Pagina 1 van 1

juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 24 nov 2018 18:32
door Jac
In het begin van het jaar hebben we bij een juwelier 2 gouden oorringen voor onze dochter haar 17de verjaardag gekocht.
Deze bleken zo licht en dun te zijn, dat een van beide bij de 2de keer indoen al doorplooide. We zijn het volgende weekend teruggegaan om een omwisseling onder garantie te vragen. Het winkelpersoneel wees onze dochter al snel met de vinger voor slecht gebruik (ze draagt nochtans al 5 jaar oorringen zonder probleem) en zeiden ook dat zij zelf niets mochten beslissen, wel "het bureau". Ze hebben de oorringen aangenomen en ons een bewijsje gegeven.

Sindsdien wachten we tevergeefs:
  • We zijn nog enkele keren langs de winkel geweest en hebben enkele keren gebeld, maar steeds had men nog geen antwoord van "het bureau".
    We hebben het hoofdkantoor eerst aangeschreven per fax, geen reactie.
    Dan hebben we een aangetekend schrijven gestuurd, nog steeds geen reactie.
    Een maand geleden heb ik dan iemand van het hoofdkantoor aan de lijn gekregen, maar ook zij kon niet beslissen !!? Ze zou me iets laten weten, maar natuurlijk niets gehoord.
    Vorige week heb ik nog een laatste poging per mail gedaan met ultimatum einde vorige week. Ik kreeg een automatische ontvangstbevestiging maar weer geen reactie.
De juwelier is dus zo arrogant dat ze zelfs niet de moeite doen te antwoorden. Intussen hebben we nog steeds geen oplossing, en zijn we het verjaardagsgeschenk van onze dochter bijna een jaar kwijt. We zouden via onze verzekering nog een bemiddeling kunnen opstarten, maar veel kans dat ze dat ook negeren.

Eigenlijk willen we geen vervanging want hun producten zijn toch rommel en zullen zo weer kapot zijn, een vervanging zal geen steviger goud zijn. We willen gewoon ons geld terug, zoals we ook geschreven hebben in het aangetekend schrijven, wijzend op BW Art 1649 quinquies §3.

Wat is de volgende stap die we kunnen nemen?

Re: Versato juweliers geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 24 nov 2018 19:52
door mava105
Dan is er nog de rechtbank.

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 25 nov 2018 08:51
door webmaster
Namen uit bericht werden verwijderd.

Re: Versato juweliers geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 25 nov 2018 18:18
door Jac
Dan is er nog de rechtbank.
De oorringen kosten €220. Wat kost het ons om naar de rechtbank te gaan? Ik denk dat zij dit maar al te goed weten.

Ik vind het trouwens flauw dat de naam van de naam van de oplichtersketen vervangen is door "juwelier" in mijn bericht. Ik wil best wel de correspondentie mee uploaden als bewijs, al is deze natuurlijk enkelrichting van ons naar hen.

Re: Versato juweliers geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 25 nov 2018 18:40
door LeenW
Ik vind het trouwens flauw dat de naam van de naam van de oplichtersketen vervangen is door "juwelier" in mijn bericht. Ik wil best wel de correspondentie mee uploaden als bewijs, al is deze natuurlijk enkelrichting van ons naar hen.
Dat heet laster en eerroof. Gaat u dan ineens de advocaatskosten voor Juridisch Forum betalen als de juwelier klacht indient?

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 25 nov 2018 19:14
door weergave
Misschien u rechtsbijstand verzekering aanspreken als je dat hebt

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 25 nov 2018 19:17
door Oude Belg
Vergeet niet : hoe zuiverder het goud, hoe zachter. Goud van 24 karaat knijp je zo plat. Andere metalen worden onder meer toegevoegd voor kleur én hardheid.

Re: Versato juweliers geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 27 nov 2018 13:48
door Jac
Dat heet laster en eerroof. Gaat u dan ineens de advocaatskosten voor Juridisch Forum betalen als de juwelier klacht indient?
Ik dacht dat laster en eerroof gingen over het verspreiden van onwaarheden, niet over feitelijkheden waar men voldoende bewijs over had. Anders hadden alle media continu een proces aan hun broek. Maar goed...

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 27 nov 2018 13:49
door Jac
gecorrigeerd in nieuwe post

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 27 nov 2018 13:51
door Jac
Vergeet niet : hoe zuiverder het goud, hoe zachter. Goud van 24 karaat knijp je zo plat. Andere metalen worden onder meer toegevoegd voor kleur én hardheid.
Ik denk zelfs niet dat men 24 karaat goud in België mag verkopen voor juwelen, maar ik ben niet zeker. In elk geval is het 18 kt maar veel te zwak uitgevoerd, om toch maar €5 gewicht aan goud te besparen.

Weet iemand of je met zo een klachten bij Economische zaken terecht kunt?

En anders zit er niets anders op dan hen elke dag te bellen en elke keer dat ik in Leuven ben tamtam te maken in de winkel terwijl er andere klanten te wachten staan. Zal hun uiteindelijk meer kosten dan de terugbetaling. Wat zin heeft garantiewetgeving als je ze niet kan afdwingen.

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 27 nov 2018 16:29
door The Oscars
Als u de feitelijkheden kan bewijzen is er inderdaad geen sprake van laster en eerroof.

U kan kosteloos klacht indienen bij de Ombudsman voor de Handel, zie: https://www.consumentenombudsdienst.be/nl en op de reviewsite Truspilot uw ongenoegen uiten over ondernemingen, zie: https://nl.trustpilot.com/

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 27 nov 2018 16:50
door Gebruiker21
Vergeet niet : hoe zuiverder het goud, hoe zachter. Goud van 24 karaat knijp je zo plat. Andere metalen worden onder meer toegevoegd voor kleur én hardheid.
Dit dacht ik ook toen ik de post las: als dit goud met een hoge karaatswaarde is, en het zijn dunne ringetjes, dan is toch enige voorzichtigheid geboden bij het in en uit doen van de oorringen. De winkel kan dus wel eens een punt hebben door te stellen dat de schade komt door onvoorzichtig gebruik. Mijn vriendin heeft ook een aantal setjes oorbellen die héél mooi, maar vrij fragiel zijn. Moest ze deze wat te hardhandig behandelen, gaan die ook gegarandeerd kapot. Maar dat is dan niet de schuld van de maker van die oorbellen.

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 03 dec 2018 08:29
door Jac
Als u de feitelijkheden kan bewijzen is er inderdaad geen sprake van laster en eerroof.

U kan kosteloos klacht indienen bij de Ombudsman voor de Handel, zie: https://www.consumentenombudsdienst.be/nl en op de reviewsite Truspilot uw ongenoegen uiten over ondernemingen, zie: https://nl.trustpilot.com/
Bedankt, ga ik zeker doen.

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 03 dec 2018 09:37
door Gebruiker21
'k Vraag me wel af hoe de TS gaat bewijzen dat de oorringen niet door toedoen van zijn dochter beschadigd werden... Als hij dit soort klachten online gaat formuleren, en de juwelier laat het daar niet bij, vrees ik toch dat de TS iets sterker in zijn schoenen zal moeten staan. In het allerergste geval kan hem dit meer kosten dan de prijs van de oorbellen, als de juwelier het ver wil drijven...

Re: juwelier geeft niet thuis voor garantie

Geplaatst: 03 dec 2018 09:47
door Oude Belg
Goud is nu eenmaal zacht. Volgende keer titanium juweeltjes kopen.