Garage kan/ wil wagen niet herstellen

Renaat1986
Topic Starter
Berichten: 4

Garage kan/ wil wagen niet herstellen

#1 , 09 dec 2018 14:16

Hallo iedereen

Ik zal een lang verhaal kort maken. Eind maart 2018 jaar heb ik een nieuwe wagen gekocht, Hyundai Kona, met vijf jaar garantie. De levering gebeurde half april 2018. Op vijf november 2018, na amper 12.000 km, merk ik een schurend geluid op terwijl ik gas geef. Ik breng de dealer op 6 november 2018 op de hoogte.

6 november: Dealer maakt testrit -> niets te horen volgens hem.
14 november: Ik ga opnieuw langs met het probleem. Deze keer horen ze wel iets. Hebben echter geen tijd om het te herstellen en ik moet maar de komende week een afspraak maken...
21 november: Ik lever de wagen in en merk op dat ik hem enkel tot vrijdagavond kan missen. Garage laat niets van zich horen en ik heb mijn wagen niet terug op vrijdag.
27 november: Dan toch telefoon gekregen van de dealer, maar ik kon niet opnemen.
28 november: Ik bel zelf terug: ze hebben reeds een riemspanrol en riem vervangen aan de motor. Probleem niet opgelost. Ze wachten op een nieuwe turbo.
03/12: Vriendin belt voor onderhoud van haar wagen en vraagt terloops naar die van mij. Auto mag opgepikt worden. Ze vraagt of het probleem is opgelost en krijgt een ontwijkend antwoord in de trend van 'Eigenlijk maken al die wagens een raar geluid'.

's Avonds mag ik mijn wagen gaan ophalen en wegrijden. Ik sla dit af en zeg eerst te luisteren naar de wagen. Ze dringen aan op een testrit van mij, terwijl ik ze reeds op de hoogte bracht van het feit dat het motorgeluid, tijdens het rijden, het schurende geluid overtreft. Het vreemde geluid is niet verdwenen en ik breng ze hiervan op de hoogte. Ik krijg als antwoord dat ze reeds 3 onderdelen hebben vervangen en toch niet kunnen blijven zoeken waar het geluid vandaan komt.

Ik krijg ook allerlei excuses te horen over de oorzaak van het geluid:
- Slechte benzine getankt, Dats24 waarschijnlijk -> Neen, op het moment dat het probleem ontstond was er nog geen druppel Dats24 in de auto getankt geweest.
- Geluid afkomstig van mijn winterbanden -> Neen, ze lagen er niet op toen het probleem ontstond en het probleem is immers ook hoorbaar bij stilstaan...

Dat ik het advies krijg om te blijven rondrijden met een wagen die een schurend geluid maakt tijdens het gas geven, vind ik ook heel bizar. De auto zal wel niet 'ontploffen'. Letterlijke bewoording van de dealer.

Kan dit zomaar dat de garage zegt: "We kunnen toch niet blijven zoeken en elk onderdeel vervangen?" Daar ze reeds onderdelen hebben vervangen, bewijst wel dat er iets fout was met de wagen. Helaas is het nog steeds niet opgelost. Welke stappen onderneem ik nu het beste? Een gesprek aangaan is verder onmogelijk; Het komt steeds neer op: 'We hebben een inspanning geleverd...'. Kan ik een ingebrekestelling sturen?

Na lang speuren vond ik een document van Federauto, geschreven door hun juridisch adviseur Patrick Piret: https://imgur.com/a/3LetfVQ

En bijkomende vraag: is er dus sprake van een resultaatsverbintenis of een inspanningsverplichting bij garantie/ herstelling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 09 dec 2018 16:41

Ik ben verre van een expert maar heb hier twee bedenkingen bij (heb namelijk zelf ook wat problemen gehad toen mijn nieuwe auto nog in garantie was):

- Je zou er eens mee langs een VAB diagnosecentrum kunnen gaan

- Je bent volgens mij niet verplicht om bij deze dealer te blijven voor onderhoud en hertsellingen, zolang het maar een officiële hersteller is en dat kan je aan de invoerder vragen.

Ik had ook van in het begin een probleem dat maar niet opgelost geraakte. Zat in een grote garage die zeker 4 merken verkochten. Toen stopte die garage met mijn merk en kreeg ik van de invoerder een lijst met de alternatieve officiële garages om in orde te blijven met mijn garantie. Dat is mijn redding geweest. De nieuwe garage waar ik ging heeft het probleem wel ernstig genomen én opgelost. Het was een kleinere garage die enkel mijn merk deed.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2018 16:55

Ja ik ben eens wat artemis schreef om eens naar een VAB diagnosecentrum te gaan dan weet u wat er aan scheelt en sta je met dit diagnoseverslag zeer sterk in je schoenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

rico123
Berichten: 176

#4 , 10 dec 2018 08:59

Ga eens bij andere garage zou ik zeggen.
Spanrol vervangen zonder zeker te zijn trekt op niets want je kan de riem even demonteren en de wagen starten om te zien of geluid weg is of niet!!!!
Turbo ... nog gekker.
Als je het geluid hoort moet ge het toch kunnen lokaliseren zeker als garage.
Slechte benzine die schurend geluid veroorzaakt. Nieuw voor mij ( zit + 30j in garagesector )

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2018 20:29

En u mag bij Dats24 tanken met een gerust hart: https://radio2.be/de-inspecteur/is-goed ... o-dan-dure

Renaat1986
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 11 dec 2018 18:59

Bedankt voor jullie reacties. Een VAB center is een optie maar is voor mij niet echt in de buurt.

Is niet de eerste keer dat we slecht ‘varen’ bij de dealer. Het duurde ettelijke weken voordat men het probleem met mijn sensoren vooraan hadden opgelost. Ik zei dat ze te laag hingen. Kon niet zijn. Na verschillende aanpassingen toch moeten toegeven dat deze te laag waren gemonteerd...

Mijn vriendin haar wagen staat ondertussen bij andere dealer. Als we haar wagen gaan ophalen vraag ik mss eens hun mening.

Ook mail gestuurd naar Dats en daar weerleggen ze, net zoals in het artikel van de inspecteur, de claims ivm de slechte kwaliteit.

Hyundai be kreeg ook een mail. Die namen contact op met de dealer maar van die hoorde ik nog niets... Ondertussen al een week geleden dat ze gingen de expertise van Hyundai inroepen... :-/

Terug naar “Consumenten Koop”