commerciele garantietermijn - wettelijke garantietermijn

E-riko
Topic Starter
Berichten: 8

commerciele garantietermijn - wettelijke garantietermijn

#1 , 18 mei 2008 20:41

hoi,
zit met een ambetant probleempje: de grafische kaart van mijn laptop heeft het begeven....
Datum aankoop: 1 jaar en 3 maand terug.

de garantie op de factuur stelt 1 jaar "return" en "pick-up" Garantie van Toshiba (fabrikant)

Ik weet dat er een eu-richtlijn ondertss al is omgezet in belgische wet die de consument een garantietermijn van 2 jaar geeft...deze wettelijke garantie is dwingend en staat boven een (ongustigere) commerciële garantie.
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm

Als ik mij daarop wil beroepen moet ik in mijn geval het bewijs leveren dat het gebrek er al was van bij de aankoop. Want vanaf 6m na aankoop ligt de bewijslast bij mij.
Dit zal quasi onmogelijk te leveren zijn denk ik.


Toen ik de verkoper op msn (www.jaha.be) attent maakte op het bestaan van de wet kreeg ik dit antwoord:
"dat is een ingewikkelde wetgeving .....hier is al veel over gepalaverd geweest en processen rond gevoerd maar blijkbaar zonder soelaas"

ik:
is zo een grafischekaart vervangbaar? Geforce GO 7600
verkoper:
normaal wel maar dat is nergens los te koop
bel zeker eens naar Toshiba maandag
en vraag eens naar die garantievoorwaarden
want ik weet dat ze die gewijzigd hebben
ik moet weg nu ( voetbal gaan zien )

Dit is maar onprofessioneel voor een handelaar..

Maar ik denk dat ik mij wel kan beroepen op zijn eigen commerciele garantietermijn, aangezien de Wet de consumenten voorop stelt:
naast deze dwingende beschikking, kan de verkoper zoals vroeger bovenop de “wettelijke” waarborg een meer uitgebreide garantie bieden, de zogenaamde "commerciële of contractuele waarborg". Deze contractuele garantie mag de hierboven vermelde wettelijk verplichte termijnen echter nooit verminderen; ze kan ze alleen maar verlengen.
bron: http://www.sdi.be/PDF_NL/NL_11_2004_PDF ... _11_04.pdf

De algemene voorwaarden van de factuur (die ook op de site staan):
"Op alle producten geldt er een standaard garantie van 2 jaar carry-in, tenzij er ander voorwaarden gelden door de fabrikant. Garantie is enkel geldig indien u de originele aankoopfactuur kan voorleggen en indien de goederen in hun originele verpakking, inclusief drivers en handleidingen worden teruggestuurd. Hierop kunnen geen uitzonderingen worden toegestaan. Fysiek beschadigde (verbrand, gebroken ,...) produkten vallen niet onder garantie."


bottom line:
verkoper beweert dat ik geen recht heb op herstelling simpelweg omdat mijn 1 jarige termijn is oververschreden, hij beroept zich dus op de 1 jaar pick-up en return garantie van Toshiba zodat hij zich kan bevrijden van die 2 jarige Carry up garantie. (tenzij....)

Maar mijn vraag is: is dit geen totaal verkeerde interpretatie van de verkoper en een poging om zich ervanonder te muizen van zijn eigen commercieel beding?
Want die 2 jaar Carry-in is toch een voorbeeld van zo'n extra bescherming?

(return is zelf terugbrengen
pick up is daze het zelf komen ophalen
carry out is dage zelf het toestel brengt om te herstellen)

de basis van die 3 soorten is hetzelfde: "herstelling"
alleen de modaliteiten zijn ietsje anders
Maar zijn eigen beding spreekt van een carry-in voor 2 jaar, en die 1 jarige termijnen van toshiba, waar hij zich op beroept, spreekt toch niet van Carry-in en heeft er toch niets mee te maken?.......


hopelijk is er hier een sluitend antwoord voor,
alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
E-riko
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 10 jun 2008 23:01

het probleem is VOLLEDIG opgelost! (moederbord werd volledig vervangen)
toshiba heeft zelfs geen kosten aangerekend hoewel het buiten fabrieksgarantie viel.
En zelfs ingeval van kosten vanwege herstelling van toshiba, zou de verkoper ons deze niet aanrekenen omdat we idd binnen zijn garantie vielen.
Dus voor dat alleen al! goede service! Ik trek mijn woorden over jaha.be terug!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”