Omgeleide vlucht bij staking bagage

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

Omgeleide vlucht bij staking bagage

#1 , 29 okt 2018 14:56

Gisteren zondag 28 oktober zou mijn Cubaanse vriendin terug naar Cuba vertrekken via Brussel.
Het ticket met extra bagage en een fiets gereserveerd voor ongeveer 700 euro.
Zaterdag 27 oktober bel ik nog met de touroperator om duidelijkheid te vragen ivm de staking.
Aangezien ze een sms stuurden met het advies enkel handbagage mee te nemen.
Touroperator zegt me in geval van omleiding naar een andere luchthaven wordt je voorheen ingelicht.
En volgens de wetgeving moet je dan de kans krijgen alsnog je ticket te kunnen omboeken of terugvorderen en de eventuele gereserveerde extra's die niet zullen doorgaan te recupereren.
Geen sms of email de komende uren.
Vlak voor vertrek thuis op zondagochtend kijk ik de vluchttabel van Brussels Airport na en zie dat de vlucht naar Cuba niet op de tabel staat.
Zelf naar de websites van de omliggende luchthavens beginnen zoeken en zie dat deze vlucht in Amsterdam staat geprogrammeerd in de late namiddag.
Aan de telefoon verteld touroperator me dat iedereen voor deze vlucht naar Brussel moet komen, daar wordt een transfer bus voorzien om dan iedereen naar Amsterdam te brengen. Dus we hebben niet de kans gekregen om de vlucht een andere datum te reserveren en ook op terugbetaling zullen we niet kunnen rekenen zeiden ze. Want ze voorzien immers een alternatief.
Een namiddag om daar te kunnen wachten. Om dan aan een vlucht van 10 uur te kunnen beginnen.
Als de klant beslist deze niet te aanvaarden dan ben je zelf verplicht een nieuw ticket te kopen en verlies je het huidige.
Uiteraard is de bagagehandelaar hiervan de schuldige.
Maar wat kan ik doen om mijn niet-gebruikte kosten te recupereren? Of het nieuwe gereserveerde ticket?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 29 okt 2018 18:52

Maar je hebt geen extra kosten gemaakt, en je hebt geen nieuw ticket gereserveerd?
Je bent in principe op tijd vertrokken in Brussel, met de bus naar AMS. De reistijd is daardoor enorm opgelopen, dat wel
Als je vlucht meer dan 3 uur vertraging heeft kan je een schadeclaim indienen maar in dit geval weet ik het niet. Google eens 'op schadeclaims meer dan 3 uur vertraging'. Er zijn tegenwoordig organisaties die dit voor je willen doen voor een percentage van de vergoeding. Zij weten perfect hoe de vork in de steel zit.

Was vrijdag zelf slachtoffer bij terugkeer, maar gezien de omstandigheden vond ik dat de luchtvaartmaatschappij het prima georganiseerd heeft. Teruggevlogen met vertraging en geland in Charleroi waar ingelegde bussen stonden te wachten ipv in Zaventem. 3,5 uur te laat op luchthaven van aankomst maar mét bagage ipv zonder.

lenas
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 30 okt 2018 09:41

We hebben een nieuw ticket gereserveerd.
Enerzijds had touroperator ons voordien moeten informeren dat vlucht vanuit andere luchthaven zou vertrekken.
Zodat we alsnog de kans hadden gekregen te herboeken of geld terug te krijgen.
Bovendien ga ik mijn buitenlandse vriendin niet op een bus zetten naar Amsterdam om dan blijkbaar 7 uur later pas aan de reis te kunnen beginnen.
Touroperators zijn uiteraard niet de schuldige en zullen alles doen om de reizigers te laten vertrekken.
Maar opnieuw een ticket moeten reserveren omwille van overmacht waar iedereen zich achter verschuild...
Ik wil het geld van niet gebruikte ticket terug, 700 euro is geen goedkoop vliegticketje dat je laat schieten hé..

Reclame


Terug naar “Consumenten Koop”