pakje beschadigd, wie is verantwoordelijk

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

pakje beschadigd, wie is verantwoordelijk

#1 , 25 nov 2018 15:34

Hallo, ik heb deze week een pakje ontvangen, deze is beschadigd aangekomen (autoradio, stuk eraf, duidelijk goed gevallen).
Ik heb dit gekocht van een autoafbreker in Engeland. (pakje van Engeland naar België )

Hij zegt dat het onderdeel niet beschadigd was. Ik kan deze autoradio dus niet gebruiken. Ik heb wel betaald voor een radio in goede werkende staat zonder beschadiging. De verkoper heeft zelf een koeriersdienst gekozen en ik heb ervoor betaald.

Wie is hier wettelijk verantwoordelijk? :| :?:

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
George2
Berichten: 197

#2 , 25 nov 2018 17:42

U kan u wenden tot de verzendfirma. Volgens de informatie die u geeft is de zending onbeschadigd vertrokken en beschadigd toegekomen. Heeft u de schade niet opgemerkt toen de zending werd geleverd. Heeft u de koerier hierop aangesproken.
Als u met PayPal betaald heeft, zou het mogelijk zijn om uw geld terug te vragen.
Ook bij aankopen op e-bay zou dat mogelijk zijn dacht ik ooit eens gelezen te hebben..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 25 nov 2018 22:09

Negeer het eerste van George2 zegt, een verzenddienst is niet het bedrijf waartegen u actie kunt ondernemen als ontvangende partij. De verzender dient dit te doen.

De enige manier is de verkoper aansprakelijk te stellen.
Het probleem zit hem hier dat de verkoper in het buitenland zit.
Gelukkig... is de brexit nog niet doorgevoerd, en kan je dus gebruik maken van de Europese regelgeving.
Ik raad je aan om contact op te nemen met ECC België hiervoor.

Als je het zelf zou doen, zou je de verkoper moeten dagvaarden voor een Belgische rechtbank (waarbij de verkoper logischerwijs zijn kat zou sturen), en als deze rechtbank al iets zou uitspreken, is dit enkel geldig in België en niet in het VK.
Zie je het probleem?

Maar dus: verkoper is verantwoordelijk. Het probleem zal zijn om deze over de brug te laten komen...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2018 09:50

Zoals Blaatpraat zegt moet je contact opnemen met de verkoper. Jij hebt met de koerierdienst geen enkele overeenkomst. Jij hebt enkel met de verkoper een overeenkomst, en de verkoper heeft een overeenkomst met de koerierdienst. Jij hebt misschien de kosten voor de verzending wel betaald, maar je hebt die aan de verkoper betaald. Het is de verkoper die de koerierdienst betaald heeft.

Anyway: hoe heb je betaald? Via PayPal? Open dan een geschil om te zeggen dat de radio kapot toegekomen is en je je geld terugwenst.

Heb je via CreditCard betaald? Contacteer dan het CC-bedrijf om te informeren hoe je uw geld terug kan claimen.

Als je via overschrijving betaald hebt, kan je enkel op de goodwill van de verkoper rekenen, en als je er met hem niet uitkomt, een zaak starten zoals hierboven gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 nov 2018 14:56


Als je het zelf zou doen, zou je de verkoper moeten dagvaarden voor een Belgische rechtbank (waarbij de verkoper logischerwijs zijn kat zou sturen), en als deze rechtbank al iets zou uitspreken, is dit enkel geldig in België en niet in het VK.
Zie je het probleem?
.
Negeer dit advies, dit is volstrekt onjuist.

Alle vonnissen en arresten uitgesproken door een rechter van een lidstaat van de Europese unie in burgerlijke en handelszaken zijn zonder meer uitvoerbaar in elke andere lidstaat (zelfs Denemarken) zonder enige vereiste van erkenning of legalisatie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 nov 2018 15:04

Misschien houden we het beter wat praktisch, hé. Voor de prijs van een autoradio, ga je geen zaak kunnen opstarten tegen een verkoper in de UK. Je KAN een zaak opstarten, maar het gaat je meer tijd, moeite en geld kosten dan wat de autoradio waard is.

Dus als de TS met PayPal of CC betaald heeft: vorder dan via die weg het geld terug. Dat is vrij simpel te doen en kost je niets (enkel een héél klein beetje tijd). Heb je via overschrijving betaald: hoop dan op de goodwill van de verkoper om je terug te betalen. Als hij dit niet doet: take your loss, laat wat negatieve reviews of reacties achter op internet, and carry on.

Ja, in theorie kan je een zaak opstarten tegen die verkoper. In praktijk zou ik het afraden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 26 nov 2018 15:09

Foutieve informatie moet gecorrigeerd worden, niet verdoezeld worden met praktische bezwaren.

Ik beweer ook niet dat er per se een rechtszaak opgestart moet worden: ik kom enkel tussen op dat punt. De adviezen lijken mij hier zeer nuttig.

Een vordering voor geringe bedragen bij de vrederechter kost overigens maar 40 euro, er is geen advocaat voor nodig en er staan modelstukken online die je kan indienen. Dus de kosten hoeven niet eens zo hoog te zijn. Ik heb deze procedure zelf al enkele malen succesvol toegepast in zaken waar anderen ‘het er maar bij zouden laten’.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 nov 2018 15:25

Vergeet er ook niet bij te vermelden dat, indien de andere partij niet Nederlandstalig is, er ook vertalingskosten bij komen kijken, die je zal moeten voorschieten. Procedurekosten en vertaalkosten zullen bij de verliezende partij teruggevorderd worden als deze kredietwaardig is. Maar ondertussen zijn er al veel "als"-en gepasseerd.

In het slechtste geval wordt de TS in het ongelijk gezet en is hij dus ook de procedurekosten + eventuele vertaalkosten kwijt.

Maar bon, laat ons eerst afwachten of de TS via PayPal of CC betaald heeft, want in zo'n geval ligt het véél makkelijker, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 26 nov 2018 18:50

Of zoals ik zei: een procedure via ECC België opstarten.
Zij linken je door naar de Europese klachtenprocedure, en die is voor zover ik weet gratis.

@Ghentian: dat is ook voor het eerst dat ik ervan hoor dat een burgerlijke rechtbank iets kan uitspreken dat geldig is in een andere lidstaat.
Ik heb altijd gelezen (ook hier, op dit forum) dat een vonnis van een rechtbank dan eerst moet bekrachtigd worden door een rechtbank in dat ander land (of bij een Europees erkende rechtbank, als het om serieuze zaken gaat).
Dus als TS dit voor de vrederechter zou aanspannen, kan deze dan echt dit vonnis doorgeven aan een Britse deurwaarder die dit moet betekenen, en verder dan ook het geld innen voor TS (waarbij ik er dus van uit ga dat een Belgische deurwaarder niets te zeggen heeft in het VK).
Is interessante informatie om te weten... Alsook welke wetgeving de rechtbank dan moet volgen (in dit geval lijkt het mij immers de Britse wetgeving te zijn, bekrachtigd door de Europese richtlijnen, want daar is de verkoop immers gesloten, dus dan mag een Belgische rechter uitspraken doen volgens het Brits recht, of hoe zit dat dan?).
Misschien beter om deze vraag te beantwoorden in een nieuw topic in het forum "weetjes", dan hoeven we hier niet verder af te wijken. :-)

DaniePM
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 nov 2018 19:18

Hallo, tot een rechtszaak wil ik dit uiteraard niet laten komen. Ik heb betaald via bankoverschrijving.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 26 nov 2018 19:52

Of zoals ik zei: een procedure via ECC België opstarten.
Zij linken je door naar de Europese klachtenprocedure, en die is voor zover ik weet gratis.

@Ghentian: dat is ook voor het eerst dat ik ervan hoor dat een burgerlijke rechtbank iets kan uitspreken dat geldig is in een andere lidstaat.
Ik heb altijd gelezen (ook hier, op dit forum) dat een vonnis van een rechtbank dan eerst moet bekrachtigd worden door een rechtbank in dat ander land (of bij een Europees erkende rechtbank, als het om serieuze zaken gaat).
Dus als TS dit voor de vrederechter zou aanspannen, kan deze dan echt dit vonnis doorgeven aan een Britse deurwaarder die dit moet betekenen, en verder dan ook het geld innen voor TS (waarbij ik er dus van uit ga dat een Belgische deurwaarder niets te zeggen heeft in het VK).
Is interessante informatie om te weten... Alsook welke wetgeving de rechtbank dan moet volgen (in dit geval lijkt het mij immers de Britse wetgeving te zijn, bekrachtigd door de Europese richtlijnen, want daar is de verkoop immers gesloten, dus dan mag een Belgische rechter uitspraken doen volgens het Brits recht, of hoe zit dat dan?).
Misschien beter om deze vraag te beantwoorden in een nieuw topic in het forum "weetjes", dan hoeven we hier niet verder af te wijken. :-)
Je stelt inderdaad direct de goede vragen! :P De uitvoerbaarheid van rechterlijke uitspraken zit vervat in de Brussel1bis verordening, tesamen met de bevoegdheid (= welke rechtbank mag de zaak behandelen). Een andere verordening gaat over welk recht van toepassing is inzake verbintenissen tgv contracten (Rome I-verordening). Je zal dus deze regels moet volgen om te kijken welke rechtbank gevat mag worden (kunnen er meerdere zijn) en welk recht van toepassing is. Nu is het wel zo dat het recht dat van toepassing is, fundamentele zaken moet respecteren van het recht van het land waar de rechter zetelt. Plus je mag niet vergeten dat in ons Europees verhaal, veel wetgeving van Europese oorsprong is. De bijzondere regels voor consumenten bijvoorbeeld (zoals hier mogelijks van toepassing), zijn identiek in België en VK. Dus de rechter zal er wel wijs uit raken. En dan krijg je inderdaad situaties van de Belgische rechter die bijvoorbeeld Engels recht moet toepassen. Of Marokkaans recht. Of Chinees recht (op basis van ons Wetboek Internationaal Privaatrecht) Dat kan en dat gebeurt ook (met alle drama's die je je kan indenken). Nu is het ook wel zo dat rechters dat niet zo graag doen, en bijvoorbeeld toch Belgisch recht toepassen omdat het recht uit Indonesië "niet te vinden is".

Een niet-Europese rechterlijke beslissing dient wel gelegaliseerd te worden, daar heb je gelijk.

Een Belgische deurwaarder heeft niets te zeggen in het VK - daar heb je absoluut gelijk, maar de Britse ambsgenoot zal de Belgische titel zonder enig probleem ten uitvoer leggen op vraag van de Belgische deurwaarder. Of mogelijks rechtstreeks, dat weet ik niet zeker.

Maar als je hierover verder wil debatteren, voel je vrij een topic te starten. ;)
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 nov 2018 09:59

Hallo, tot een rechtszaak wil ik dit uiteraard niet laten komen. Ik heb betaald via bankoverschrijving.
Jammer dat er via overschrijving betaald is. Hier kan je lezen welke mogelijkheiden je hebt om uw geld terug te vorderen. Je kan dan zelf bepalen hoever je er mee wil gaan:

https://www.eccbelgie.be/over-ecc
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”