Online aankoop met cadeaubon + geld: wat bij retour zending?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Online aankoop met cadeaubon + geld: wat bij retour zending?

#1 , 03 jan 2019 11:02

Ik heb onlangs voor een bedrag van €150 aangekocht bij een grote webshop, waarvan €35 met een cadeaubon. Nu heb ik van die aankopen voor €50 teruggestuurd. Ik kreeg nu van deze webshop €15 teruggestort op mijn rekening, en de cadeaubon van €35 staat ook terug beschikbaar in mijn account.

Op zich geen probleem want ik koop regelmatig wel iets op deze webshop, maar nu vroeg ik me af of dit wel de correcte gang van zaken is? Op zich kan ik stellen dat ik die bon van €35 gebruikt heb voor de aankoop van de goederen die ik wou houden, en dat ik het geretourneerde in geld betaald heb en dus ook zo terugbetaald wens te krijgen.

Heb ik het bij het rechte eind als ik stel dat ik zou kunnen eisen dat ik die €50 wil teruggestort krijgen, en niet deels in een bon? Had het nu alles teruggestuurd, is het logisch dat men €115 zou terugstorten en €35 in een bon, maar nu...?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 03 jan 2019 13:52

Goh, lastige vraag, denk ik. Je hebt die aankopen gedaan met verschillende "betaalmiddelen" tegelijk. ik denk niet dat er een handelswet is die bepaalt in welke volgorde en in welke vorm je welke betaalmiddelen terugkrijgt in geval van retour. Als je er over klaagt, kan de shop evengoed melden dat de waarde van een cadeaubon niet in centen wordt terugbetaald. (Gezien de betaalmiddelen tesamen gebruikt zijn voor 1 bestelling, kan er dus niet bewezen welk betaalmiddel voor welk product is gebruikt)
Het is wel duidelijk een marketingtechniek om je als klant te binden. Ach, doe jezelf plezier met een ander cadeautje :-)

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jan 2019 16:11

Voor mij concreet is het niet echt een probleem. De bon is tot 2022 goed, en ik koop er regelmatig, dus die raakt wel op. Maar ik vroeg het me gewoon af. Ik had bijvoorbeeld ook aparte bestellingen kunnen ingeven: die voor de producten waar ik zeker van was, en die betalen met de bon, en de andere met overschrijving betalen. Dubbele verzendkosten voor de webshop (want beide bestellinge zouden gratis verzending zijn).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 03 jan 2019 17:46

inderdeed, dan had je effectief centen teruggekregen.

Terug naar “Consumenten Koop”