grasmaaier verkocht, reeds defect

kris2
Topic Starter
Berichten: 1

grasmaaier verkocht, reeds defect

#1 , 27 apr 2008 19:06

Hallo,

Ongeveer anderhalve maand geleden had ik een tweedehands grasmaaier gekocht om onze tuin mee te onderhouden.
Na ongeveer 2 keer gebruik te maken (+- 2uur totaal) van het toestel merkte ik dat dit toestel toch te groot en zwaar was om handig te zijn in onze tuin. Besloten werd dus deze machine weer te koop aan te bieden, mijn vorige kleinere grasmaaier had ik toch nog staan. Ik heb deze machine aangeboden op het internet, en er heeft iemand gereageerd die de machine is komen bekijken samen met zijn zoon. Ik heb de machine gedemonstreerd en laten draaien zoals ik anders het gras zou afrijden.
De koper was akkoord met aankoop van het toestel en ik heb hierop een papier opgesteld voor de verkoop van het grasmachine, in de staat waarin deze zich bevindt, gekend en goedgekeurd door de koper.
Ongeveer een week later belde de koper mij met het probleem dat hij de grasmaaier niet meer aan de praat kreeg, volgens zijn mecanicien was de motor vastgelopen (defect). Volgens zijn zeggen had hij er 2 uur mee gereden, de machine terug binnengeplaatst en kreeg hij hem de keer daarop niet meer in gang door het beschreven mankement.
De koper wil nu de verkoop nietig laten verklaren en zijn geld terug.
Hij dreigt dan ook gerechtelijke stappen te ondernemen.
Kan hij mij verantwoordelijk stellen en zoja, kan ik dan hierop de vorige eigenaar verantwoordelijk stellen voor dit gebrek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 apr 2008 15:13

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.”(Burgerlijk Wetboek).

De koper moet bewijzen dat het gebrek bestond ten tijde van de verkoop.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”