juwelier geeft niet thuis voor garantie

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

juwelier geeft niet thuis voor garantie

#1 , 24 nov 2018 18:32

In het begin van het jaar hebben we bij een juwelier 2 gouden oorringen voor onze dochter haar 17de verjaardag gekocht.
Deze bleken zo licht en dun te zijn, dat een van beide bij de 2de keer indoen al doorplooide. We zijn het volgende weekend teruggegaan om een omwisseling onder garantie te vragen. Het winkelpersoneel wees onze dochter al snel met de vinger voor slecht gebruik (ze draagt nochtans al 5 jaar oorringen zonder probleem) en zeiden ook dat zij zelf niets mochten beslissen, wel "het bureau". Ze hebben de oorringen aangenomen en ons een bewijsje gegeven.

Sindsdien wachten we tevergeefs:
  • We zijn nog enkele keren langs de winkel geweest en hebben enkele keren gebeld, maar steeds had men nog geen antwoord van "het bureau".
    We hebben het hoofdkantoor eerst aangeschreven per fax, geen reactie.
    Dan hebben we een aangetekend schrijven gestuurd, nog steeds geen reactie.
    Een maand geleden heb ik dan iemand van het hoofdkantoor aan de lijn gekregen, maar ook zij kon niet beslissen !!? Ze zou me iets laten weten, maar natuurlijk niets gehoord.
    Vorige week heb ik nog een laatste poging per mail gedaan met ultimatum einde vorige week. Ik kreeg een automatische ontvangstbevestiging maar weer geen reactie.
De juwelier is dus zo arrogant dat ze zelfs niet de moeite doen te antwoorden. Intussen hebben we nog steeds geen oplossing, en zijn we het verjaardagsgeschenk van onze dochter bijna een jaar kwijt. We zouden via onze verzekering nog een bemiddeling kunnen opstarten, maar veel kans dat ze dat ook negeren.

Eigenlijk willen we geen vervanging want hun producten zijn toch rommel en zullen zo weer kapot zijn, een vervanging zal geen steviger goud zijn. We willen gewoon ons geld terug, zoals we ook geschreven hebben in het aangetekend schrijven, wijzend op BW Art 1649 quinquies §3.

Wat is de volgende stap die we kunnen nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 nov 2018 19:52

Dan is er nog de rechtbank.

webmaster
Beheerder
Berichten: 1146

#3 , 25 nov 2018 08:51

Namen uit bericht werden verwijderd.

Reclame

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 nov 2018 18:18

Dan is er nog de rechtbank.
De oorringen kosten €220. Wat kost het ons om naar de rechtbank te gaan? Ik denk dat zij dit maar al te goed weten.

Ik vind het trouwens flauw dat de naam van de naam van de oplichtersketen vervangen is door "juwelier" in mijn bericht. Ik wil best wel de correspondentie mee uploaden als bewijs, al is deze natuurlijk enkelrichting van ons naar hen.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 25 nov 2018 18:40

Ik vind het trouwens flauw dat de naam van de naam van de oplichtersketen vervangen is door "juwelier" in mijn bericht. Ik wil best wel de correspondentie mee uploaden als bewijs, al is deze natuurlijk enkelrichting van ons naar hen.
Dat heet laster en eerroof. Gaat u dan ineens de advocaatskosten voor Juridisch Forum betalen als de juwelier klacht indient?

weergave
Berichten: 71

#6 , 25 nov 2018 19:14

Misschien u rechtsbijstand verzekering aanspreken als je dat hebt
het advies is niet binden je hebt altijd een advocaat nodig of rechtspersoon die gestudeerd heeft in rechten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 25 nov 2018 19:17

Vergeet niet : hoe zuiverder het goud, hoe zachter. Goud van 24 karaat knijp je zo plat. Andere metalen worden onder meer toegevoegd voor kleur én hardheid.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2018 13:48

Dat heet laster en eerroof. Gaat u dan ineens de advocaatskosten voor Juridisch Forum betalen als de juwelier klacht indient?
Ik dacht dat laster en eerroof gingen over het verspreiden van onwaarheden, niet over feitelijkheden waar men voldoende bewijs over had. Anders hadden alle media continu een proces aan hun broek. Maar goed...

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2018 13:49

gecorrigeerd in nieuwe post
Laatst gewijzigd door Jac op 27 nov 2018 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2018 13:51

Vergeet niet : hoe zuiverder het goud, hoe zachter. Goud van 24 karaat knijp je zo plat. Andere metalen worden onder meer toegevoegd voor kleur én hardheid.
Ik denk zelfs niet dat men 24 karaat goud in België mag verkopen voor juwelen, maar ik ben niet zeker. In elk geval is het 18 kt maar veel te zwak uitgevoerd, om toch maar €5 gewicht aan goud te besparen.

Weet iemand of je met zo een klachten bij Economische zaken terecht kunt?

En anders zit er niets anders op dan hen elke dag te bellen en elke keer dat ik in Leuven ben tamtam te maken in de winkel terwijl er andere klanten te wachten staan. Zal hun uiteindelijk meer kosten dan de terugbetaling. Wat zin heeft garantiewetgeving als je ze niet kan afdwingen.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2018 16:29

Als u de feitelijkheden kan bewijzen is er inderdaad geen sprake van laster en eerroof.

U kan kosteloos klacht indienen bij de Ombudsman voor de Handel, zie: https://www.consumentenombudsdienst.be/nl en op de reviewsite Truspilot uw ongenoegen uiten over ondernemingen, zie: https://nl.trustpilot.com/
.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 nov 2018 16:50

Vergeet niet : hoe zuiverder het goud, hoe zachter. Goud van 24 karaat knijp je zo plat. Andere metalen worden onder meer toegevoegd voor kleur én hardheid.
Dit dacht ik ook toen ik de post las: als dit goud met een hoge karaatswaarde is, en het zijn dunne ringetjes, dan is toch enige voorzichtigheid geboden bij het in en uit doen van de oorringen. De winkel kan dus wel eens een punt hebben door te stellen dat de schade komt door onvoorzichtig gebruik. Mijn vriendin heeft ook een aantal setjes oorbellen die héél mooi, maar vrij fragiel zijn. Moest ze deze wat te hardhandig behandelen, gaan die ook gegarandeerd kapot. Maar dat is dan niet de schuld van de maker van die oorbellen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 dec 2018 08:29

Als u de feitelijkheden kan bewijzen is er inderdaad geen sprake van laster en eerroof.

U kan kosteloos klacht indienen bij de Ombudsman voor de Handel, zie: https://www.consumentenombudsdienst.be/nl en op de reviewsite Truspilot uw ongenoegen uiten over ondernemingen, zie: https://nl.trustpilot.com/
Bedankt, ga ik zeker doen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 dec 2018 09:37

'k Vraag me wel af hoe de TS gaat bewijzen dat de oorringen niet door toedoen van zijn dochter beschadigd werden... Als hij dit soort klachten online gaat formuleren, en de juwelier laat het daar niet bij, vrees ik toch dat de TS iets sterker in zijn schoenen zal moeten staan. In het allerergste geval kan hem dit meer kosten dan de prijs van de oorbellen, als de juwelier het ver wil drijven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 03 dec 2018 09:47

Goud is nu eenmaal zacht. Volgende keer titanium juweeltjes kopen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Consumenten Koop”