Retour geweigerd - Geadverteerde specificaties onjuist

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

Re: Retour geweigerd - Geadverteerde specificaties onjuist

#16 , 10 dec 2018 10:55

Dit is volgens mij een vorm van misleiding over de voornaamste kenmerken van een product in de zin van artikel VI.97, 2° WER. Dergelijke inbreuken kunnen worden bestraft met fikse geldboetes van 26 tot 10.000 euro (artikel XV.83 WER).

Art. VI.97. [1 Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen :
(...)
2° de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico's, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
(...).
Neem een printscreen van de productspecificaties vermeld op de website van bol.com. Markeer daarin de vermelding Type gebiedsafbakening Via app en confronteer hen daarmee.
Dit heb ik gedaan, en ik ben uitermate benieuwd wat hij hierop te vertellen heeft. Ik heb ook verwezen naar de wetsartikels die door u geciteerd zijn. Waarvoor dank!
Heb je al eens gebeld met bol.com? Normaal gezien is hun dienst na verkoop wel OK. Ik zou aanraden om eens te bellen, en hen erop te wijzen dat op hun website weldegelijk staat dat gebiedsafbakening via een app gebeurd en dit dus niet het geval is bij het door u gekochte toestel, en dat dit dus de reden van terugsturen is. Mogelijk heb je net van die éne ongemotiveerde supportmedewerker een mail teruggekregen met daarin dat er niets in de productomschrijving stond, terwijl de link die u postte toch wel héél duidelijk gebiedafbakening via App zegt.
Dag Tom,

Ik heb toen eerst contact opgenomen via hun chat support en die hebben mijn dossier doorverwezen naar de "bemiddelaar "na het eerste ontwijkende antwoord van de leverancier. Dus ik veronderstel dat het al "in het systeem" zit en dat ik mijn zaak niet terug opnieuw bij de eerste lijn support kan aanbieden als het al bij de bemiddelaar zit. Maar het is misschien toch het proberen waard als het weer wordt afgewezen.

En inderdaad, ik hoor ook altijd van mensen dat Bol een goede service na verkoop heeft. Maar het feit dat het hier om een externe verkoper gaat zal de reden zijn dat het wat stroever gaat. Maar ik heb uiteindelijk geen affaire met die externe verkoper, Bol heeft mij gefactureerd. Dus zij zijn degene die moeten voldoen aan mij, al betalen ze het uit eigen zak.


Nu vraag ik me enkel nog af welke actie ik het best onderneem als ik wederom een negatief antwoord van de bemiddelaar krijg:

- ombudsdienst? Ik heb de indruk dat dit een beetje een tijger zonder klauwen is. Of zie ik dit verkeerd?
- advocaat? Ik weet dat het dan financieel waarschijnlijk een nuloperatie wordt, en misschien nog iets zal kosten. Maar ik geef hier momenteel niet om, dit is voor mij een principekwestie.

En wat ondertussen dan met de onbetaalde rekening? Vanaf de 20ste krijg ik herinneringskosten. En als het langer aansleept misschien wel deurwaarders. Is het dan aangewezen om deze toch nu al te betalen met het oog op terugvordering later?

Aangezien u binnen het herroepingstermijn het product hebt teruggestuurd, bent u bevrijd van betalingsverplichting conform artikel VI.52, par.1 WER.

Ik heb al een paar keer gebruik gemaakt van soft law zoals daar zijn ECC en de Ombudsman voor de Handel. Telkens met succes.
.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 dec 2018 11:00



Aangezien u binnen het herroepingstermijn het product hebt teruggestuurd, bent u bevrijd van betalingsverplichting conform artikel VI.52, par.1.

Ik heb al een paar keer gebruik gemaakt van soft law zoals daar zijn ECC en de Ombudsman voor de Handel. Telkens met succes.
Bedankt voor de tip! Ga ik zeker gebruik van maken als het zover moet komen.

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 dec 2018 12:35





Ik heb al een paar keer gebruik gemaakt van soft law zoals daar zijn ECC en de Ombudsman voor de Handel. Telkens met succes.

Nog een bijkomende vraag. Hoe lang duurde dit doorgaans?

Reclame

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 dec 2018 11:32

Een drie- tot viertal weken.
.

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#20 , 28 dec 2018 15:09

Eindelijk antwoord van de bol bemiddelaar gekregen met de melding dat ze geen akkoord hebben kunnen maken met de leverancier. Ze hebben mij een waardebon van 50 euro aangeboden. Ik denk dat je wel kan raden waar ze dit kunnen steken.

Ik ga dus verder met een ombudsdienst. Maak ik dan best gebruik van de ECC? Aangezien bol.com een nederlands bedrijf is?

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 dec 2018 12:49

Eindelijk antwoord van de bol bemiddelaar gekregen met de melding dat ze geen akkoord hebben kunnen maken met de leverancier. Ze hebben mij een waardebon van 50 euro aangeboden. Ik denk dat je wel kan raden waar ze dit kunnen steken.

Ik ga dus verder met een ombudsdienst. Maak ik dan best gebruik van de ECC? Aangezien bol.com een nederlands bedrijf is?
ECC is inderdaad de instantie voor grensoverschrijdende onlinegeschillen.
.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 jan 2019 09:39

Laat ons verder weten hoe dit afloopt. Wel een interessante "case", denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#23 , 02 jan 2019 10:54

Eindelijk antwoord van de bol bemiddelaar gekregen met de melding dat ze geen akkoord hebben kunnen maken met de leverancier. Ze hebben mij een waardebon van 50 euro aangeboden. Ik denk dat je wel kan raden waar ze dit kunnen steken.

Ik ga dus verder met een ombudsdienst. Maak ik dan best gebruik van de ECC? Aangezien bol.com een nederlands bedrijf is?
ECC is inderdaad de instantie voor grensoverschrijdende onlinegeschillen.
Verwijs in uw klachtenbrief aan ECC ook naar de door mij naar voorgebrachte zaak Messner, zie: http://curia.europa.eu/juris/document/d ... id=4921064
.

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#24 , 24 jan 2019 13:02

Ik heb antwoord gekregen van het ECC, en blijkbaar kunnen ze me niet helpen met mijn case omdat:
u verwijst naar Bol.com als verkoper, doch de "factuur" waarnaar u verwijst is geen factuur maar een "betaaloverzicht", waarop uitdrukkelijk vermeld wordt

"Dit document is een overzicht van je aankoop bij een externe bol.com verkoper. Een factuur met btw-gegevens is op te vragen bij de betreffende verkoper"
...
Het is wel degelijk deze Belgische firma die u een kosteloze vervanging of terugbetaling dient te geven, nu hij de verkoper is van het niet conforme product.

Bol was bij deze slechts het platform waarop de derde verkoper zich aanbood.
...
Als ECC kunnen wij jammer genoeg niet bemiddelen in Belgo-Belgische klachten.

Maar de jurist gaf me wel volledig gelijk:
Na doorname van uw klacht, merk ik dat

1.u terecht beroep doet op uw wettelijke garantie (owv de non conformiteit van het product, oftewel de foutieve informatie over de functies van het toestel in het aanbod). Bol.com spreekt over "retour" in de zin van herroeping. Retour zou niet kunnen omdat u het product al gebruikt zou hebben... Uitereaard gaat het hier niet over herroeping, maar non conformiteit en dus wettelijke garantie, waarbij het eerste gebruik geen enkele belemmering kan vormen.

Ze heeft me aangeraden om de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen, en bij negatief antwoord me te wenden naar Test-Aankoop of de Belgische consumenten ombudsdienst. Wat ik nu zal doen.

To be continued...

mbbs1024
Berichten: 474

#25 , 24 jan 2019 23:59

Ik zou denken best bij de Belgische consumenten ombudsdienst, dat is een overheidsinstelling.
Test-Aankoop is een privé organisatie die je dan waarschijnlijk nog een lidmaaschap zal willen aansmeren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#26 , 25 jan 2019 08:26

Ik ben geen absolute fan van T A .

Maar dat u de term "aansmeren" die u gebruikt vind ik toch ferm overdreven. Moet nu alles op zin Hasselts gratis zijn?
Tenslotte betaalt toch altijd iemand, in dit geval de leden, die dus wel bijdragen.

U kan m.i. hun tussenkomst vragen, maar er recht op hebben? Ik dacht het niet.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 25 jan 2019 19:49

Heb je geen geel hesje?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#28 , 25 jan 2019 20:05

:D Twee. Vaste voorraad in de auto.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 25 jan 2019 20:13

:D Twee. Vaste voorraad in de auto.
Dan telt uw stem dubbel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#30 , 12 feb 2019 16:35

*zucht*

Mijn aangetekend schrijven met de in gebreke stelling jegens het bedrijf ligt ondertussen al 2 weken in het postpunt om opgehaald te worden. Na vandaag word het teruggestuurd.

Welk bedrijf haalt in godsnaam zijn aangetekende zendingen niet op? Een bedrijf in slechte papieren?

Ik zal het met een electronisch aangetekend schrijven doen dan maar...

Terug naar “Consumenten Koop”