Incasso na aankoop TV

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Incasso na aankoop TV

#1 , 14 nov 2018 07:36

Beste,

Mijn excuses indien dit niet de juiste plek is, ik zal mijn verhaal zo beknopt mogelijk proberen te doen.

Een jaar geleden kocht ik via Bol.com een TV twv 699 euro. Dezelfde avond werd de bestelling echter geannuleerd, en zoals beloofd door Bol.com kreeg ik mijn geld hiervan netjes terugbetaald.

De TV in kwestie werd via Bol.com bij Foka Superstore besteld (onderdeel van Kamera Express), nu een jaar na deze feiten krijg ik plots een brief van een incassobureau waarin staat dat Kamera Express 699 euro van me eist, dat ik na meerdere aanmaningen om te betalen nooit tot betaling ben overgegaan. Ik heb echter nooit een brief ontvangen, zelfs die van het incassobureau (Smaal finance) kwam niet aangetekend toe, en de termijn waarin ik moest betalen is zelfs al verstreken omwille van staking bij Bpost..

Ik nam vervolgens contact op met Bol.com en die stellen vast dat er geen zending heeft plaatsgevonden en ik mijn geld teruggekregen heb, maar zij namen contact op met Foka en die stellen dat ze een track en trace hebben naar mijn adres + handtekening, maar gingen deze niet geven omdat het dossier bij het incassobureau ligt.

Heel vreemde situatie! In hoeverre is zo'n track en trace betrouwbaar? Ik kocht die TV met meerdere items aan, een soundbar, een kabeltje.. Die zaken kwam wel allemaal mooi aan, misschien had die TV daar alsnog moeten bij zijn? Ik weet het alvast niet, ik weet alleen dat er bij Bol en Foka iets grondig is misgegaan, moet ik mij nu zorgen maken?

Mvg Yannick

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2018 08:25

Een aangetekend schrijven is niet verplicht!

Dit incasso gaat je niet loslaten !
Probeer alle bewijzen te zoeken om je te kunnen verdedigen, als je recht in je schoenen staat moet dit toch lukken !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 14 nov 2018 10:18

Jij hebt geen zaken met Foka. Foka heeft geen zaken met jou.
Alle communicatie dient via Bol te verlopen, dus Foka moet het regelen met hun, niet met jou.
Dus alleen al voor deze reden mag jij alle communicatie alvast negeren.

Ik zou schriftelijk aan de incasso laten weten dat je geen weet hebt van een openstaande schuld, en dat je bewijsstukken vraagt hiervan. Bij gebrek hieraan, zou ik vragen dat ze je met rust laten.

Reclame

adizal

#4 , 14 nov 2018 11:26

Jij hebt geen zaken met Foka. Foka heeft geen zaken met jou.
Alle communicatie dient via Bol te verlopen, dus Foka moet het regelen met hun, niet met jou.
Dus alleen al voor deze reden mag jij alle communicatie alvast negeren.

Ik zou schriftelijk aan de incasso laten weten dat je geen weet hebt van een openstaande schuld, en dat je bewijsstukken vraagt hiervan. Bij gebrek hieraan, zou ik vragen dat ze je met rust laten.
Als ik recht in mijn schoenen sta zou ik enigszins scherper reageren tegen het incasso bureel, met de bewoording jij beticht mij zonder enige bewijslast een openstaande rekening te hebben bij Foka.
Ik ben mij daar niet van bewust, ik heb trouwens nooit een bestelling geplaatst bij Foka ,maar wel bij Bol.com. Hoe kan ik nou in godsnaam enige aanmaning hebben gehad van Foka als je daar nooit iets besteld hebt. Lever mij nu persoonlijk de bewijzen of ik zal u eens voor de rechter slepen en morele schadevergoeding eisen voor uw onbewezen en ongeoorloofde betichtingen.

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2018 12:39

Ik vrees gewoon dat zij effectief een track en trace gaan hebben naar mijn adres en die TV niet geleverd werd om één of andere reden. Ik had geen flauw benul dat er een TV op komst was omdat mijn order geannuleerd werd. Maar zoals hierboven aangehaald, zouden zij geen verhaal op Bol.com moeten halen? Ik heb namelijk niets besteld bij Kamera Express, maar bij Bol.com? Heeft dat juridisch enige waarde moest er iets verder van komen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2018 12:42

Je heeft gekocht bij Bol.com dus normaal betaal je aan Bol.com en heb je met de rest geen zaken !
En zulke webwinkels leveren enkel na betaling, dus deze TV zou in principe moeten betaald zijn eer men deze opstuurt !!!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 14 nov 2018 13:58

Ja maar.

in dit geval was er wel degelijk een betaling, maar werd die achteraf terugbetaald.

In elk geval, TS heeft niets ontvangen, dus die track & trace zou in elk geval een foute handeling omvatten bij de aflevering (of is er toch ergens een handtekening voor ontvangst door TS ? )

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 nov 2018 17:17

Maar zoals iemand hier eerder aanhaalde, ik deed zaken met Bol.com, waarom komt die externe verkoper dan achter mij aan via een incasso? Dienen zij niet aan te kloppen bij Bol zelf, en Bol eventueel bij mij als schuldeiser? Er is toch geen enkele overeenkomst tussen mij en hun?

Hoe dan ook sta ik recht in mijn schoenen, maar plezant is anders.

adizal

#9 , 14 nov 2018 17:36

Plezant is anders, dat is zeker, die firma weet dat ook ,maar dergelijke firma's zoeken alle manieren om hun doel te bereiken en als ze toevallig iemand treffen die wat bangerik is en maar snel zijn portefeuille bovenhaalt hebben ze jackpot. ik zou ze niet willen tellen de mensen die zo in de zak gezet worden. Misschien binnenkort nog een advocaat die ook nog een part van de koek wil opstrijken wetende dat dit geen terechte werkwijze is.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 14 nov 2018 20:06

Ze kennen maar 2 namen en bijhorende adressen. Dat van Bol.com en het uwe.
Ze nemen dit waar ze het minst verzet verwachten om aan te pakken, en dat bij toevallig jij in dit geval.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 14 nov 2018 20:17

Hopelijk stond die TV niet bij op het ontvangstformulier dat je hebt afgetekend voor de andere items die wel werden geleverd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 nov 2018 21:58

Hopelijk stond die TV niet bij op het ontvangstformulier dat je hebt afgetekend voor de andere items die wel werden geleverd.

Daar vrees ik dus voor, mijn vriendin heeft dit afgetekend want ik was gaan werken.

Het is ook al een jaar geleden, zij weet het natuurlijk ook niet meer. Het is zo'n digitale kribbel die je zet..

Ik weet wel uit ervaring als je via Bol.com iets besteld zij dit meestal proberen op één zending te zetten, dus het kan best dat mijn vriendin ook voor die TV getekend heeft, dat weet ik niet..

adizal

#13 , 15 nov 2018 08:25

Hopelijk stond die TV niet bij op het ontvangstformulier dat je hebt afgetekend voor de andere items die wel werden geleverd.

Daar vrees ik dus voor, mijn vriendin heeft dit afgetekend want ik was gaan werken.

Het is ook al een jaar geleden, zij weet het natuurlijk ook niet meer. Het is zo'n digitale kribbel die je zet..

Ik weet wel uit ervaring als je via Bol.com iets besteld zij dit meestal proberen op één zending te zetten, dus het kan best dat mijn vriendin ook voor die TV getekend heeft, dat weet ik niet..
Het werpt wel een heel ander licht op de zaak, wanneer u niet weet of er wel of niet is afgetekend voor de tv.
Ik zou in dit geval een duplicaat vragen aan Bol.com van de aflever bon.

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 nov 2018 09:27

Bol.com heeft die niet, dat is het probleem net. Mijn order werd door hun geannuleerde, en terugbetaald. Er heeft geen zending plaatsgevonden en nu komt die externe verkoper waarbij ik VIA Bol.com de TV aankocht bij mij aankloppen dat er één zending plaatsvond op mijn adres en ze een track en trace hebben, maar Bol.com weet niets van heel deze situatie.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 15 nov 2018 09:42

Hebt u al een kopie van die trac&trace opgevraagd? Kopie van de handtekening voor ontvangst, meer speciaal van die TV?

Terug naar “Consumenten Koop”