Koppelverkoop???

J.F.K.
Topic Starter
Berichten: 5

Koppelverkoop???

#1 , 26 apr 2008 18:52

Een vraagje,

vandaag kocht ik een nieuwe GSM die aardig geprijsd stond maar samen met dit aanbod ook het "tempo music" abonnement werd mee aangeboden (bijgesloten zat een nieuwe SIM-kaart van tempo music, maar verkopers hebben niets gezegd toen ik zei dat ik mijn oude sim-kaart pay&go wou blijven gebruiken).
Aangezien ik dacht dat koppelverkoop niet mocht, dacht ik dus dat deze gsm met een gewone pay&go kaart ook wel zou werken... verkeerd gedacht dus, want de GSM die ik heb meegekregen staat het orangelogo vermeld en heb ik geen enkel netwerktoegang...
Mijn zus die wel bij mobistar zit ondervindt geen enkel probleem met het gebruik van de GSM...

Kan ik terug gaan naar phone house en vragen of ze de blokkering van andere sim-kaarten buiten tempo music opheffen? Want heb weinig zin om van GSM-nummer te veranderen enkel omdat ik daar nu toe verplicht wordt... :cry:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie
Berichten: 80

#2 , 26 apr 2008 20:18

Koppelverkoop is wel degelijk verboden in België, in tegenstelling tot de meeste andere landen...
Art. 54 Wet op Handelspraktijken:
"Er is gezamenlijk aanbod, als bedoeld in dit artikel, wanneer de al dan niet kosteloze verkrijging van produkten, diensten, alle andere voordelen, of titels waarmee men die kan verwerven, gebonden is aan de verkrijging van andere zelfs gelijke produkten of diensten.
Behoudens de hierna bepaalde uitzonderingen is elk gezamenlijk aanbod aan de consument, verricht door een verkoper, verboden. Ook verboden is elk gezamenlijk aanbod aan de consument, verricht door verscheidene verkopers die handelen met een gemeenschappelijke bedoeling."

Zie Wet op Handelspraktijken:
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... kenwet.htm

Interessant artikel (gratis gsm bij abonnement is geen koppelverkoop):
http://www.consumentenpagina.be/article ... pelverkoop

J.F.K.
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 26 apr 2008 21:02

blijkbaar te vroeg gepanikeerd... plots komt het netwerk door (na 5 uur) :D superblij en de mensen kennen de wet daar :wink:

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”