2de hands aankoop

Lina 1800
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

2de hands aankoop

#1 , 19 dec 2018 08:42

Ongeveer 4 maand geleden heeft een vriend van mijn echtgenoot zijn wasmachine aan ons verkocht. Die machine was van een duurdere prijsklasse maar omdat hij geld nodig had heeft hij die voor redelijk goedkoop verkocht. Nu staat hij hier gisteren voor de deur met de eis om zijn machine terug te geven omdat de wasmachine van zijn moeder stuk is. Hij zegt ook dat wij die veel te goedkoop hebben gekocht. Natuurlijk hebben wij geen papieren opgesteld maar ik veronderstel dat dat voor beiden niet top is. Wat zijn de opties... Ik wil natuurlijk graag mijn wasmachine houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 dec 2018 12:24

Dat kan hij niet.
Tenzij hij een document zou hebben dat door u is ondertekend en waarin u verklaart de machine in bruikleen te hebben.
Anders geldt bezit als titel van eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lina 1800
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2018 05:58

Neen, er is geen enkel document. Dus hij kan niets beginnen? Ik kan gewoon de politie bellen moest hij hier weer staan om dat toestel op te halen?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 20 dec 2018 14:30

U geeft gewoonweg de machine niet terug. Als hij denkt er recht op te hebben is hij het die daar het nodige moet voor doen......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 dec 2018 15:22

Neen, er is geen enkel document. Dus hij kan niets beginnen? Ik kan gewoon de politie bellen moest hij hier weer staan om dat toestel op te halen?
Zoals Roharro u reeds heeft verteld: het bezit geldt als jullie eigendomsbewijs.

Geef hem geen toestemming als hij dreigt langs te komen. Deel hem mee dat indien hij tegen dit uitdrukkelijk verzoek in toch uw deur betreed, u dit zal beschouwen als opzettelijke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer in de zin van het strafbaar feit belaging, strafbaar gesteld in artikel 442bis van het Strafwetboek en hiervan aangifte zal doen bij de politie.
.

Lina 1800
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2018 09:19

Bedankt voor de hulp. Hier kan ik zeker mee verder. Hopelijk ziet hij in dat hij fout is en blijft hij weg.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2018 09:45

Als iedereen die iets tweedehands verkoopt en achteraf van gedacht veranderd zo zou beginnen... Verkocht is verkocht, en zoals reeds gezegd: bezit is bewijs van eigendom, tot het tegendeel kan bewezen worden. Voor de rechtbank maakt hij weinig tot geen kans. Heb je die wasmachine ook nog via een overschrijving betaalt met een vermelding erbij dat het voor die wasmachine was? Dan maakt hij 0,0% kans... Maar zelfs als het cash betaald is, hoef je je geen zorgen te maken. Verkocht is verkocht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”