands voertuigen. De auto had enkel een instructieboekje In Italiaans, het onderhoudsboekje ontbreekt, de beloofde automatten ontbreken, de start-stop functie heeft nooit gewerkt, de volledige beloofde interieurreiniging was niet zo volledig. Dit alles werd ter plaatse bij in ontvangstname besproken en ik zou ter compensatie van het laatste een nieuwe nummerplaat krijgen. De rest zou opgestuurd worden, maar tot op heden niets ontvangen en toen ik daarvoor in juni al had gebeld zeiden ze me dat ze het instructieboekje niet in 't NL konden vinden en dat ze alsnog probeerden om dan alles samen te kunnen opsturen. Ik ben tot op heden wel heel goedgelovig en geduldig geweest. Van het start stop systeem zeiden ze me dat dat eigenlijk toch niet perse minder verbruikt en dat dat toch niet zo' n comfort is.
Ik heb nu horen zeggen dat een niet werkend start stop systeem te wijten kan zijn aan een mankement van de batterij??
Nu, waar ik mij het meest zorgen om maak op dit moment is dat ik nog altijd geen onderhoudsboekje heb en dat ik nu op onderhoud moet in de garage, dat boekje is toch wettelijk verplicht??
Ik ben ook bang in geval an die batterij, kan ik u nog die verkoop nietig verklaren en een andere auto eisen?
Alvast dank voor hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zucchero
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2019 06:38

Bovendien werd de tweede autosleutel geleverd met een platte batterij, ik kan daar dus niet mee starten. (vermits mijn auto dan geen signaal van mijn sleutel kan oppikken).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2019 07:35

Een andere auto eisen omdat je geen onderhoudsboekje heeft ??
Dit moet je niet hebben ik rijd 55 jaar met een auto dit is bij mij nooit ingevuld geweest
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 jan 2019 10:04

En de 2de sleutel een platte batterij heeft. Vervang gewoon die batterij. Neem eens contact op met de invoerder van dit merk in ons land, en ze zullen je zeker verder helpen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 11 jan 2019 10:08

Als onderhoud gebeurd is in een garage, in België¨, is de kans groot dat je daar vermeldingen van vindt in de CarPass.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jan 2019 10:11

En de 2de sleutel een platte batterij heeft.
En vervang men dan deze wagen niet daarvoor ?? :lol: :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Zucchero
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jan 2019 10:41

Ik zou het appreciëren dat er enkel reactie wordt gegeven door mensen die de moeite hebben genomen om heel de klachtenbundel te lezen, ik dacht dat mensen hier serieus advies zouden kunnen krijgen. Het gaat hier vnl over
- het defecte start-stop systeem dat te wijten zou kunnen zijn aan een slecht functionerende batterij.
Verder zijn er nog de volgende gebreken
- geen Instructieboekje tenzij in het Italiaans
- geen onderhoudsboekje
- niet werkende reservesleutel
- de beloofde interieurreiniging werd niet helemaal gedaan
- de nieuwe nummerplaat werd niet geleverd
- de beloofde automatten werden ook niet geleverd

Dus als iemand mij hierover advies kunnen geven dan zou ik dat ten zeerste appreciëren.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 11 jan 2019 12:22

Deze zaken zijn op zich te klein en te min om hiervoor een andere wagen te eisen.
Heb jij die beloftes van de verkoper op papier en door hem ondertekend? Indien nee, vergeet het dan.
Voor een paar tientallen Euro kan je die zaken in iedere autoshop of op internet aankomen, en met wat eigen zweet los je de rest op.
Een gerechtelijke procedure hierover zal u een meervoud hiervan kosten.
Over welk type van wagen gaat het?

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 11 jan 2019 14:42

Zelfs bij nieuwe wagens wordt vaak geen onderhoudsboekje geleverd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 11 jan 2019 14:48

Bij mijn auto's heb ik geen onderhoudsboekje meer gekregen.
Dat wordt digitaal opgeslagen.
Je had de auto niet mogen aannemen zonder die reiniging en die matten.
Nu kun je die gebreken niet meer bewijzen.
Waarschijnlijk kun je het instructieboekje downloaden van internet of aanvragen bij de importeur.
Wat "werkt" er niet aan de reservesleutel?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 11 jan 2019 15:50

Wat "werkt" er niet aan de reservesleutel?
[/quote]
De pil is plat

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 11 jan 2019 16:25

Wat "werkt" er niet aan de reservesleutel?
De pil is plat
[/quote]
Dan is de fut er uit.
Procedure starten voor een batterijtje....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 11 jan 2019 16:30

't is voor het principe, mijnheer.
ocharme.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 08 apr 2019 20:57

Gezien garage en u consument bent vermoed ik dient de garage wel te zorgen dan alles werkt. Wet garantie.

Met onze nieuwe auto van een merkgarage hebben we wel een onderhoudsboekje met één stempel ... daarna nooit meer bijgewerkt maar ze weten na 8 jaar perfect wat ze allemaal aan de wagen hebben gedaan.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

Terug naar “Consumenten Koop”