Incasso na aankoop TV

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Re: Incasso na aankoop TV

#31 , 15 nov 2018 17:43

Die betaling was inderdaad naar Bol.com, en de terugbetaling kwam ook van Bol.com. Ik blijf het dus bizar vinden dat zij bij mij aankloppen want met Foka heb ik toch niets te maken? Ik ben klant van Bol.com ben zij zijn ook klant bij Bol want gebruiken hun platform, maar de tussenpersoon is toch altijd Bol.com of vergis ik mij? Dus een verloren pakket is uiteindelijk toch de verantwoordelijkheid van Bol.com? Zij hebben namelijk, volgens Foka, onterecht mijn bestelling geannuleerd..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#32 , 15 nov 2018 20:02

Laat aan die gasten van de incasso dan aangetekend weten dat je hen NIETS verschuldigd bent, en stuur hun een kopie van de annulering en de terugbetaling van het geld op. Vraag eventueel een schriftelijke bevestiging van Bol dat de bestelling geannuleerd werd, en stuur hun die ook door.

Didymus
Berichten: 2061

#33 , 16 nov 2018 09:08

Lijkt er sterk op dat de eigenlijke leverancier een conflict met Bol.com op u wil afschuiven. U hebt inderdaad geen contractuele relatie met hen en kan hen gewoon niets verschuldigd zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#34 , 16 nov 2018 09:37

Wat mava en Didymus zeggen, dacht ik dus ook terwijl ik dit draadje aan het lezen was: wat er nu al dan niet geleverd is, speelt weinig rol, De firma in kwestie moet een bewijs van bestelling kunnen voorleggen. De bestelling bij bol.com geldt daar niet, want die is geannuleerd en terugbetaald.

Dus als ik het goed begrijp heeft de firma in kwestie geen door u ondertekende bestelbon, en op het bewijs van levering staat een handtekening die niet van u of uw vriendin is? M.a.w. geen enkel bewijs? Laat hen dit ook vriendelijk zo weten (via aangetekend schrijven), en zeg dat u geen TV ontvangen hebt en ook niet van plan bent iets te betalen zonder enig bewijs.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#35 , 16 nov 2018 13:07

Hou er wel rekening mee dat de bol.com verkoopsvoorwaarden expliciet vermelden dat uitsluitend de Nederlandse wetgeving van toepassing is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#36 , 16 nov 2018 13:26

Hou er wel rekening mee dat de bol.com verkoopsvoorwaarden expliciet vermelden dat uitsluitend de Nederlandse wetgeving van toepassing is.
Voor zover ik hier begrepen heb, is het geen dispuut tussen de TS en bol.com, maar tussen de TS en die andere firma (of tussen de TS en het incassobureau).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#37 , 16 nov 2018 13:34

De verkoopsvoorwaarden van bol.com zijn algemeen van toepassing voor alles wat besteld werd via dat platform. Ook als bol.com niet de leverancier is.
De leverancier die nu een betaling claimt kan daarom ook op die verkoopsvoorwaarden steunen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#38 , 16 nov 2018 13:59

De verkoopsvoorwaarden van bol.com zijn algemeen van toepassing voor alles wat besteld werd via dat platform. Ook als bol.com niet de leverancier is.
Ja, maar als ik de TS goed begrijp is alles wat via bol.com besteld werd ook geleverd, en wat niet geleverd werd, is terugbetaalt. De transactie met bol.com is dus afgerond. Zowel wat de TS als wat bol.com betreft.
De leverancier die nu een betaling claimt kan daarom ook op die verkoopsvoorwaarden steunen.
Neen, want de TS heeft helemaal geen overeenkomst met die leverancier, enkel met bol.com. De bestelling waarover de leverancier het heeft, is immers nooit gebeurd, en dit bewijst de terugbetaling door bol.com.

Moest deze transactie nog lopende zijn, zou de leverancier inderdaad kunnen verwijzen naar de voorwaarden van bol.com, moesten er problemen zijn met de levering (bijvoorbeeld wat termijnen betreft, of retourvoorwaarden, etc...), maar de transactie met bol.com is achter de rug.

Nu, na datum, komt er dus een "wildvreemde" firma, waar de TS geen enkel contract mee heeft, maar die toevallig wel leverancier is voor bol.com, af met de bewering dat zij een TV geleverd hebben aan de TS die nog niet betaald is. Ze kunnen hier echter geen bewijs van voorleggen. Niet van de bestelling, niet van de levering (handtekening is niet correct).

De firma heeft dus twee opties:
1. Ze probeert het bestaan van de rechtstreekse bestelling en levering bij hen te bewijzen en claimen het geld van de TS.
2. Ze volgen de piste dat er via bol.com besteld is, maar dan moeten zij zich ook tot bol.com richten en niet tot de TS. Als de firma meent dat er geleverd is en bol.com de betaling van de TV nog niet doorgestuurd heeft aan hen, moeten zij die betaling bij bol.com opeisen, die dan op zijn beurt de betaling bij de TS kan opeisen. Maar de leverancier kan niet zomaar rechtstreeks de TS aanspreken als hij daar geen rechstreeks overeenkomst mee heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#39 , 16 nov 2018 15:23

Dit staat letterlijk in de gebruikersvoorwaarden voor particuliere verkopers op Bol.com.

"Bol.com zal het Platform zodanig inrichten dat Klanten aan bol.com betalen. Bol.com zal de betalingen van de Klanten incasseren. In beginsel accepteert bol.com alleen Klanten, die zij ook voor de aanschaf van haar eigen Artikelen accepteert en behoudt bol.com zich te allen tijde het recht voor Klanten niet te accepteren. De Particuliere Verkoper verleent hierdoor aan bol.com het onherroepelijk recht om in naam van bol.com en met uitsluiting van de Particuliere Verkoper de incassorechten uit te oefenen die voortvloeien uit de Koopovereenkomsten.
De Particuliere Verkoper is niet gerechtigd om rechtstreeks door de Klant aan hem gedane betalingen te accepteren. De Particuliere Verkoper zal in dat geval het ontvangen bedrag aan de Klant restitueren en de Klanten er op wijzen dat betaling uitsluitend aan bol.com kan plaatsvinden. De Particuliere Verkoper accepteert hierdoor dat een betaling door een Klant aan bol.com de Klant bevrijdt van zijn verplichting tot betaling aan de Particuliere Verkoper."

Ook is er inderdaad de handtekening die niet klopt, ze hebben wel die track en trace natuurlijk, bewijs maar dat het jou kribbel niet is.. maar ik denk dat de verkoopvoorwaarden op Bol.com me hoe dan ook vrijpleiten, die verkoopsovereenkomst is toch onbestaande nadat het artikel geannuleerd is? Zij tekenen ook een overeenkomst met Bol.com wanneer zij hun platform gaan gebruiken, dus kunnen ze toch niet zomaar buiten om Bol.com mij aanvallen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#40 , 16 nov 2018 15:52

Wat je aanhaalt gaat over een particuliere verkoper. Je zegt dat het een bedrijf is dat geld van je wenst. Een bedrijf is geen particuliere verkoper. Maar mogelijk heeft bol.com wel een gelijkaardige clausule met hun professionele leveranciers.

Heb je de situatie al aan bol.com voorgelegd? Uiteindelijk is het één van hun leveranciers die jou nu "lastigvalt" naar aanleiding van een eerder bestelling van jou via bol.com. Hun "goede naam" staat hier dus ook wel op het spel, zou ik denken: als het verhaal de ronde begint te doen dat bol.com leveranciers buiten bol.com om, klanten gaan bedreigen, kan dit wel image-schade toebrengen aan bol.com, dus mogelijk zullen zij wel eens een praatje willen doen met hun leverancier.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#41 , 16 nov 2018 16:01

Exact hetzelfde voor zakelijke verkopers dus.
En ja, Bol.com is in gesprek met de leverancier, zij hebben me aangeraden de incasso voorlopig te negeren tot ze er uit zijn met de leverancier.


"Bol.com zal het Platform zodanig inrichten dat Klanten aan bol.com betalen. Bol.com zal de betalingen van de Klanten incasseren. In beginsel accepteert bol.com alleen Klanten, die zij ook voor de aanschaf van haar eigen Artikelen accepteert en behoudt bol.com zich te allen tijde het recht voor Klanten niet te accepteren. De Zakelijke Verkoper verleent hierdoor aan bol.com het onherroepelijk recht om in naam van bol.com en met uitsluiting van de Zakelijke Verkoper de incassorechten uit te oefenen die voortvloeien uit de Koopovereenkomsten.
De Zakelijke Verkoper is niet gerechtigd om rechtstreeks door de Klant aan hem gedane betalingen te accepteren. De Zakelijke Verkoper zal in dat geval het ontvangen bedrag aan de Klant restitueren en de Klanten er op wijzen dat betaling uitsluitend aan bol.com kan plaatsvinden. De Zakelijke Verkoper accepteert hierdoor dat een betaling door een Klant aan bol.com de Klant bevrijdt van zijn verplichting tot betaling aan de Zakelijke Verkoper."

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#42 , 16 nov 2018 16:18

Dit maakt het voor jou veel duidelijker, natuurlijk. De zakelijke verkoper MOET dus via bol.com gaan voor alle zaken die via bol.com geregeld zijn.

Als de verkoper dus rechtstreeks bij u komt aankloppen kan dit gewoon niet voor een bol.com transactie zijn, en zal de verkoper dus een bestelling rechtstreeks bij hem moeten kunnen bewijzen.

In ieder geval, als bol.com ermee bezig is, kan je verder niet veel doen, natuurlijk. Laat ons weten hoe dit afloopt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#43 , 16 nov 2018 16:24

Bol.com als organisator van het platform erbij betrekken lijkt me alleszins de juiste weg.
De bewering van de leverancier ivm handtekening/levering TV houdt me ook bezig, als ik zie hoe die pakketten dikwijls lichtzinnig worden afgeleverd zonder tonen van enig identificatiebewijs. Het is meermaals gebeurd dat ik pakketten terugvind verstopt tussen de struiken in mijn tuin.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 16 nov 2018 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Loaxx
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#44 , 16 nov 2018 16:25

Doe ik zeker, bedankt iedereen voor de vele reacties!

Wij hebben net een huis gekocht en zo'n aanmaning tot betaling via een incasso is zeker niet plezant, ik moest goed nadenken om zelfs te weten waarover het ging. Maar inderdaad, die voorwaarden alleen al pleiten me vrij. Ik denk dat ze het zelf ook weten hoor.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#45 , 16 nov 2018 16:29

jk, bewijs maar dat het jou kribbel niet is..?
Daarom niet zomaar een krabbel zetten op hun toestelletje of papier, maar uw echte handtekening, en dit zo duidelijk mogelijk.

Terug naar “Consumenten Koop”