Verjaring factuur

Taifun
Topic Starter
Berichten: 1

Verjaring factuur

#1 , 11 apr 2008 00:51

Stel ik koop als consument een product van een koopman. Hiervan staat niets op papier en dit product wordt veel te laat geleverd. Uiteindelijk meer dan een jaar na de levering ontvang ik een factuur die zeer hoog is (veel hoger dan me gezegd was). Indien ik dit had geweten had ik product gewoon teruggedaan maar na een jaar kan dit natuurlijk niet meer.
Kan ik me eventueel beroepen op artikel 2272 BW waarin gesteld wordt dat de rechtsvorderingen van een koopman verjaart na 1 jaar? Eventueel gewoon als stok achter de hand om een "normale" prijs af te dwingen?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Taifun

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 apr 2008 10:16

“Art.2272.De rechtsvordering van...kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn...verjaren door verloop van een jaar.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Artikel 2272, derde lid B.W. is op gelijke wijze niet toepasselijk op kooplui die factureren‘(Luik 29 oktober 1986,Pas. 1986,II,201).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”