Kosten deurwaarder betalen of niet ?

yellowsurfer
Topic Starter
Berichten: 1

Kosten deurwaarder betalen of niet ?

#1 , 05 mei 2008 20:01

Hallo,

bij een verhuis zijn een aantal facturen verloren gegaan van Mobistar, ik heb een aantal facuren die nagekomen zijn wel nog laattijdig betaald, maar de laatste heb ik blijkbaar niet gehad, nu is op mijn vorig adres een brief aangekomen van een deurwaarderskantoor, met vermelding van een drietal onbetaalde facturen, en een heleboel kosten erbij. Gezien ik reeds gedurende lange tijd bij Mobistar een tweede nummer en abonnement heb ging ik ervan uitdat zij mijn nieuw adres wel hebben.

Nu blijken zij nog steeds hun schrijven te richten naar mijn vorig adres, officieel heb ik dus niks gehad, gezien er nog geen enkel aangeteknd schrijven geweest is, anders zouden zij al wel geweten hebben dat ik verhuisd ben.

Wat kan ik best doen ? Wachten tot er effectief een aangetekend schrijven komt ? Eventueel op mijn nieuw adres ? Eventueel contact opnemen met mobistar en de situatie uitleggen en trachten zo van de kosten af te komen en alleen de facuren te moeten betalen ? Of zoals iemand mij aanraadde de facturen betalen zonder de kosten van de deurwaarder ? Volgens die persoon kunnen zij die kosten nooit hardmaken.

hopelijk krijg ik hier een antwoord,

greetz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker
Berichten: 354

#2 , 06 mei 2008 22:50

Hallo,

bij een verhuis zijn een aantal facturen verloren gegaan van Mobistar, ik heb een aantal facuren die nagekomen zijn wel nog laattijdig betaald, maar de laatste heb ik blijkbaar niet gehad, nu is op mijn vorig adres een brief aangekomen van een deurwaarderskantoor, met vermelding van een drietal onbetaalde facturen, en een heleboel kosten erbij. Gezien ik reeds gedurende lange tijd bij Mobistar een tweede nummer en abonnement heb ging ik ervan uitdat zij mijn nieuw adres wel hebben.

Nu blijken zij nog steeds hun schrijven te richten naar mijn vorig adres, officieel heb ik dus niks gehad, gezien er nog geen enkel aangeteknd schrijven geweest is, anders zouden zij al wel geweten hebben dat ik verhuisd ben.

Wat kan ik best doen ? Wachten tot er effectief een aangetekend schrijven komt ? Eventueel op mijn nieuw adres ? Eventueel contact opnemen met mobistar en de situatie uitleggen en trachten zo van de kosten af te komen en alleen de facuren te moeten betalen ? Of zoals iemand mij aanraadde de facturen betalen zonder de kosten van de deurwaarder ? Volgens die persoon kunnen zij die kosten nooit hardmaken.

hopelijk krijg ik hier een antwoord,

greetz
Bel de deurwaarder op en vraag of er een "vonnis" is geweest tot betalen. Zoja, vraag de gegevens en eventueel een kopie. Zoniet ga terug naar Mobi star... en zeg hen dat je enkel de facturen betaalt maar niet de kosten en vraag hen schriftelijk aan wie dat ze willen dat je betaalt.

Zonder vonnis kunnen ze de deurwaarderskosten nooit aanrekenen want dat is niet aangenomen in je overeenkomst (wel even onderzoeken vooraleer met die beweren af te komen).

Justiceseeker :-)

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 07 mei 2008 09:35

........officieel heb ik dus niks gehad, gezien er nog geen enkel aangetekend schrijven geweest is, anders zouden zij al wel geweten hebben dat ik verhuisd ben.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Er staat nergens in de wet dat een herinnering aangetekend moet gebeuren. Indien bvb. een tegenpartij zoals Mobistar hier dus beweert dat zij verschillende fakturen of herinneringen gestuurd hebben, word dit spijtig genoeg door de rechtbank gewoonweg voor juist aanvaard; en dit dus zonder dat er sprake is van een "bewijs" onder de vorm van bvb. AS. Ook moet je opletten met een gewoon schrijven van een deurwaarder bvb. Beweren dat je dit niet ontvangen zou hebben (omdat jij dus denkt "het is niet aangetekend gebeurd dus ik weet van niets" > vanzelfsprekend nooit voor een rechter beweren dat je het niet ontvangen hebt "omdat het niet aangetend verstuurd was") word door de rechter(s) meestal niet aanvaard.
Wat kan ik best doen ? Wachten tot er effectief een aangetekend schrijven komt ? Eventueel op mijn nieuw adres ? Eventueel contact opnemen met mobistar en de situatie uitleggen en trachten zo van de kosten af te komen en alleen de facturen te moeten betalen ? Of zoals iemand mij aanraadde de facturen betalen zonder de kosten van de deurwaarder ? Volgens die persoon kunnen zij die kosten nooit hardmaken.
Neem kontakt op met Mobistar of betaal inderdaad de kosten zonder die van de deurwaarder. Ik vrees dat ze hier echter niet mee akkoord zullen zijn tenzij je een goede klant bent die ze willen behouden. Betaal in tegengesteld geval de kosten van de deurwaarder er bij.

Ik was ooit ook eens zo koppig in een bijna gelijkaardig geval met Tele2 en weigerde die kosten van de deurwaarder ook te betalen. Ik had dus wel alles betaald minus die xtra deurwaarder kosten. Gedurende 5 maanden liet hij niets van zich horen. Ik dacht dus dat de zaak geclasseerd was. Hij liet de zaak echter voorkomen enkel en alleen om zijn kosten te rekupereren en rekende zelfs nog fakturen van Tele2 aan die reeds 6m geleden betaald waren; gelukkig had ih de bewijzen bij. Resultaat: Ongeveer 400 € alles samen ipv de originele ~40 € voor zijn kosten.
Maar het beste komt nog: na de uitspraak nam ik kontakt op met de deurwaarder om te zeggen dat ik alles zonder probleem wenste te betalen. Ik kreeg geen afrekening en wachte 1,5 week af. Resultaat: ipv van een afrekening vond hij het nodig om dit nogmaals officieel te betekenen zodat er nog een heel pak kosten bijkwamen. Wat had ik in feite moeten doen om dit laatste te vermijden ? Onmiddellijk na de uitspraak de betaling doen zonder vragen te stellen. Als dit vonnis onmiddellijk betaald was had hij het natuurlijk nog wel officieel kunnen laten betekenen maar dan had hij voor die kosten zelf kunnen opdraaien vermits de betaling reeds gedaan was en de betekenis dus duidelijk overbodig zou geweest zijn.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”