3 x zelfde probleem aan nieuwe wagen: garantie vraagje

Free
Topic Starter
Berichten: 12

3 x zelfde probleem aan nieuwe wagen: garantie vraagje

#1 , 06 mei 2008 17:45

Ik kocht dus in januari een nieuwe wagen.
Na enkele dagen hoorde ik dat het chassis achteraan onaangenaam begon te kraken. Ben dan dadelijk naar de garage gedaan waar ze mij vertelden dat ze dat bij het eerste onderhoud gingen oplossen.

bij het eerste onderhoud hebben ze lang gezocht en wisten eerst niet wat het kon zijn. moest de wagen daarna nog een dag binnendoen.

Na deze dag was het gekraak opeens weg. Maar verdere uitleg van wat er scheelde en zou er iets vervangen zijn kreeg ik niet. enkel de melding "fabricagefout'.

Nu enkele weken later is het gekraak opnieuw aanwezig. Ik verdenk daarom de garage ervan om zichzelf de gemakelijkste weg gekozen te hebben en ergens wat olie opgekapt te hebben zodat het gekraak stopte.

Morgen heb ik terug een afspraak met de garage voor mijn wagen opnieuw binnen te doen.
Ik ga hun dan ook vragen dat ik deze keer een gedetailleerde uitleg op papier krijg van wat er scheelt, wat er aan gewerkt is geweest en met vermelding dat het hetzelfde probleem is waarvoor de wagen eerder al binnen geweest is.

Nu mijn vraag: Kan je als consument eisen dat de garage/verkoper je wagen vervangt voor een nieuw exemplaar als er na X-aantal keren hetzelfde probleem te hebben voorgedaan, geen oplossing is bereikt?

welke argumenten kan ik aanhalen bij deze garage?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Free
Topic Starter
Berichten: 12

#2 , 07 mei 2008 08:16

niemand een antwoord?

het is vrij dringend , ga vanavond langs de garage ...

mvg

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 07 mei 2008 11:03

Ik vrees dat een nieuwe wagen er niet zal inzitten ... maar de garagist moet vanzelfsprekend wel het probleem definitief opgelost krijgen.

Bij tegenwerking kunt u alvast beginnen met een aangetekend schrijven.

Misschien kunt u ook even de rechtsbijstand van uw autoverzekering raadplegen als het zo ver komt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Free
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 07 mei 2008 11:52

Hey , bedankt voor het antwoord.

maar stel nu dat er een probleem is met het chassis. dat kan je toch zomaar niet vervangen lijkt me.

Kan ik ook geen ontbinding van het contract eisen indien de garage niet tot een volledige herstelling kan komen?

mvg

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 08 mei 2008 11:37

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Na enkele dagen hoorde ik dat het chassis achteraan onaangenaam begon te kraken’ biedt niet de kwaliteit en prestaties die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die u redelijkerwijs mag verwachten.

Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§3.Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed,dan geldt dat tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van de levering...Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...“(B.W.

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit Art.1649quinquies te voldoen binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn.Voldoet hij hieraan niet tijdig en afdoende dagvaard hem dan voor de bevoegde rechtbank van koophandel.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Free
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 09 mei 2008 00:19

bedankt voor je reply J. de Moor :)

Terug naar “Consumenten Koop”