Aannemer: offerte slecht ingeschat

Bounce
Topic Starter
Berichten: 34

Aannemer: offerte slecht ingeschat

#1 , 19 nov 2018 13:45

Beste,

Eind juli kwam een tuinaannemer bij mij in de tuin kijken naar de werken die ik wens te laten uitvoeren en om een schatting te maken. We bespraken het één en ander en hij nam wat opmetingen.

Een tijd later volgde de offerte waar ik mee akkoord ging. Ik ondertekende deze en bezorgde het terug via mail.
Nog een tijdje later werden de werken ingepland en konden ze van start gaan. Ik heb een voorschot van 1500 euro betaald.

Vanaf dag 1 waren er wat problemen ivm het parkeerverbod en de plaatsing van een afvalcontainer, waardoor de werken al meteen heel wat achterstand opliepen. De man had blijkbaar de afbraakwerken compleet onderschat waardoor hij met 1 container niet toekwam. Ik ben akkoord gegaan om ongeveer de helft van een extra container bij te betalen, maar dan zat ik aan het maximum dat wij bij de bank konden inbrengen onder tuinrenovatie.

Ik heb een extra voorschot betaald van 1500 euro zodat alle materiaal besteld kon worden plus de tweede container. Nu zit deze tweede ook al vol en moet ik van de aannemer een nieuwe regelen omdat hij "al 400 euro uit eigen zak heeft betaald."

Kan de man dit eisen? Ik heb geantwoord dat ik wens dat hij alles oplost en doorwerkt aan de afgesproken prijs zoniet stuur ik een aangetekend schrijven om hem officieel in gebreke te stellen. Maar ben ik op dit moment wel in mijn recht? Algemene voorwaarden zijn me nooit bezorgd, deze werden bij de offerte nergens vermeld en zijn ook op zijn website niet terug te vinden.

Met vriendelijke groeten
Ellen Fransen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 19 nov 2018 14:10

Als de offerte onvoorwaardelijk is + jijzelf hebt geen enkele bijkomende eisen gesteld achteraf en er is geen vertraging of verhindering veroorzaakt door een nalatigheid langs uw kant, dan is de tuinaannemer gebonden met zijn door u ondertekende offerte.
Het is een contract waardoor beide partijen zijn gebonden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 nov 2018 17:30

Gaat het om forfaitaire prijzen of eenheidsprijzen voor een vermoedelijke hoeveelheid (VH) ?
Indien forfaitaire prijs is al het overschot voor zijn rekening. In het andere geval wordt de eindprijs bepaald door de opmeting van de uitgevoerde hoeveelheden.

Reclame

Bounce
Topic Starter
Berichten: 34

#4 , 20 nov 2018 09:19

Op de offerte staan aantallen en eenheidsprijzen voor het materiaal dat nodig is om de omheining te plaatsen en grasmatten te leggen.

Bij de afvalcontainer op de offerte staat
"Container gemengd afval 300€"
Blijkbaar kost een afvalcontainer om te beginnen een stuk meer en heeft hij niet op voorhand de prijs opgevraagd. Daarnaast heeft hij er 3 in plaats van 1 nodig.

Terug naar “Consumenten Koop”