Zeer slecht afgewerkt badkamer, aannemer in gebreke stellen

Dee
Topic Starter
Berichten: 1

Zeer slecht afgewerkt badkamer, aannemer in gebreke stellen

#1 , 09 apr 2008 12:31

Hallo

Eind 2007 hebben wij een aannemer onder handen genomen voor de totaalrenovatie van onze badkamer. Deze was beloofd om op 2 weken klaar te zijn. Van bij het begin is er veel misgelopen, maar dat ging allemaal worden rechtgezet bij de afwerking. Betalen moest na vaste tijdstippen, zoniet kwamen ze niet meer langs. We zijn nu 4 maanden verder, een hoop geld armer en zitten we met een slecht afgewerkte lekkende badkamer en van de aannemer komt geen reactie meer.

Wij hebben ondertussen al 2 leveranciers laten langskomen die beiden een verslag geschreven hebben waarin het op neer komt dat hun producten zeer slecht geplaatst geweest zijn en dienen vervangen te worden.

Gisterenavond zijn we ook langs geweest bij een juridisch adviseur.

Na een korte situatieschets bleek al snel dat we onze grootste troef uit handen hebben gegeven, nl. dat we betaald hebben en dat we de factuur (die we meer dan 3 maanden te laat hebben gekregen - nadat alles bijna betaald was) nooit geprotesteerd hebben (aangetekend en binnen de 10 dagen). En dat we hier met een bende charletans te maken hebben, die het spel zeer goed kennen.

We weten dat het dom was van ons om te betalen, maar om goed te zijn (voor de rechtbank) hadden we de badkamer eigenlijk ook nog steeds niet in gebruik mogen nemen. Betalen en ingebruikname wordt aanzien als aanvaarding volgens hem.
Wat dan wel in ons voordeel speelt is het feit dat we iedere keer na een interventie een mail hebben gestuurd met een de verwijzing naar de interventiedag(en) en met een opsomming van alles wat niet uitgevoerd of slecht uitgevoerd werd met bijhorende foto's.
Een mail telt enkel als "het begin van bewijs" en dus eigenlijk hadden we iedere mail op brief moeten zetten en moeten opsturen (het liefste aangetekend).

Wat hij ons geadviseerd heeft is om zelf een expert te contacteren (betalend natuurlijk) om langs te komen. Die gaat dan een volledig technisch verslag opstellen van alle zichtbare en onzichtbare gebreken met de daar aan verbonden kosten.
Met dat verslag én met al onze mails, foto's en de verslagen van die 2 leveranciers die ter plaatse zijn geweest gaan we ze dan aangetekend in gebreke stellen met een deadline van 14 dagen om alles te komen in orde maken.
Wellicht gaan ze dat niet komen doen (want waarom zouden ze het deze keer wel kunnen) en wij hopen eigenlijk dat ze het niet komen doen.

Komen ze opdagen en zijn er nog fouten dan hebben we een zaak bij de rechtbank (moeten we wel opnieuw een ingebrekestelling sturen). Komen ze niet opdagen (wat er wordt vermoedt en wordt gehoopt) dan moeten we ook verdere stappen ondernemen.

Er staat nog een klein bedrag open, maar aangezien we de factuur niet hebben geprotesteerd, zullen we die waarschijnlijk nog ooit moeten betalen.

Als we dus verder gaan (d.w.z. dat als ze na de ingebrekestelling niet komt opdagen of wel komen afwerken maar nog fouten maakt) en de zaak wordt ingeleid bij de rechtbank, dan wordt er sowieso een gerechtsdeskundige aangesteld. Die moeten we ook betalen (maar als we in het gelijk worden gesteld is deze kost te verhalen op de tegenpartij. Die deskundige kunnen we niet weigeren, maar dat speelt ook in ons voordeel want als wij 1 € te veel schade zouden eisen van de aannemer en hun advocaat of expert kan dat bewijzen, dan draaien wij op voor zeker de helft van de gerechtskosten

We zijn er eigenlijk wel vrij zeker van dat het bedrag van de schade voldoende hoog zal zijn om er uiteindelijk (na kosten advocaat) aan over te houden.

Zijn er nog zaken die we kunnen doen of over het hoofd hebben gezien, want we kunnen ons nu geen fouten permiteren :)
Alle reacties zijn welkom.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding