aankoop 2de hands auto annuleren

markus01
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aankoop 2de hands auto annuleren

#1 , 09 dec 2018 11:38

beste forumleden,
ik tekende vrijdag een verkoopsovereenkomst voor een tweedehandsvoertuig en betaalde geen voorschot.
echter bij nader inzien heb ik daar nu spijt van daar enkele opties ontbreken.
ik belde de handelaar zaterdag om deze koop te annuleren maar daar wilde hij totaal niet van weten.
op de algemene verkoopsvoorwaarden staat:

1:elke bestelbon getekend door de klant verbind deze onherroepelijk behalve de uitzonderingen voorzien bij wet.
2:elke bestelling dient contant betaald te worden bij de levering:elke bestelling is onherroepelijk of er al dan niet een voorschot werd betaald.indien de klant weigert levering te nemen van het voertuig heeft de verkoper de keuze:ofwel hem gerechtelijk hiertoe dwingen ofwel als tegenprestatie als schadevergoeding wegens vernietiging van de verkoop , een bedrag te eisen gelijk aan 15´% van de overeengekomen prijs en dit als van rechtswege verworven:de partijen ontzeggen zich uitdrukkelijk het recht het bedrag van deze forfaitaire vergoeding te betwisten, indien de verkoper zijn verplichtingen niet nakomt zal hij jegens de klant een gelijkaardige schadeloosstelling verschuldigd zij.
3:behoudens akkoord van de koper en onverminderd de toepassing van de wet van 12juni 1991 op het consumentenkrediet, kan de verkoper geen betaling eisen van een voorschot eisen dat meer is dan 15% van de totale verkoopprijs.
5:..........het voertuig blijft eigendom van de verkoper tot volledige betaling,indien kan de verkoper indien de betaling niet gebeurd is binnen de 10 kalenderdagen vanaf de verzending van een aangetekende brief ,de verkoop ontbinden per aangetekende brief , in dit geval is de koper,onverminderd de bovenvermelde interesten ,aan de verkoper een vergoeding verschuldigd die overeenstemt de opgelopen schade,met een maximum van 15% van de totaalprijs van het voertuig.

ik wilde telefonisch tot een akkooord komen,hij zegt dat dit niet kan en heeft de wagen als als verkocht op de site gezet enz..
zo doe ik geen handel enz.
kan ik hier uit zonder 15% te betalen, dit betrof een impulsieve aankoop

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 615

#2 , 09 dec 2018 12:03

kan ik hier uit zonder 15% te betalen, dit betrof een impulsieve aankoop
Gezien het contract dat je getekend hebt kan je hier NIET onderuit. Dat je de documenten niet gelezen hebt of dat het een impulsieve aankoop was is niet het probleem van de handelaar.

Je kan proberen het op een akkoordje te gooien en een lagere schadevergoeding proberen te bedingen, maar als de handelaar het been stijf houdt ben je eraan voor de moeite.

Laat dit een les wezen...

P.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”