Foute misleidendende verkoopinformatie

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

Re: Foute misleidendende verkoopinformatie

#1 , 28 nov 2018 10:03

Je kan altijd een advocaat inschakelen en beginnen te procederen, wat de uitkomst gaat zijn ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 6166
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 nov 2018 12:12

Lederlook is inderdaad geen leder en mag niet zonder meer verkocht worden als leder. Maar in dit geval procedures gaan voeren gaat u veel te veel kosten, zelfs als u uiteindelijk gelijk krijgt. Want de autofabrikant zal zich niet bij veroordeling in eerste aanleg neerleggen. Misschien kunnen consumentenverenigingen iets doen...

Aan de financiële déconfiture waarvan u samen met vele anderen het slachtoffer bent geworden wegens (opzettelijke) foutieve commerciële informatie hebben teveel politici hun vingers verbrand.
Als ze dat eerlijk zouden toegeven zijn ze persoonlijk (of de organisaties die ze vertegenwoordigen) aansprakelijk en dus schadevergoeding verschuldigd (de overheid kan en mag geen vergoeding betalen wegens de -echte- aard van de belegging). Niet te verwonderen dat ze als duiveltjes -weliswaar met de looks van schijnheilige engeltjes- in hun groot wijwatervat rondspringen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 28 nov 2018 12:19, 5 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22875
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 nov 2018 12:14

Je bent natuurlijk te biechten gegaan bij de duivel.
Als je uw gelijk wil behalen, zal je een onafhankelijk advocaat moeten inschakelen, maar de uitslag is zeer twijfelachtig.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 nov 2018 20:27

Om het even juridisch te bekijken, en niet vanaf de toog.
Dag,
Hieronder het schrijven van de juridische dienst invoerder :

Bij een “misleidende verkoop” moet eerst en vooral de intentie vereist zijn om te misleiden ; iets waar de garage waar u gekocht heeft noch wijzelf in geen geval aan voldoen nu niemand exact wist welk specifiek type leder het juist betrof. Nazicht bij onze fabrikant leerde ons trouwens dat deze leersoort juist gebruikt wordt omdat ze significant duurzamer, goedkoper en gemakkelijker te onderhouden is. Zelfs in geval van misleiding (quod certe non), is er dus sowieso geen sprake van enige schade.

Ten tweede gebruiken alle vergelijkbare merken op de markt de term “leder” voor wat inderdaad skai-leder is bij al deze merken (in bijlage vindt u een print screen van enkele andere merken). Er kan o.i. enkel sprake zijn van misleiding indien de term “natuurleder” werd gebruikt, zoals die bijv. bij Porsche, een premiumbrand, als optioneel wordt aangeboden (naast het basis “lederen” interieur). Het gebruik van de term “lederen” is dan ook aanvaardbaar en een overkoepelende term voor de soorten leder die in de industrie over de jaren heen werd ontwikkeld, inclusief de duurzame skai soort. Er is dan ook geenszins sprake van misleiding.

Ten derde merken wij ook op dat u, indien u inderdaad “natuurlederen” zetels had gewenst, daarmee zou hebben afgeweken van de regel op de markt en dus op zoek was naar iets exclusief, u dit uitdrukkelijk had moeten vragen. Wij vernemen van de garage dat u dit niet gedaan heeft.

U kan alsdusdanig geen verhaal maken.
Wat ons betreft is het dossier dan ook afgesloten.


Wat kunnen we doen ? Advies ?
Dat eerste argument, daar begrijp ik werkelijk niets van. Het Europese hof van Justitie heeft in verschillende arresten heel duidelijk gesteld dat er absoluut geen intentie tot misleiding moet zijn. Het feit dat iets potentieel misleidend is, is voldoende. Dat argument raakt dus kant noch wal. Als je gewoon de bepaling uit het WER leest, dan merk je onmiddellijk dat van enige intentie geen sprake is. Verkeerdelijk begint men of het gebrek aan schade in het eerste argument. Er is geen vereiste van schade! De beïnvloeding van het economisch gedrag van de consument - dat is belangrijk. Opnieuw slaat men de bal compleet mis.

Het tweede argument is iets sterker (en ook minder juridisch), maar de vraag is of de gemiddelde consument die moet en kan weten. Volgens mij niet.

Het derde argument is complete onzin; er zijn geen regels op de markt die tegenwerpbaar zijn aan consument. Als u nu een onderneming was, dan had ik het bestaan van enige gewoon nog willen aanvaarden.

U zou de juridische dienst opnieuw mogen contacteren, en de jurist vriendelijk verzoeken zijn diploma in te leveren. Dit niveau is hallucinant en juridisch bekeken quatsch.

Hiermee meen ik nog niet dat u gelijk hebt of zal krijgen, maar ze hebben alvast een zwakke start genomen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Oude Belg
Berichten: 3190

#5 , 29 nov 2018 08:54

Wat zou de impact op social media teweegbrengen ?
Een proces wegens smaad?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Consumenten Koop”