plots hogere factuur

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

Re: plots hogere factuur

#16 , 27 nov 2018 21:25

art.3.de aangeduide prijs of het aangeduide tarief moet de door de consument te betalen totale prijs of het totale tarief zijn, waaronder is begrepen : de belasting over de toegevoegde waarde

Is dit niet van toepassing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 27 nov 2018 21:30

Nogmaals:
Offertes aan een particulier zijn inclusief BTW. Of er moet duidelijk omschreven zijn dat de totaalprijs exclusief BTW is (bv. indien de BTW aanslagvoet niet gekend is). Staat er in de totaalprijs niet dat de BTW excl. is wordt deze geacht te zijn inbegrepen.

Ik denk niet dat je het probleem gaat kunnen oplossen door spijkers op laag water te zoeken.
Alleszins deze argumenten niet gebruiken als u wordt gedagvaard.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jens10
Topic Starter
Berichten: 36

#18 , 27 nov 2018 21:40

ik snap uw redenering en dat staat op sommige internetpagina's ook.
Maar dat is interpretatie.
Het wetboek meld nergens een uitzondering als er duidelijk omschreven staat dat het exclusief btw is.
Het wetboek meld alleen maar dat het bedrag voor particulieren alles moet omvatten wat er op de offerte staat.

Ja ik vind dit ook flauw maar ik heb wapen me nu met alles omdat het duidelijk is voor mij dat hij van zeer slechte wil is.
Verschillende mensen op dit forum hebben bij verschillende artikels gemeld dat als er nergens het bedrag inclusief btw vermeld staat dat je ook alleen maar het bedrag verschuldigd bent dat er op staat.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#19 , 27 nov 2018 22:33

Daar is rechtsspraak over, een prijs aan particulieren wordt geacht inclusief btw te zijn, tenzij expliciet anders vermeldt omdat het btw-tarief kan verschillen. Aan beide elementen is hier voldaan dus de offerte is geldig.

bosprocureur
Berichten: 6857

#20 , 28 nov 2018 07:57

Begrijp ik goed dat de offerte geldig is, en de vermelding 5000 € excl BTW moet begrepen worden als "totaal te betalen 5000 € + BTW, hetzij zo'n 6050 € inclusief "?

polk
Berichten: 437

#21 , 28 nov 2018 09:01

Begrijp ik goed dat de offerte geldig is, en de vermelding 5000 € excl BTW moet begrepen worden als "totaal te betalen 5000 € + BTW, hetzij zo'n 6050 € inclusief "?
21% btw indien de woning jonger is dan 10 jaar, of 6% indien ze ouder is, zoals Thomas Morus en LeenW reeds stelden. De aannemer wist het toepasselijke btw-tarief mogelijk niet op het moment van het opmaken van de offerte, vandaar dat hij de prijs excl. btw vermeldt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 nov 2018 09:19

@polk ik zat ook op deze redenering, zolang de aannemer geen papier heeft van BTW vermindering van 21% naar 6% kan hij dit nooit met 100% zekering weten, vandaar misschien de offerte zonder BTW, ik heb hier ook offertes op mijn pc staan zonder BTW omdat de aannemer niet wist of ik aan de voorwaarden voldeed voor de 6%. .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 28 nov 2018 18:02

Op de offerte staat 5000euro excl btw.
nergens staat er vermeld wat het bedrag inclusief is.
ik heb op vele sites gekeken en ook op deze en in verschillende topics vertellen jullie dat voor particulieren het bedrag inclusief btw vermeld moet staan,
Als de verkoper weet wat het BTW tarief zal zijn - nieuwbouw of renovatie heeft verschillend BTW tarief.


U heeft de verhoogde factuur hopelijk aangetekend geprotesteerd ?

Zo niet, alsnog ASAP doen

Vermeld daarin ook uw versie van de mondelinge overeenkomst :

Offerte trap 5000€ (ex BTW)
Trap met uw toelating opgeleverd in ander, duurder materiaal dan voorzien in offerte, maar naar mondelinge afspraak tegen dezelfde prijs

Terug naar “Consumenten Koop”