alleenstaanden vereniging

mickey2
Topic Starter
Berichten: 2

alleenstaanden vereniging

#1 , 15 mei 2008 22:58

ik nam onlangs kontakt met de alleenstaanden vereniging
"Ont-dekking-s-rijzen" in Reninge
ik kreeg een dame bij mij thuis op bezoek, ondertekende een kontrakt en ook drie overschrijvingen voor het betalen van lidgeld in drie keer, namelijk 10 juni, augustus en september
drie dagen later besloot ik het toch maar niet te doen en stuurde een email om te vragen de overschrijvingen te vernietigen
ze stuurden mij echter een mail terug dat ze de overeenkomst niet kunnen vernietigen omdat ze NIET onder de zeven weekdagen bedenktijd vallen ! het is een vzw
daar het over een totaal bedrag gaat van 435 euro gaat wens ik mij daar wel over te informeren
weet iemand hier meer van?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 mei 2008 13:26

“Art.1.Voor de toepassing van deze wet moet worden verstaan onder :...6. Verkoper :...c) de personen die, hetzij in eigen naam, hetzij in naam of voor rekening van een al dan niet met rechtspersoonlijkheid beklede derde, met of zonder winstoogmerk, een commerciële, financiële of industriële activiteit uitoefenen en die produkten of diensten te koop aanbieden of verkopen...”(Handelspraktijkenwet 14 juli 1991).

Ik ga ervan uit dat "Ont-dekking-s-rijzen" verkoper is in de zin van voornoemde bepaling.

“Art.86.§ 1. In deze afdeling worden bedoeld, de verkopen aan de consument van produkten en diensten tot stand gebracht door een verkoper :1° ten huize van de consument...Art.87.Vallen niet onder de toepassing van deze afdeling :a) de verkopen bedoeld in artikel 86, § 1, 1°, met betrekking tot een produkt of een dienst waarvoor de consument het bezoek van de verkoper voorafgaandelijk en uitdrukkelijk gevraagd heeft, met de bedoeling te onderhandelen over de aankoop van dat produkt of van die dienst.Het door de consument gegeven akkoord met een door de verkoper telefonisch voorgesteld bezoekaanbod, vormt geen voorafgaand verzoek...”(Handelspraktijkenwet 14 juli 1991).

Onderzoek zelf of al dan niet voldaan is aan voornoemd art.87,a).

“Art.89.De verkopen van produkten of diensten, bedoeld in artikel 86 zijn slechts gesloten na een termijn van zeven werkdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op die van de ondertekening van het contract bedoeld in artikel 88.Tijdens deze bedenktermijn heeft de consument het recht aan de verkoper, bij een ter post aangetekende brief, mee te delen dat hij van de aankoop afziet...Met uitzondering van...mag onder geen enkel voorwendsel een voorschot of betaling, in welke vorm ook, van de consument worden geëist noch aanvaard, vooraleer de in dit artikel bedoelde bedenktermijn is verstreken.”(Handelspraktijkenwet 14 juli 1991).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

mickey2
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 mei 2008 19:24

bedankt J. Demoor voor je reactie
ze spreken echter over "ARTIKEL 88" van de wet op de handelspraktrijken
kan daar echter niets van vinden
weet jij daar meer over?

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 18 mei 2008 17:51

Handelspraktijkenwet.
Art. 88. Onverminderd de gemeenrechtelijke voorschriften inzake het bewijs, moeten de verkopen aan de consument, bedoeld in deze afdeling, op straffe van nietigheid, (...), het voorwerp uitmaken van een geschreven overeenkomst opgemaakt in zoveel exemplaren als er contracterende partijen met een onderscheiden belang zijn.
Dit contract moet vermelden :
- de naam en het adres van de verkoper;
- de datum en de plaats van de sluiting van de overeenkomst;
- de nauwkeurige aanwijzing van het produkt of van de dienst, alsook de belangrijkste kenmerken ervan;
- de termijn voor de levering van het produkt of voor het verlenen van de dienst;
- de te betalen prijs en de wijzen van betaling;
- het hierna volgend verzakingsbeding, in vet gedrukte letters en in een kader los van de tekst op de voorzijde van de eerste bladzijde :
" Binnen zeven werkdagen, te rekenen van de dag die volgt op die van de ondertekening van dit contract, heeft de consument het recht om zonder kosten van zijn aankoop af te zien, op voorwaarde dat hij de verkoper hiervan bij een ter post aangetekende brief op de hoogte brengt. Elk beding waarbij de consument aan dit recht zou verzaken, is nietig. Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken van deze termijn. "
Deze laatste vermelding is voorgeschreven op straffe van nietigheid van de overeenkomst.

Terug naar “Consumenten Koop”