plots hogere factuur

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

plots hogere factuur

#1 , 27 nov 2018 19:23

Beste,

ik wil jullie een discussie voorleggen.

Wij hebben een trap gekocht en laten plaatsen.
Neem nu 5000euro. wij hebben deze offerte ondertekend.

Toen wij hem wilden laten installeren werd deze niet meer geleverd in dat materiaal.
Wij zijn toen overeengekomen mondeling dat er een trap geinstalleerd werd met duurder materiaal.
neem 2000euro duurder.

Nu plots vraagt hij 2000euro meer terwijl deze offerte niet ondertekend geweest is, wij hebben enkel de offerte van 5000 ondertekend.
Van de mondelinge overeenkomst bestaat geen bewijs maar wij hebben ook nooit iets ondertekend voor een duurdere trap.
Hij dreigt met het wtcb en dat hij dat zij kunnen bewijzen dat een trap met de gebruikte materialen zoveel duurder is en dat wij dan verplicht gaan worden om de duurdere prijs te betalen.

Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2018 19:50

Een mondelinge overeenkomst is volledig rechtsgeldig.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 27 nov 2018 19:55

Natuurlijk niet,
zogezegd bestaat deze overeenkomst niet.

Maar er is ook geen offerte ondertekend voor de duurdere trap die toch geleverd is omdat de goedkopere niet meer kon geleverd worden.
wij hadden wel getekend voor de goedkopere.
Kan hij ons dan verplichten om de duurdere te betalen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2018 20:02

Als jullie dit mondeling overeen gekomen bent zal je dit moeten betalen.

Nu is een mondelinge overeenkomst moeilijk te bewijzen, maar als een expert aangesteld word zou het voor u weleens een zeer dure trap kunnen worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 27 nov 2018 20:03

Zoals hierboven gezegd, een mondelinge overeenkomst is ook geldig. U bent dus verplicht hem de afgesproken meerprijs te betalen.

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#6 , 27 nov 2018 20:16

Beste,

er is mondeling geen meerprijs afgesproken.
Wij hebben een offerte getekend voor de goedkope trap
Ja de duurdere is geplaatst maar wij hebben hem hiervoor niet de toestemming gegeven om de duurdere trap te plaatsen voor die prijs.

jullie zeggen mondeling is ook geldig en gaan wij moeten betalen maar ik snap dit niet. Want mondeling is er ook niet gezegd dat we meer moesten betalen.
Welke uitweg heb ik?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 27 nov 2018 20:20

Een touwladder laten plaatsen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#8 , 27 nov 2018 20:26

Ik vraag om een fatsoenlijk antwoord klein kind. Waarom heb je zoveel berichten op dit forum al geplaatst en plaats je nu zoiets kinds. Ik licht hem niet op ofzo, hij probeert mij op te lichten. Reageer normaal of reageer aub niet. voor ons is dit een serieus probleem

LeenW
Berichten: 12813

#9 , 27 nov 2018 20:32

In uw eerste post "Wij zijn toen overeengekomen mondeling dat er een trap geinstalleerd werd met duurder materiaal. neem 2000euro duurder."

Of bedoelt u dat u niet besefte dat die meerprijs voor u ging zijn?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 27 nov 2018 20:37

In uw eerste post "Wij zijn toen overeengekomen mondeling dat er een trap geinstalleerd werd met duurder materiaal. neem 2000euro duurder."

Of bedoelt u dat u niet besefte dat die meerprijs voor u ging zijn?
Vandaar ook mijn antwoord.....
Er zijn maar twee "uitwegen":
-ofwel betalen en dan is de kous af; eventueel wat onderhandelen om prijs te drukken...
-ofwel niet betalen en wachten op een mogelijke dagvaarding
Een "derde weg" zie ik niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#11 , 27 nov 2018 20:40

Er is mondeling meegedeeld dat er voor dezelfde prijs de duurdere trap geen geinstalleerd worden omdat ze de trap waarvoor we een akkoord hadden niet meer konden aanbieden.
De trap is hetzelfde, het materiaal werd niet meer gebruikt waarvoor we getekend hadden maar er werd mondeling verteld dat dezelfde trap met duurder materiaal voor ons geen meerprijs inhield. Mondeling welliswaar.

Ik moet u nogmaals meedelen dat we alleen de offerte ondertekend hebben voor de goedkopere trap. Daarvoor was er een schriftelijk akkoord.

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#12 , 27 nov 2018 20:41

duurdere trap ging geinstalleerd worden*

excuses voor typfout

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 27 nov 2018 20:57

Ok, nu is het wat duidelijk, in uw eerste post gaf u de indruk dat u akkoord bent gegaan met de prijsverhoging. In dit geval lijkt het eerder om een misverstand te gaan, een aannemer gaat niet gratis duurdere materialen gebruiken. Het is maar een idee, maar u kunt bijvoorbeeld een voorstel doen om het verschil in twee te doen?

Als u echt denkt dat de aannemer van kwade wil is, kunt u het ook hard spelen en op de offerte blijven hameren.

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#14 , 27 nov 2018 21:14

Bedankt voor jullie antwoorden maar het gaat niet om een misverstand.
ik heb alle mogelijke dingen gedaan om tot een akkoord te komen.
Ik heb hem deze avond naar hier late komen, hij was na 1minuut al weg omdat wij de duurdere factuur niet wilden betalen.

Ik heb nog 1 vraag.
Op de offerte staat 5000euro excl btw.
nergens staat er vermeld wat het bedrag inclusief is.
ik heb op vele sites gekeken en ook op deze en in verschillende topics vertellen jullie dat voor particulieren het bedrag inclusief btw vermeld moet staan, anders is er maar verplicht voor 5000euro te betalen. klopt dit. Ja ik ga nu alles zoeken voor oplossingen voor het bedrag naar beneden te halen maar ik kan niet anders, hij is werkelijk van slechte wil.
klopt dit?

En kan hij ook boetes krijgen voor deze praktijken van geen vermelding bedrag inclusief btw op offertes voor particulieren? want dit heb ik ook ergens zien staan.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 27 nov 2018 21:23

Indien er geen vermelding is van BTW dan mag de consument ervan uitgaan dat hij inbegrepen is.
Maar hier is er geen twijfel omdat duidelijk is vermeld dat er nog BTW bijkomt.
Soms is het bedrag van de BTW niet gekend omdat voor woningen ouder dan tien jaar verlaagde BTW geldt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Consumenten Koop”